4 de novembre del 2012

El cim

CIM: Punta del Curull (1.021 m.) per El Vilosell
COMARCA: Les Garrigues / Conca de Barberà
DESNIVELL: 490 m. (acumulat tan de pujada com de baixada)
HORARI: 2h 30 min. (1h 30 min- + 1h.)
NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la  muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

Aquest cim, està situat a l’extrem nord de les muntanyes de Prades i és el punt culminant de la serra de la Llena. A cavall de les comarques de les Garrigues, al nord, i de la Conca de Barberà, al sud, les seves aigües menen al nord i oest al riu Set , al sud als rius Prades i Montsant, pel barranc de la Coma i a llevant, al Francolí, pel barranc de Viern.
Excursió curta, senzilla i agradable, per un terreny configurat per calcàries i conglomerats oligocènics i una espessa vegetació mediterrània amb influències continentals. És interessant el lloc de partida, doncs sortim d’un indret molt singular, amb el naixement del riu set (1) allà a la vora i l’ermita de Santa Miquel de la Tosca (2), fundada al 1482, però reformada al 1735, amb un estil barroc català que no l’afavoreix gaire. Actualment està abandonada i no gaire conservada.

ACCÉS PER CARRETERA.
Per fer aquesta ruta ens hem d’apropar a la vila de El Vilosell. Per fer-ho, el més còmode és arribar-se fins a Vinaixa, on podem anar-hi des de Lleida o Tarragona i Barcelona per la N-240 o l’Autopista de Lleida  a Barcelona. Venint de Barcelona per carretera anirem fins a Valls i d’aquí a Montblanc. Per l’autopista, haurem de sortir a Montblanc i seguir per la carretera Nacional direcció Lleida, deixant les viles de l’Espluga de Francolí, Vimbodí i Vinaixa. Just deixar aquest darrer poble a l’esquerra, trobarem una sortida a la dreta que pren la carretera LP-7013 que porta a l’Albí i a la Pobla de Cérvoles.
Prenem aquesta carretera i al punt quilomètric 2, trobem un trencant. Recta seguim cap a l’Albí i a l’esquerra per la mateixa carretera, LP-7013,  anem a El Vilosell. Passem aquesta vila i en el punt quilomètric 8,2 veurem una pista de terra a ma esquerra amb la indicació de Sant Miquel de la Tosca. Fem els dos quilòmetres d’aquesta pista fins arribar a l’ermita, on hi ha un gran espai per aparcar.

ACCÉS AMB TRANSPOTY PÚBLIC
RENFE (Lleida)
Autobús: ALSA   destí a Lleida (trajecte La Pobla de Cérvoles- El Vilosell- Cervià de les Garrigues- Les Borges Blanques-Juneda-Lleida)
Hora sortida: 7:00 h
Hora arribada: 19:00 h

En resum l’excursió segueix un corriol per un espès bosc que en direcció llevant va voltant la muntanya, fins que en un punt determinat, pren direcció nord per enfilar-se al cap de munt de la serra de la Llena i el cim del Curull.
Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar parades, són:

0 minuts: Santa Miquel de la Tosca. (710 m.) Sortim del darrera de l’ermita seguint unes marques de P.R. Anem per un corriol pedregós, enmig de bosc de pi, en suau pujada i  direcció majoritària de llevant. El camí fa algun petit revolt i s’atansa a un coll.
10 minuts: Collet (755 m.) El travessem i comencem una baixada (-40 m.) entre bosc espès. Trobem uns senyals indicadors a terra i a ma esquerra. També ens acompanyen unes marques quadrades i vermelles.
15 minuts: Trencant. (720 m.) En un petit pla, el P.R. marxa cap a l’esquerra seguint un reguerot fet per l’aigua i nosaltres seguim de front el corriol que marxa planer. No deixem les marques vermelles, anem de flanc pel bosc força embroçat, deixem una petita tartera de còdols a ma dreta i el camí manté una direcció de NE. Més endavant fem un petit descens (-10 m.) i tot seguit emprenem una forta pujada que esdevé més planera al apropar-se a un coll.
40 minuts: Coll. (890 m.) El travessem i fem una baixada cap a un ample camí (-40 m.)
45 minuts: Ample camí. (850 m.) El seguim en lleugera pujada cap a la dreta, direcció llevant, anem de flanc per terreny pedregós i novament amb les marques del P.R. i unes de rodones amb creu al mig de color vermell. Bones vistes sobre les Garrigues i pendents d’un nou trencant a ma dreta.
1 hora i 5 minuts: Desviació (940 m.) Deixem l’ample camí per on veníem i seguim per un  corriol que, en pujada decidida, pren direcció sud. Ara seguim unes marques grogues que ens durant a una pista revestida de ciment.
1 hora i 8 minuts: Pista de ciment (950 m.) És la que ve de Vilanova i va a unes antenes que hi ha a la serra. La travessem i un pèl a l’esquerra segueix el corriol pujant per un pedreguer. Bosc més esclarissat, marques grogues, un petit flanc i arribem a la carena.
1 hora i 23 minuts: Carena. (1.010 m.). Bones vistes de Vilanova. La seguim cap a l’esquerra.
1 hora i 25 minuts: Punta del Curull (1.021 m.) Ample, envoltat de vegetació i una caiguda per la banda sud. Un pal indicador, un pessebre, una fita i un llibre de registre completen la decoració del cim. Bones vistes en totes direccions.
Baixada desfent el camí d’anada.

HORARI
La durada de l’ascensió és de prop d’una hora i mitja, baixada d’una hora.
DESNIVELL
El desnivell acumulat aproximat és de 490 metres de pujada i 490 de baixada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, llevat als mesos d’estiu per la forta calor.

La vegetació i morfologia del terreny, així com el indret on hem deixat el vehicle, són punts d’interès, juntament amb les vistes des del cim, on en dies molt clars podem distingir a ponent, la continuació de la serra de la Llena i tot seguit, majestuosa, la serra major del Montsant.
Al sud, podrem apreciar totes les muntanyes de Prades on sobresurt el cim de la Baltassana, mentre que cap a llevant distingim tota la plana de la Conca de Barberà amb diverses serres menors com les de Miramar, Comaverd o Carbonària. Cap al Nord, tenim tota la plana de Les Garrigues, el Montsec i darrera els Pirineus centrals.
L'ermita de Sant Miquel de la Tosca i el naixement del riu Set es troban al peu de la serra de la Llena, a 4 Km. de Vilosell a uns 700 m d'altitud, amb un desviament de la carretera de Vilosell a la Pobla de Cérvoles.

El clima és submediterrani. Al hivern no hi sol nevar mai, però a les bandes obagues i pot glaçar. El clima és sec i el vent hi pot sovintejar, principalment l’eixut mestral (Nord-oest). A l’estiu és fàcil que es desenvolupin tempestes i també que hi faci força calor.
La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani, amb un estatge muntà a la banda nord.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i, a l’hivern, roba d’abric, especialment roba protectora del vent. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en wambes. També és recomanable una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem pas aigua, cal dur-ne.

Ajuntament de El Vilosell

Barcelona 1 de Novembre de 2012

(1)

Fonts del riu Set

(2)
Santa Miquel de la Tosca

Taules devant les fonts del riu Set