8 de març del 2015

SANT JOAN DE LA MUNTANYA (708,9 m.) des de Montblanc

CIM: Sant Joan de la Muntanya (708,9 m.)
COMARCA: Conca de Barberà
HORARI: 2h 10 min. (1h 15min. +55 min.)
DESNIVELL: +383 m ( des de l'estació)
CARTOGRAFIA:

La cima i ermita de Sant Joan de la Muntanya (a les portes de les muntanyes de Prades) està coronada por una ermita i és un mirador natural de la comarca de la Conca de Barberà. Es troba situada dins del terme municipal de Montblanc, a uns tres quilòmetres envers el massís de les Muntanyes de Prades.
Des de Montblanc, s'hi pot accedir pel camí del Tàrrega, pel camí del bosc de Gorrines o pel camí de la Solana.
L'ermita de Sant Joan de la Muntanya és un mirador natural de la comarca de la Conca de Barberà dins del terme municipal d Montblanc. La fama de l'ermita prové d'una dama de la noblesa. Na Elionor d'Urgell qui preferí la vida contemplativa després de la caiguda i empresonament del seu germà Jaume II d'Urgell acusat de traïció.

AP7 per seguir per la AP2. També es pot accedir per les carreteres: C14 i N240 fins Montblanc.
Un cop a la oblació cal ro-deixar la muralla per una o altre banda fins el convent de Sant Francesc on es pot aparcar.
Si es vol reduir una mica el recorregut cal seguir fins el final l'Avinguda Manel Ribe

En tren
Estació de Montblanc. RENFE
En Autobús

Des de l'estació de la RENFE tenim que accedir a l'església de Sant Francesc. Sortiren de l'edifici de l'estació pel carrer d'Aguiló i pel primer trencall a l'esquerra seguir per carrer de Muralla de Santa Tecla fins una rotonda, moment en el que enfilarem el carrer de Francesc Macià fins a la cruïlla amb Av. De Manel Ribé on iniciarem el recorregut.

0h 00 min. Des de l'església o aparcament de Sant Francesc enfilar l'¡Avinguda. Manel Ribé fins al capdamunt de tot on veurem la residència geriàtrica Llar Conca de Barberà, a la dreta.
0h 08 min.: Capdamunt de l'avinguda amb un pal indicador. Seguirem a la dreta
Anirem trobant indicadors a les bifurcacions.
El recorregut segueix per un bon tram de camí ample que de mica en mica porta a peu de muntanya.
S'arriba a una esplanada on trobem un indicador de fusta que senyala cap a Sant Joan i ens dóna dues opcions, a la dreta pel Bosc de Gorrines i a l'esquerra pel camí del Tàrrega.
Agafarem el de la dreta i tot seguit trobarem un indicador de la Ruta del Cister.
0h 28 min.: Indicador. A partir d'aquí el camí es converteix en un sender i comença a pujar fort.
Es passa pel costat de les runes del Mas d'en Gorrines, el camí discorre pel mig de bosc de pi blanc i alzina. . S'acaba el primer tram de pujada i el camí segueix planejant per una zona més obaga amb la vegetació més frondosa i amb plantes i flors
0h 45 min.: Pal indicador a 1,200km. del cim
Amb aquest punt comença la pujada final.
Després de la forta pujada arribem a l'indicador que ens assenyala que estem als voltants de l'ermita
1h 05 min.: Pal indicador que seguirem per l'esquerra
Abans d'arribar al cim i l'ermita trobaren al camí un estri fet amb material de RENFE que va fer les funcions de campana de l'ermita..
1h 15 min.: Cim de Sant Joan de la Muntanya (708,9 m.)
Descens pel itinerari d'ascensió.

APUNT
També es pot fer el descens per la pista (recorregut de més de 9 km.) que es te que deixar per seguir un corriol (senyalitzat) ,un cop passat un tram en-cimentat, fins als carrers de Montblanc, en aproximadament 1h 45 minuts.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la la resta de l'any.

PUNTS INTERÈS

Un cop al cim amb molt bones vistes poden en poc més de 5 minuts,  seguir la senyalització, arribar a una balma-cova històrica del Nialó (la contracció d'Elionor), en la que  Elionor d'Urgell, va estar fem una vida d'emèrita, entre els anys 1414 i 1430. Va morir el 28 de maig de 1430, víctima de la pesta i va ser enterrada al Monestir de Poblet
La visita a Montblanc es obligatòria donada la bellesa medieval de la Vila closa
Cada 24 de juny s'organitza una pujada a l'ermita,

Els hiverns son molt freds m'entres a l'estiu regna la forta calor, La major part del recorregut domina el pi blanc i l'alzina.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. Al hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. L'excursió es pot fer amb calçat tou tot i que degut a que ja monts trams amb pedres s'aconsella un calçat que protegeixi els turmells. També recomanem dur una màquina de retratar, uns prismàtics i aigua.
RestauramFonda del Àngels. Plaça dels Àngels, 1.

L'ermita de Sant Joan, edificada a la roca, és un dels llocs més pintorescs de tota la Conca de Barberà (*)

(*)
Joan Serafí Serra i Ollé i els germans Joan i Josep Jàvega i Bulló van crear el grup Ermitans de Sant Joan de la Muntanya, denominació del grup que durant un temps l'administració no va permetre oficialitzar.

Integrants del Grup d'Ermitans de Sant Joan al peu del foc.

Cada Cap de setmana pujam per la pista, d'uns 10 km. fins l'ermita, membres del Grup la mantenen en un estat impecable. La resta de la setmana l'entrada està tancada simplement en forrellat fet que permet als muntanyencs que ho vulguin entrar menjar a l'estància, encendra foc si cal i fins i tot passar la nit, Evidentment esperam que tot torni a quedar com esta a l'hora de l'arribada.