23 de juny del 2009

PUIGLLANÇADA (2.409 m.)

• CIM: Puigllançada (2.409,2 m.) pels Alabaus
  • COMARCA: Berguedà
  • HORARI: 2m 20 min. (1h 35 min. + 45 min.)
  • DESNIVELL: 610 m.
  • DIFICULTAD: fàcil

• RESUM
  • Aquesta muntanya molt característica de la Cerdanya i de l'estació d'esquí de La Molina, on el teleselles arriben prop del cim, pertany íntegrament a la Comarca del Berguedà i juntament amb la Tossa d'Alp, formen part d'una llarga carena dels Pirineus axials que, des del Moixeró, s'allarga fins el Puigmal passant per la collada de Tosses.
  • Formada per calcàries d’aviòniques i conglomerats, les seves aigües tributen pel nord al riu Segre i pel sud al riu Llobregat. Terreny de pastures, el Puigllançada té diverses rutes d’accés, pel sud des de coll Roig, al nord des de La Molina, per ponent des de Coll de Pal i per llevant la ruta que descriurem seguidament, pujant per les pistes dels Alabaus.
  • Excursió, senzilla, fàcil i curta que només presenta dificultats d’orientació al tram final de pujada al cim, en cas de boira.

• ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir fins a les pistes d’esquí de La Molina anomenades dels Alabaus. Per fer-ho tenim tres opcions. La primera des de La Seu d’Urgell i Puigcerdà direcció La Molina i un cop passat el poble i els Teles de Pista Llarga i Roc Blanc, trencar en una cruïlla a la dreta que porta a Castellar de n’Hug i la Pobla de Lillet. Just entrar en aquesta carretera a 100 metres hi ha a la dreta un gran aparcament de vehicles i un telesella. Estem als Alabaus i aquí aturarem el vehicle.
  • La segona opció es venint des de Manresa i Berga per les esmentades poblacions de La Pobla i Castellar, passant pel coll de la Creueta i des d’on també arribarem al aparcament dels Alabaus. Una tercera ruta és des de Barcelona o Girona per Ripoll i Ribes de Freser, muntant tota la Collada de Tosses i al seu cap d’amunt prendre el trencant a l’esquerra que du a La Molina. En un parell de quilometres arribarem al trencant de La Pobla de Lillet i Castellar de N’Hug que restarà, ara, a la nostre esquerra. Rutómetre del RACC

• RECORREGUT
  • La nostre excursió el que farà és seguir, direcció ponent les pistes d’esquí dels Alabaus fins el seu final. Aquí, ja gaire bé per carena seguirem, també direcció ponent, fins el final del telesella del Torrent Negre i en la mateixa direcció travessarem uns plans que ens duran al peu del cim. Només restarà pujar-hi.
  • Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

• 0 minuts: Aparcament dels Alabaus. (1830 m.) Sortim en direcció sud-oest muntant, per herba de prat, les pistes d’esquí. Tenim el telesella a la nostre esquerra. Trobem algun pi i la pujada que ha començat suau, més amunt es fa un pèl més forta, fins que arribem a un petit pla. Just travessar-lo comencem a seguir unes rastres que ha deixat una retrac de les pistes d’esquí, ara en dura pujada. Travessem el telesella per sota, de seguit el pendent minva i arribem al final d’aquest telesella.
  • 55 minuts: Final del telesella (2150 m.) Ara el terreny, sense arbres, només herba de prat es planer, fins i tot fem una lleugera baixada (-5 m.) on al seu final trobem un indicador.
  • 1 hora: Pal indicador. (2180 m.). Marca la direcció al Clot de l’Hospital cap a la nostre esquerra. Seguim direcció sud-oest, ara per una pista de muntanya, en suau pujada que de seguit es torna pla i arriba al final del telesella que puja per la nostre dreta del torrent Negre.
  • 1 hora i 10 minuts: Final del Tele del Torrent Negre. (2220 m.) Seguim, per entre prats, la pista que surt del final del Telesella i que ens porta, també direcció ponent, a superar un petit llom. Un cop passat aquest llom ja veiem el cim un pèl a l’esquerra. El terreny és planer, molt perdedor en cas de boira, fem una baixada (-10 m.) travessem un nou pla força gran i deixem la pista que ens portaria al cim, per fer drecera i enfilar-nos en suau pujada per herba i unes pedres, ara direcció sud, fins el cim.
  • 1 hora i 35 minuts: Puigllançada. (2409 m.) Vèrtex geodèsic, pessebres i altres estris i també una gran pantalla de comunicacions. Extraordinàries vistes.
  • Baixada desfent el camí d’anada.

• ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que al hivern acostuma a haver-hi neu en tot el recorregut. Ruta molt recomanable amb esquís o raquetes,. Sempre i quan no hi hagi boira. Cal evitar anar-hi al pic del estiu i al migdia per la forta calor que podem passar. L'indret sol ser molt ventós.

• PUNTS D’INTERÈS
  • Una mirada a Ponent a més del Cadí, Pedraforca i Tossa d'Alp que tenim davant, podem abastar totes les muntanyes del Pallars i fins el Turbon, ja en terres de la Franja de Ponent.
  • Cap el nord, tota la plana i cims de La Cerdanya i el Capcir i cap a llevant el massís del Puigmal i totes les muntanyes de les valls de Ribes i de Núria. Al sud entre moltes altres el Montseny, Sant Llorenç i Montserrat. La tèrmica de Cercs i la vall alta del Llobregat estan als nostres peus.

• CLIMA I VEGETACIÓ
  • La vegetació d'aquesta ruta és típica d’un estatge subalpí. Algun pi a la part baixa i herba de prat en tota la caminada.
  • El clima en aquest indret és alpí amb influències humides de la mediterrània, molt diferent de la resta de la Cerdanya que tenim a tocar, on sol ser més eixut. Fortes ventades i glaçades a l’hivern i sobtades tronades i tempestes a l’estiu. Al hivern a la part alta sol abundar-hi el gel, fruit de les ventades i el desglaç que es produeix durant el dia, degut a la forta variació de temperatures que si dona.

• EQUIPAMENT
  • Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió, sense neu, es pot fer amb calçat tou, doncs tot el recorregut va per herba o per pista. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes i sobretot aigua.
  • Barcelona a 5 de Juliol de 2008.