3 de novembre del 2018

VÈRTEX GEODÈSIC: 251147001
COMARCA: Ribera d'Ebre / Baix Ebre
DESNIVELL: +465,8 m
HORARI: 2h 43 min (1h 28 min + 1h15 min)
CARTOGRAFIA:

Amb automòbil ens hem de dirigir fins a la vila de Rasquera. Ho podem fer des de Tarragona per autovia fins Hospitalet de l’Infant i d’aquí per la C-44 fins prop de Mora d’Ebre on enllaçarem amb la C-12 i d’aquí direcció Tortosa ja trobarem, a ma esquerra, el trencant a Rasquera. També podem anar per Reus, Falset i Mora. De Mora també hem de prendre direcció Tortosa per la C-12 i ja trobarem l’enllaç amb la C-44.
Un cop a Rasquera cal seguir cap al Santuari de Cardó per la TV-3021 i en 9 quilòmetres arribem al Santuari i planta embotelladora d’aigua de Cardó. Allí s’acaba la carretera i aparquem el vehicle.
Itineraris des de les capitals catalanes

Rodaliesde Catalunya / RENFE (Línia R16) fins a Tortosa o Mora la Nova per seguir en autobús Empresa HIFE

Rasquera: bus línies Lleida-Tortosa (Bus Eix de l'Ebre, 973 271 470), Móra la Nova-Tortosa per Xerta (La Hispano de Fuente en Segures SA, 977 440 300).
Empresa HIFE

0 min: La ruta s'inicia davant del balneari (477,5 m.) pel el camí que antigament de Tivenys seguin les indicacions de la nomenada ruta de la font de l'Oliver (normal)
24 min: En aquest punt deixem a l'esquerra la ruta normal
44 min: Coll del Portalet. Seguir per la sendera molt fresada. Deixar el camí i seguir pujam a l'esquerra
55 min: l'itinerari segueix el llom passam pel costat d'un monòlit de pedra sempre seguim pel llom
1h 09 min: la ruta segueix per la carena evitam en alguns trams algun crestall. Ja fites de pedra
1h 24 min: A prop del cim l'itinerari es junta amb el que be de la font de l'Oliver (ruta normal).
1h 28 min: Cim de la Creu de Santos o La Xàquera
Descens pel mateix itinerari de l'ascensió o per la ruta de la font de l'Oliver

Motxilla, pals, barret, ulleres, telèfon, crema solar i roba d’abric al hivern. És molt aconsellable roba protectora del vent. La ruta espot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns prismàtics. Es aconsellable dur aigua, doncs no en trobarem pel camí.

Tot l'any tot i que cal evitar a l'estiu les hores de mes insolació. També cal tindre present la boira.

PUNTS D'INTERÉS
Apart de la vegetació de les parts altes i el relleu abrupte del terreny, les vistes són molt bones en totes direccions, de manera que cap al sud tenim el delta de l’Ebre i la serra de Boix. Bon contrast entre la plana a 0 metres i l'alçada del cim. Cap a ponent trobarem el massís dels Ports i la vall del Baix Ebre, mentre que cap al nord podrem distingir, al marge del riu i les seves poblacions, les serres de Pàndols i de Cavalls, la de Tivissa i el Montsant. A llevant podrem veure la serra de la Mar i cims com la Tossa de l’Alzina o el Molló Puntaire i també la Mediterrània.

El clima és típic mediterrani litoral sud. Poca pluja, dies de forta calor i per la posició del indret, fort vent. Les èpoques més plujoses solen ser a la tardor coincidint amb temporals de llevant. En aquest indret no hi trobarem neu ni en el més cru hivern.
La vegetació també és de caire mediterrani, bosc de pi i d’alzines i matolls variats, com el garric, el romaní, el bruc o arítjol, però amb l’afegit de que ales parts altes trobarem grèvol, auró i una important colònia de Teix.