15 de juny del 2009

MOLA DE COLLDEJOU (921,9 m.)

CIM: La Mola de Colldejou (921,9 m)
COMARCA: Baix Camp
HORARI: 2h 30 min (1h 30 min + 1h)
DESNIVELL: +545 m

COM ARRIBAR-HI ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Colldejou. Per arribar-hi, si venim de Lleida hem d’anar a Reus i d’aquí a Mont Roig del Camp. Des de Barcelona o Tortosa, també ens hem d'apropar a Mont Roig, però ho farem per la N340, En aquesta carretera hi ha una desviació que hi porta i que es troba a uns 4,5 quilòmetres passat el nucli urbà de Cambrils venint des de Tarragona, a l'alçada d'una benzinera que hi ha  al'esquerra.
Un cop a Mont Roig hem d'agafar la carretera que porta a Falset i fer uns 8/10 quilòmetres fins arribar a Colldejou. Cal entrar al poble per l'unic carrer que hi puja i fer 2 revolts per tal d'arribar a la plaça on hi ha l'església de la vila. Aquí en aquesta plaça hi ha lloc per deixar el vehicle.

En resum, l’excursió ens du des de Colldejou, en direcció ponent, al coll del Guix, pas entre el Baix Camp i el Priorat. Un cop al coll, girarem a la dreta per agafar un camí que, en direcció nord, ens portarà fins una carena que també cap a la dreta (direcció NE.) ens atansarà al cim. Gaire bé tot el recorregut està senyalitzat per marques del GR-7 i GR-7-3.
Les referències més importants i horaris aproximats de l'excursió són:

Es convenient anar per aquests indrets a finals de tardor, hivern o com a molt a començaments de primavera. La resta de mesos la calor fa molt feixuga l’excursió.

Recorregut: La vegetació, el relleu del terreny, les bones vistes i la singular fortificació que hi ha al cim són punts de notable interès.

0 min: Plaça de l’Església de Sant Llorenç (420 m). Sortim passant per davant de la porta de l’Església i agafant el carrer del Forn que, en forta pujada, ens enfila al cap d’amunt del poble. Un cop dalt i quan el darrer carrer perd el revestit de ciment, s’entra en una pista planera de terra.
8 min: Pal indicador. (460 m) A la nostre dreta, assenyala que a Llaberia hi ha 6,6 km. Ara la pista fa una lleugera baixada (-15 m.), passa un revolt a l’esquerra des d’on surt un altre pista també a la nostre esquerra i que porta a uns camps. Tot seguit l’esmentada pista recupera l’alçada perduda.
10 min: Trencant i Pal indicador. (450 m.) Agafem la pista planera de l’esquerra seguint les marques del GR-7. No hem de fer cas al que diu el pal indicador, doncs aquest assenyala la pista de la dreta com la que du al coll de Guix que és on anem. Per aquesta pista que puja cap a la dreta, si que es va a l’esmentat coll, però ho fa fent volta i és més recomanable per les BTT. Anem per camps de conreu, amb avellaners i ametllers, deixem a la dreta un Mas enlairat i a l’esquerra una pista que baixa a un altre Mas. La pista fa alguna pujada i en un tros es troba revestida de ciment.
30 min: Trencant i Pal indicador. (480 m) Deixem un altre pista i seguim cap a ponent. S’acaben els camps de conreu i ens trobem dins de bosc. La vegetació és típica de la mediterrània, pi, alguna alzina i matolls com argelaga, arítjol, esbarzers, romaní o bruc. La pista fa un revolt i en 2 minuts arriba a un nou trencant
32 min: Trencant i Pal indicador. (490 m) De la nostre dreta ve la pista de B.T.T. que hem deixat a la sortida del poble. Seguim la pista per bosc, en pujada, fem algun revolt i poc abans d’arribar al coll, aquesta torna a estar encimentada. Seguim el GR.
50 min: Coll de Guix. (640 m) Just abans d’arribar-hi, a la nostre dreta enlairat hi ha un cartell metàl·lic que indica la pujada a la Mola pel coll Roig. Seguim uns 30 metres i on s’acaba el porland, hi ha un nou pal indicador, aquest de fusta. Aquí deixem la pista i ens desviem cap a la nostre dreta per un camí, planer, seguint les marques del GR. i que s’endinsa cap el bosc.
55 min: Desviació (665 m) El camí del GR. segueix cap a l’esquerra per anar a La Mola donant el tomb pel portell de les Processons. Nosaltres seguirem pel corriol de la dreta que té unes marques blaves i també puja a La Mola de manera més dreta i menys exposada al vent. Mica en mica el bosc clareja, ara abunda el garric i el ginebre i ens anem apropant a una petita cinglera, tot seguint les marques blaves.
1 h  10 min: Petit cingle. (790 m) El camí el supera fent dos revolts i al cap d’amunt se’n va de flanc, cap a la dreta, direcció NE. fins que uns metres més endavant, a l’alçada d’una matarrada d’alzines molt esmirriades, es perd juntament amb les marques blaves. Cal fitxar-se en aquest indret per tal de reconèixer-lo cara a la tornada. Aquí girem a l’esquerra i per terreny desarbrat, entre pedres i matolls, ens enfilem direcció nord per una petita vall, per tal d’anar a cercar la carena. En aquest indret hi destaquen les porrasses.
1 h  25 min: Carena. (880 m) Hi arribem a l’alçada d’una bassa d’aigua que es troba a l’altre cantó de la carena. Aquesta és pedregosa i amb algun matoll molt socarrat pel vent. Girem a la nostre dreta seguint la carena que du direcció ENE.
1 h 35 min: Mola de Colldejou o Portell del Llamp. (914 m). Molt ampli, planer amb una edificació circular de pedra, mig en runes i a tall de fortificació. En el seu interior, el patí també circular, deu fer uns 6 metres de diàmetre. Fora està envoltat per un petit fossar. Val la pena arribar-se a l’extrem NE. del cim on hi ha un pessebre i uns estimballs per damunt del poble de Colldejou. Molt bones vistes.
Des del cim i el seu entorn, si fem una mirada ràpida cap al nord ens permetrà contemplar la serra del Montsant amb tota la vall de Ciurana. Un pel allevantat hi ha els cingles de l’Arbolí i la serra de la Mussara. A llevant tenim totes les planes del Alt i Baix Camp i Penedès, distingint-se perfectament en dies clars les viles de Valls, Vendrell o Reus i la serra del Montmell.
Cap el sud destaca tota la costa Mediterrània amb les seves localitats i l’orografia de costa, com la punta del cap de Salou. Prop nostre, en la part muntanyosa hi ha la serra de Llaberia, just després del coll de Guix, per on venim. A ponent veiem diferents serralades com les de Tivissa o la de Cavalls. Al fons els Ports de Tortosa Beceit son inconfusibles.

El clima és típic mediterrani. Poca pluja, dies de forta calor i per la posició del indret, fort vent. Les èpoques més plujoses solen ser a la tardor coincidint amb temporals de llevant.
La vegetació també és de caire mediterrani, bosc de pi i d’alzines i matolls variats.

Motxilla,pals, telèfon, barret, ulleres, crema solar i roba d’abric al hivern. És molt aconsellable roba protectora del vent. La ruta espot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Es aconsellable dur aigua, doncs no en trobarem pel camí.