19 de desembre del 2018

SERRA: Serrat del Castell
COMARCA: Osona (Lluçanès)
RECORREGUT: 1,5 km. fins el cim
HORARI: 55 min  (30 min + 25 min)
DESNIVELL: +144,1 m
CARTOGRAFÍA:

Ascensió curta i fàcil amb l'ali-cient de les vistes des de el cim i la visita a l'ermita romànica de construcció circular. Abans d'arribar al cim hi ha un ampli espai sobre els espadats on hi ha els restes d'un altar.

C17 fins Sant Quirze de Besora per seguir per la BP4654 direcció Alpens i Sant Agustí de Lluçanès, cruïlla seguir a Sant Agustí de Lluçanès (BV4341) i Santa Eulàlia de Puig-Oriol i Lluçà
Per accedir a Lluçà, cal agafar la carretera C-154, que uneix Prats de Lluçanès i Gironella, i prendre a mà dreta (al km 33) la BV-4341 que porta al poble en 4 km (a Prats de Lluçanès s'arriba des de Vic per la mateixa C-154 en direcció a Gironella). Al costat de l'antiga església de Santa Maria de Lluçà, del segle XII, hi ha un aparcament on es pot estacionar el cotxe.

En tren
Rodaliesde CatalunyaRENFE fins Vic des de on cal seguir en autobús EmpresaSagales fins Prats de Lluçanés Línia 476) i seguir a Lluçà con Línia 472.

En autobús
Des de Prats de Lluçanès hi ha un autobús de l'empresa Sagales,
 Línia 476 Vic - Prats de Lluçanès – Berga i En Prats de Lluçanès Línia 472 Prats de Lluçanès – Lluçà - Santa Eulàlia de Puig-oriol – Prats de Lluçanès

0 min: Santa Maria de Lluçà (751 m). Des d'aquí, deixant el temple a la dreta i donant una volta pel costat del cementiri, que es deixarà a l'esquerra, es creua la carretera i es pren un camí senyalitzat a l'altra banda amb les marques blanques i vermelles del GR 1 (sender de gran recorregut), que es dirigeix cap al nucli de Santa Eulàlia de Puig-oriol per pista.
5 min: cruïlla on hi ha una alzina i una creu. Es continua recte (N) pujant per la pista amb indicacions cap al castell i deixant, a mà esquerra, l'accés a la masia del Vilaró.
12 min: S'arriba a la masia del Castell (796,3 m), abandonada però en bon estat. Davant mateix, es deixa el GR i es gira a la dreta per una pista que s'enfila cap al turó en direcció SE. Es travessa una tanca per al bestiar, que cal tornar a tancar en haver passat, i s'accedeix a una esplanada. Des d'aquí es puja al turó per un camí que discorre per dins del bosc. Sense pèrdua. Petit pla a la dreta vistes de Lluça i espai on es poden veure les potes d'una taula de sacrificis. A l'esquerra pista fins el cim.
30 min: cim del turó (895,1 m) amb les runes del castell. Abans de pujar al castell ermita de Sant Vicenç (881,1 m) de construcció circular i en perfecte estat datada en el any 998 i reformada durant els segles XI i XII. Grans vistes del Lluçanès, Montseny, cadi, Pirineu Oriental i rasos de Peguera.
Descens pel mateix camí de l'ascensió.

EQUIPAMENT.
Motxilla, sabatilles de trekking (si ha plogut hi ha força fang), pals aigua, farmaciola, telèfon, prismàtics, màquina fotogràfica. La roba dependrà de l'època de l'any.