12 de febrer del 2015

PUIG DE LA CREU (668,3 m.)

Cim del Puig de la Creu

CIM: Puig de la Creu (668,3 m)
COMARCA: Vallès Occidental
HORARI: 1h 20 min (50 min + 30 min)
HORARI: 1h 30 min (55 min + 35 min)
DESNIVELL: 310 m o 330 m
DIFICULTAT: Fàcil
CARTOGRAFÍA:

Aquest cim és troba situat als primers contraforts de la banda nord de la plana del Vallès Occidental, entre el massís de Sant Llorenç i el altiplà de Sant Feliu de Codines, amb unes aigües que per la banda nord, de llevant i sud, van a parar a la riera de Caldes mitjançant el torrent d’en Montllor i per la banda de ponent al riu Ripoll pel torrent de Canyelles. La vegetació de l’entorn està formada bàsicament per bosc de pi i matollar mediterrani de recent composició, doncs aquests han engolit antics bancals de conreus, dels que encara resta algun vestigi. Excursió senzilla, fàcil que segueix una ample pista, per un terreny d’argiles a les parts baixes i pedres calcaries a les altes, amb una Església d’estil romànic datada del segle XII, anomenada de Santa Maria del Puig de la Creu, si bé, avui en dia, és un barrejat d’estils degut a que fou abandonada al segle XVIII, es va enrunar i les diverses reformes i ampliacions fetes posteriorment -la darrera del anys 50-, li han donat un aspecte de fortí amb merlets inclosos. El campanar també és de recent construcció. Bones vistes des del cim, llevat la banda nord on la vegetació la tapa una mica

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir al poble de Castellar del Vallès. Ho podem fer des de Caldes de Montbui i Sentmenat o bé des de Sabadell. Aconsellem, però, anar-hi per Caldes mitjançant la C-59 des de l’autopista A-7. Venint del nord, Girona, com del sud, Tarragona, Lleida o Barcelona, haurem d’anar a cercar aquesta autopista en el tram que no és de peatge i prendre, entre Mollet i Santa Perpetua de la Moguda, una sortida indicada com a C-59 i Caldes de Montbui. Hem de seguir fins a Caldes i allí veurem en una rotonda la indicació de Sabadell o Sentmenat. Hem de seguir aquesta direcció per la C-1413a, passar Sentmenat i arribar a Castellar.
A les primeres cases trobem una rotonda, aquí prenem el primer trencant de la dreta i entrem a la Ronda Cosidor, carrer que seguirem fins al seu final on queda tallat. En aquest punt girem a l’esquerra per agafar el carrer Puig de la Creu i girar al primer carrer a la dreta, el d’Era Petasques, que en 50 metres ens du a una petita placeta, on a la dreta hi ha el carrer, Sot d’en Goleres, on ja podem aparcar. Al final d’aquest carrer, d’uns 100 metres de llarg,hi ha un gran dipòsit metàl·lic. Es difícil esbrinar el nom dels carrers, ja que estan poc indicats.

ACCÈS EN TRANSPORT PÚBLIC
Castellar és accessible en transport públic des de Sabadell, mitjançant l'empresa SARBUS. Surten vehicles regularment de l'andana núm. 9 de l'Estació d'Autobusos de la Plaça Antoni Llonch de Sabadell. La durada del trajecte fins a Castellar és aproximadament de 30 minuts.
La connexió més senzilla és arribar a Sabadell amb Renfe, a l'estació de Sabadell centre, donat que està situada a la mateixa plaça Antoni Llonch, on hi ha l'estació d'autobusos, o bé fent enllaços amb diferents línies d'autobús, donat que els intercanvis es fan al mateix lloc.
Castellar també està comunicat en transport públic amb les poblacions veïnes de Sant Llorenç Savall i Sentmenat.
Horari feiners de dilluns a divendres (excepte el mes d'agost)
De Sabadell a Castellar del Vallès i St. Llorenç Savall:
6.30, 8.15, 12.00, 14.10, 16.00, 18.00, 19.45 i 21.15 h.
Horari aproximat de pas - Plaça Europa:  6.44, 8.31, 12.16, 14.26, 16.16, 18.16, 19.59 i 21.29 h.
De St. Llorenç Savall a Castellar del Vallès i Sabadell:
7.15, 9.15, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 20.30 i 22.00 h.
Horari aproximat de pas - Capella de Montserrat: 7.41, 9.41, 13.26, 15.30, 17.30, 19.26, 20.56 i 22.26 h.Horari dissabtes (excepte el mes d'agost)
Nota: les expedicions en cursiva entren a Sant Feliu del Racó.
8.25, 11.00, 13.00, 15.00,
17.00, 19.00 i 21.00 h
Horari aproximat de pas - Plaça Europa: 8.42, 11.17, 13.17, 15.17, 17.17, 19.17 i 21.17 h.
Parada Pl. Miquel Pont Sant Feliu del Racó: a les 17.30, 19.30 i 21.30 h.
De St. Llorenç Savall a Castellar del Vallès i Sabadell:
9.25, 12.00, 14.00, 16.00, 18.00, 20.00 i 22.00 h
Horari diumenges i festius tot l'any
Nota: totes les expedicions entren a Sant Feliu del Racó
8.25, 12.00, 18.00 i 20.00 h
De St. Llorenç Savall a Castellar del Vallès i Sabadell:
9.25, 13.00, 19.00 i 21.00 h
De dilluns a dissabtes mes d'agost

8.25, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 i 21.00 h
L’itinerari segueix el carrer Sot d’en Goleres que de seguit s’esdevé pista, per enfilar-se, fent algun revolt, per una carena que, en direcció nord-est, ens du fins el cim.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades son:

0 min Aparcament carrer Sot d’en Goleres (360 m): Seguim el carrer asfaltat fins el dipòsit i aquí girem a l’esquerra per prendre una ample pista que s’endinsa per un bosc de pi, deixant el dipòsit a la dreta i un carrer més a l’esquerra que baixa cap al poble. Seguim la pista terrosa en pujada. Aquesta fa dos revolts per tal de guanyar alçada, passem per sota d’una petita línea elèctrica i seguim de flanc pel canto nord-oest de la serra. Seguim unes pintures grogues, no sortim del bosc i sense adonar-nos, travessem un torrent, el del Sot d’en Goleres, que ara resta a la nostre esquerra. Un pèl més amunt, trobem una nova línea elèctrica, aquesta d’alta tensió, que ens travessa molt per sobre.
25 min Línea elèctrica. (500 m): De fet, encara no la travessem (ho farem més amunt), degut a que la pista, just arribar sota la línea, fa un gir a la dreta i la deixa a la nostre esquerra. Una torre de suport d’aquesta línea es troba a la mateixa ma, a l’altre banda del torrent. Seguim pujant per la pista, entre bosc i amb pintures grogues que anem trobant de tant en tant, fins que arribem a una cadena que barra el pas a vehicles.
40 min. Cadena. (595 m): Entre dos pilones petites d’obra. La cadena sol està oberta i hi ha un indicador de Puig de la Creu. Aquí travessem la línea elèctrica esmentada i ho fem per sota. Seguim la pista, ara més planers, pel mig d’una ample carena, fem dos revolts seguits i ja veiem al front enlairada, l’edificació de l’Ermita. Uns metres desprès del segon revolt, a ma esquerra, veiem un trencant indicat amb pintura groga, per on haurem de seguir.
47 min Trencant. (650 m): Deixem la pista que marxa de front i seguim el corriol que, en pujada, ens durà fins el cim i l’edificació que conté.
50 min Puig de la Creu. (668,3 m): Molt ample, amb l’ermita de Santa Maria del Puig de la Creu i unes edificacions annexes. Uns xiprers i un refugi tancat dins de la mateixa edificació, completen la decoració del cim.
Baixada desfent el camí d’anada.
ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ
Aquesta ruta es pot fer tot l'any, llevat als mesos d'estiu, on la calor pot fer molt penosa la passejada
PUNTS D'INTERÉS
Al marge de l’Església i el seu conjunt monumental, tindrem molt bones vistes especialment de la banda sud, on veurem tota la plana del Vallès amb les seves viles i comunicacions, així com la serralada de Collserola i la serra de Marina. A llevant es veuen les serres del Corredor i a ponent tenim Sant Llorenç a tocar, i més llunyanes les serres del Garraf i de l’Ordal, amb Montserrat al mig. Cap a la banda nord, poques vistes per la vegetació, però es poden distingir des del Montseny fins les serralades dels Pirineus.
CLIMA l VEGETACIÓ
El clima és mediterrani, amb fortes calors a l’estiu i alta humitat, fruit de les marinades. Per la seva alçada, al hivern és fàcil que si produeixin glaçades sense nevades. El vent també sol estar-hi present, si bé tot el recorregut està força protegit d’aquest fenomen, al anar la ruta per dins del bosc. A l'estiu esporàdicament es poden desenvolupar tempestes en breus espais de temps. La vegetació de la serralada també és típica de la mediterrània, amb pins, algunes alzines i força matollar.
Motxilla, gorra o barret, ulleres i roba protectora pel vent. Al hivern cal roba d’abric. La excursió es pot fer en wambes. És recomanable una màquina de retratar i uns prismàtics. Convé dur aigua.