11 de febrer del 2011

TOSSAL D'ENGRILLO (1072 m.)

CIM: Tossal d'Engrilló (1.072 m)
COMARCA: La Terra Alta
DISTÀNCIA: 13,66 km
DESNIVELL: 939 m (acumulat)
HORARI: 4h 30min
DIFICULTAT: Mitjana

INTRODUCCIÓ

Ruta d'ascensió al Tossal d'Engrillo de 1.072 m Per la seva cara E. L'ascensió des de Horta de Sant Joan s'inicia al Mas de Fandos.
El desnivell és important amb trams de desnivell pronunciat.

Seguir la AP7 fins el desviament a Tortosa per la C12 Continuar per la T330 direcció Arnes i al Km 17 per la T334 fins Horta de Sant Joan
Des de Lleida per la C12 i seguir per la N230b, T333 Prat del Comte i T334 fins a Horta de Sant Joan.
Un cop a Horta de Sant Joan per arribar al punt d'inici de la ruta cal seguir la carretera T330 a Prat del Comte, passat el Km 25 agafar un pont a la dreta fins el Mas de Fandos.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC

Autocars HIFE fins Horta de Sant Joan des de la que cal seguir amb taxi o al tram a peu (son uns 10 km).

Mas de Fandos - Coll Ereta - Pas Mala Dona – Coll de la Gilaberta - Coll de Atans - Montsagre d'Horta - Tossal Engrilló - Baixador de Valero – Pista.

0 min: Iniciarem la ruta des del Mas de Fandos (450 m.) , avançant per la pista per creuar el proper riu. Just després de creuar- trobem traces d'una perduda senda que podem seguir per evitar un tram de pista o, si tenim dubtes orientatives, continuar per pista..
Reprenem la pista i continuem avançant sense desviament algun mentre les Roques de Benet se'ns mostren al front
Pal indicador cap al Ventador (500 m.), que seguirem desviant-nos a la dreta mentre ens endinsem en una bonica senda envoltada d'alzines. El camí puja fins a un petit coll amb una cruïlla, prosseguirem per l'esquerra en ascens per arribar a
les Roques Cambretes, una zona que mostra curioses formacions rocoses que el pas del temps i l'aigua han erosionat al seu antull.
1,500 km: Roques Cabretes
Continuem per la bonica senda indicada amb suficients marques i fites de pedres passant pel Coll de l'Ereta.
1,750 km: Coll d’Ereta.
Aviat albirem el Montsagre d'Horta i arribem al Pas de la Mala Dona que requereix una lleugera grimpada però sense gran dificultat.
2,000 km: Pas de la Mala Dona (675 m.)
Superat el pas el camí suavitza el seu pendent i va deixant el Montsagre d'Horta i el barranc dels Cuvars a l'esquerra. El camí està envoltat de abundants pins i alzines. Entre les abundants marques i senyals, trobem les característiques estrelles blaves
del recorregut d'Els Estels del Sud Aviat veiem al fons el Coll de la Gilaberta i la
cim que la presideix, la Punta de l'Aigua. Continuem per camí en aquesta direcció, sense dubtes orientatives per trobar a la nostra esquerra el Mas de les Crevetes de
Lloa en estat ruïnós. Continuem recte, ara descendint per trobar un pou, el pou de les Crevetes de Lloa.
4,000 km: Pou de les Crevetes de Lloa (770 m.)
Des del pou reprenem el camí que torna a mostrar un clar perfil ascendent fins arribar a un bonic tram envoltat d'alts pins. Al final d'aquest bosc desemboquem al Coll de la Gilaberta.
4,900 km: Coll de la Gilaberta (500 m.).
Seguint les indicacions del pal, continuem el nostre recorregut per l'esquerra una altra vegada en forta pujada dins al Coll d'Atans.
5.500 m: Coll d’Atans.
El Coll d'Atans ens permet canviar de vessant obrint-se davant nostre un bonic prat en el qual es dibuixa clarament el camí que seguirem, primer planejant i després en descens entre un preciós pineda fins arribar a la font del Montsagre d'Horta.
6,250 km: Font Montsagre d’Horta.
En aquest punt trobem un altre pal indicador. Des aquest encreuament i mirant cap a Horta de Sant Joan (Oest), prendrem el camí que es mostra més a la dreta i en
sentit ascendent que es dirigeix cap al Tossal d'Engrilló.
Desde el pal indicador seguirem durant un curt tram per desviar-nos a l'esquerra ascendint a criteri per superar una petita lloma i connectar amb un camí que ens deixa a la pista d'accés al cim.
04h 30 min: Tossal d’Engrillo (1.075 m). Vèrtex geodèsic i espectacular vista de la cara Oest.
Descens resseguim l'itinerari de  la pujada.

La Font, 6 (a l'entrada del poble) Tel 977 428 309/615 304 547

ON DINAR
La Font, 6 (a l'entrada del poble) Tel 977 428 309/615 304
 547

Motxilla, gorra o barret. Llevat a l'estiu, cal dur roba protectora del vent i el fred. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar, uns prismàtics i aigua.

ÈPOCA RECOMANADA

Primavera, tardor e hivern.