26 de desembre del 2012

LA MOLA DE MONTORNÈS (160 m.)

CIM: La Mola de Montornès
COMARCA: Baix Penedès
HORARI: 1h 45 min.. ( 1h + 45 min.)
DESNIVELL: 160 M.

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
RESUM.
El Puig de La Mola de Montornès està a la serralada litoral catalana a l’alçada de Creixell i és la punta més enlairada de la serra Llarga. Terreny majoritàriament calcari del cretaci, amb unes aigües que van a parar a la riera de Gaià per Bonastre, banda nord, i a una riera que mort a la platja de Creixell, banda sud.
L’excursió és molt curta i molt fàcil, una passejada per una pista que ens du prop d’un coll i d’aquí a una carena fins el cim. Terreny molt sec, de característiques típiques del mediterrani i indret prou arbrada per restar visibilitat a l’entorn.

ACCES PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al Castell de Montornès, una urbanització situada al terme de la Pobla de Montornès. Per arribar-hi cal anar fins a Torredembarra, localitat on hi anirem, bé des del Vendrell o bé des de Tarragona per la N-340. Venint de Vendrell, a la entrada de Torredembarra ens hem de desviar a la dreta per una carretera que porta a La Pobla de Montornès.
Passem aquesta Vila i seguim la carretera T-211 fins el Castell de Montornès, on a la entrada d’aquesta urbanització hi ha una rotonda. Passem aquesta rotonda seguint de dret direcció la Nou de Gaià, però compte que uns 20 metres just passada la rotonda, a la dreta, hi ha una entrada a la urbanització. Hem de prendre aquesta entrada i seguir per un carrer que va paral·lel i un pel enlairat a la carretera que hem deixat. Fem 150 metres d’aquest carrer, en deixem un altre, sense sortida, a l’esquerra i fem una petita pujada d’uns 50 metres, que ens du a una cruïlla.
En aquesta cruïlla, girem a l’esquerra per agafar el carrer del Magraner que seguirem fins una petita plaça, on el carrer passa a dir-se del Presseguer. Aquest carrer arriba un punt que fa un fort revolt (90 graus) a la dreta i comença una baixada. A la meitat de la baixada, uns 80 metres del revolt, veurem a ma esquerra uns contenidors i a ma dreta un carrer, el de la Perera. Aquí hem de prendre una estreta carretera que surt de darrera dels contenidors.
Seguirem aquesta carretera uns 1000 metres, lloc on farem un revolt a la dreta i tot seguit un a la esquerra (90 graus), just on hi ha el corral d’en Rovira. 100 metres més endavant la carretera esdevé pista de terra. No hi ha gaire lloc per aparcar el cotxe, però podem provar-ho al corral o bé, on s’acaba l’asfalt, al voral de la carretera. Hi cap un auto.
TRANSPORT PÚBLIC
RENFE (fins Torredembarra)

Taxis desde El Vendrell
Taxi Mari Carmen Valero: Tel. 977 641 003 / 608 799 704
Taxi Miguel: Tel. 977 641 129 / 608 133 887
Taxi Reche: Tel. 977 643 775 -Tel. 609 841 425
Taxi Rodrigo: Tel. 608 835 458 -Tel. 629 304 448
Taxi Vidal: Tel. 609 379 161

En resum el nostre recorregut segueix la pista, direcció nord, fins el Mas de la Trunyella i d’aquí girarem a la dreta, direcció llevant i per un espès bosc arribarem al cim.

Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 minuts: Corral d’en Rovira. (205 m). Seguim la carretera i després la pista per entre bosc a la nostre dreta i alguns camps de conreu a la nostre esquerra
5 minuts: Tanca (170 m.). Restes d’una antiga tanca de la que només queden 2 pals de ferro, un a cada cantó de la pista. Rètols de caça i lleugera pujada de la pista que a estones es torna planera. Segueix la mateixa vegetació.
25 minuts: Mas d’en Trunyella (220 m). A la nostre esquerra. A la paret de la casa hi ha una placa que diu “cuartel del norte”. A 50 metres del Mas, trobem una edificació que sembla serveixi de garatge de material agrícola i on la pista principal segueix pel darrera d’aquesta edificació.  Un altre pista surt a la dreta paral·lela i un pel enlairada. En aquesta cruïlla veurem un filat que protegeix una gran bassa d’aigua. Nosaltres hem de deixar les pistes i resseguir el filat de la bassa, com si tornéssim enrere, deixant-la a la nostre esquerra. Passem per un estret camp i girem 90 graus a l’esquerra, seguint el filat. A la dreta tenim un altre petita bassa d’aigua. En acabar el filat ens endinsem cap a el bosc per una nova pista molt estreta i malmesa que comença al final del filat. La seguim.
35 minuts: Camp de vinyes. (230 m). 20 metres abans d’arribar-hi deixem unes grans alzines a la dreta i veiem unes marques de pintura blanca. Hem de travessar el camp i al final, tornarem a trobar aquestes marques blanques i d’altres de color roig. Al final del camp el bosc és molt espès, però un petit corriol s’enfila pel centre de la vall. Un pel més amunt el corriol decanta a la dreta i s’enfila, per la banda esquerra de la muntanya fins la carena. La vegetació i el bosc és espès i abans d’arribar a la carena trobarem una gran cabana de pedra envoltada de pins.
50 minuts:  Carena (280 m). En arribar-hi trobarem un pal indicador de fusta, en mig del bosc embrossat. Girem a la nostre esquerra seguint les indicacions del rètol, el terreny planeja i el bosc minva.
55 minuts: La Mola de Montornès. (317 m). Vèrtex geodèsic, un pot de pintura que guarda un llibre de registre i un petit pessebre al peu, tot enmig d’un gra pla ple de garrics i uns pins a la banda sud, que ens tapen la vista cap a el mar.

HORARI
Una hora de pujada i 45 min. a la baixada, que farem pel mateix itinerari.

DESNIVELL
El desnivell acumulat és d’ aproximadament d’uns 160 metres de pujada i 160 de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant. Recomanem fer l'excursió a l’hivern.

Itinerari poc transitat a partir del Mas d’en Trunyella. Si ens atansem a la banda sud del cim, per tal de superar uns pins que ens tapen la visió, podrem contemplar la línia de la costa i serralades litorals com la serra de Quadrell. A llevant tenim la plana del Penedès, mentre que cap el nord dominen les muntanyes del Montmell. A ponent les muntanyes de Prades i serres de l’Arbolí i La Mussara, amb la plana de l’Alt Camp als seus peus.

La vegetació i el clima és de caire mediterrani. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols, mentre que a l’estiu sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i humitat.

Motxilla, gorra o barret. A l'hivern cal dur roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. També cal dur aigua.