31 de desembre del 2012

PIC DE VENTOLAU (2.843 m.)

La Cata al cim (Foto Jordi Pino
CIM: Pic de Ventolau (2.843 m) per la vall d'Unarre
COMARCA: Pallars Sobirà

HORARI: 6h 15 min. (3H 45 min.. + 2H 30 min)
DESNIVELL: 1.460 m,

DIFICULTAT: mitja (pel desnivell i alta muntanya) .RESUMAquest gran cim dels Pirineus, es troba situat al nord de la comarca del Pallars Sobirà, separant les valls d'Aneu i de Ribera de Cardós per les riberes dels rius Unarre i Roia de Mollas respectivament. Cim d'extraordinàries vistes i que en dies clars abasten des de serralades com la del Cadí fins el Mont Perdut.
El pic està en una important regió lacustre, envoltat de grans i significatius llacs com els de La Gola, Claberante, els de la Gallina o els Tres Estanys. El cim es troba endinsat i despenjat de la carena principal fronterera amb Occitània, al començament d'una llarga carena que va en direcció sud fins el poble de Llavorsí. En el seu recorregut aquesta carena forma les serralades de Mascalida i Campirme.
Excursió senzilla i sense dificultats per un indret més llarg que el que puja del Refugi de la Pleta del Prat (1780 m.), però que aporta la visita a la extraordinària vall d’Unarre, una de les més solitaries i desconegudes de la regió. Bones vistes en totes direccions.

ACCES PER CARRETERA.Amb automòbil ens hem de dirigir fins Esterri d'Aneu. Si pot arribar pel nord des de la Vall d'Aran, passant pel port de la Bonaigua, o bé pel sud des de Llavorsí i Sort, passant bé per la Seu d'Urgell o bé per Tremp i La Pobla de Segur.
Si entrem pel sud a Esterri, just al arribar al rètol del poble, veurem a ma dreta un petit indicador que ens dirigeix per una carretera estreta cap a Escalarre, Unarre, Gavas i Cerbí. Fem els 8 qm. que porten a aquest darrer poble i uns 500 metres abans d'arribar-hi, just quan es veuen les cases i abans de travessar el riu, trobarem a ma dreta una pista que anuncia el Llac de la Gola i "Pista només apta per 4x4".
Seguim aquesta pista, que en el seu primer quilòmetre és apta per tot tipus de cotxe, fins arribar a un encreuament. En aquest, a ma esquerra surt un altre pista que baixa a dues Bordes, les d'Auròs, i torna cap al poble per l'altre banda de la vall. De front, la que seguirem a peu, doncs aquí deixarem el vehicle. Hi ha poc espai per aparcar.

En resum la nostre excursió pujarà per la vall del riu Unarre, primer per pista i després per camí, fins el llac de la Gola. Voltarem aquest llac per ponent i ja per la banda de llevant ens enfilarem fins els Tres Estanys. Des del darrer llac ens enfilarem cap el nord-est i per blocs i una pala d’herba arribarem a un coll sota el cim. Des d'aquí per sota carena hi arribarem.
Les referències més importants i horaris aproximats sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament (1445 m) Sortim seguin la pista en direcció nord. Deixem les Bordes d'Auròs, en sota, en un prat a la nostre esquerra. Més enllà de les Bordes tenim el riu Unarre i tot seguit la Serra Mitjana, que separa la nostre vall de la del riu Nyiri, afluent del Unarre en aquest indret. Enlairada en aquesta serra veiem la Ermita de Sant Beado. Seguim la pista que s'endinsa per la vall, vorejada a estones per bedolls.
45 minuts: Cleda i Pont (1735 m) La pista passa una cleda pel bestiar i tot seguit travessa el riu Unarre per un pont de fusta. Minven els bedolls i el terreny està farcit de gòdua.
1 hora i 05 minuts: Prat de Sartari. (1950 m) Un magnífic pla herbós amb mulleres als extrems. Lloc d'acampada i terreny de mosquits. Davant nostre un cercle d'altes parets. Cap a l'esquerra i al mig tot roca per on despenja fent cascades el riu Unarre. Una mica cap a la dreta, una cònica pala d'herba per on puja el camí fent llaçades i més a la dreta, cau en cascada l'aigua d'un petit rierol que prové del singular forat de la Canyola. Seguim la pista que encara segueix guanyant alçada fins el final del prat.
1hora i 10 minuts: Final de la pista. (1985 m) Al peu d'una cascada d'aigua. Seguim per un petit camí que puja la pala d'herba en forta pujada, fent llaçades i direcció nord. A la part alta de la pala, el camí se'n va de flanc cap a l'esquerra (ponent). Bones vistes de tota la vall i dels prats de Sartari.
1 hora i 30 minuts: Edificació. (2150 m) Restes d'una casa de les obres que es feren als anys 40 per tal de foradar i aprofitar l'aigua dels llacs. El camí segueix direcció nord fent alguna volta i seguint unes marques grogues. Trobem més restes d'edificacions.
1 hora i 45 minuts: Estany de la Gola. (2250 m) Força gran, d'aigües d'un blau molt marcat, enfonsat entre tarteres i un xic arrodonit. Força bonic. A la meitat del llac, al seu marge esquerra, (nostre dreta) baixa un rierol per on haurem de pujar; si bé, per fer-ho, voltarem tot el llac per la banda de ponent (nostre esquerra). Farem alguna pujada i baixada per tal d'arribar al extrem nord del llac (+/- 30 m).
2 hores: Extrem nord del llac. (2250 m) Deixem les marques grogues que marxen cap al nord per enfilar-se cap el llac de Claberante i el coll Curiós. Aquí prenem un corriol mig desdibuixat per l'herba i que, en direcció SE., segueix vorejant el llac per l'altre banda i a més alçada. Mica en mica el camí guanya alçada i abans d'arribar a un torrent, gira i agafa direcció est per tal de pujar una petita vall. Seguim unes fites que ens duent cap a la nostre dreta després de travessar el rierol (marge esquerra de la petita vall)
2 hores i 30 minuts: Els tres Estanys. (2420 m) Conjunt de llacs repartits per un ampli terreny molt obert. A la nostre dreta uns llacs molt més grans. A la nostre esquerra molt enlairat tenim el Ventolau, a la seva dreta un petit coll, després i més baix, el pic de Tres Estanys, tot seguit i davant nostre un amplíssim coll, el de Coma del Forn, i ja més a la dreta el cim del mateix nom. Deixem un petit llac a la nostre esquerra i ens dirigim cap el NE. per tal d'anar al coll que hi ha sota el Ventolau.. Hem de superar, sense fites ni camí, uns ressalts, per tal d'entrar en una coma plena de blocs força estables i que ens duran sota de l’esmenta’t coll.
3 hores: Peu de la Pala. (2540 m) Enfilem la pala dreta per blocs i rastres de camí.
3 hores i 20 minuts: Coll sense nom. (2665 m) Entre el Ventolau a l'esquerra (nord) i el pic de Tres Estanys a la dreta (sud). Seguim cap a l'esquerra per sota carena i pel vessant de llevant, entre herba de prat i pedres. Forta pujada. A tocar del cim hi ha tarteres i blocs.
3 hores i 45 minuts: Cim del Ventolau (2843 m) Pedregós, arrodonit, no gaire ample, amb una fita al mig i un altre al canto NE. Extraordinàries vistes en totes direccions.

HORARI
Pujada de gaire bé 4 hores, sense comptar parades i baixada de 2 hores i 30 minuts.

DESNIVELL
El desnivell acumulat és de 1.460 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l'hivern i començament de primavera quan la neu és abundosa. Itinerari apta amb esquís, encara que per fer el cim, és més aconsellable fer-ho per la Pleta del Prat. Ruta, no aconsellable amb raquetes, però si amb material alpí.

Les vistes des del cim són molt bones; així, començant pel nord podem veure els dos cims de La Gallina, el Mont-roig i la serralada fronterera amb Occitània. Als nostres peus brillen amb singular color tots els estanys de la Gallina. A llevant, veurem la vall del Port amb la Pleta Palomera i cims d'aquesta vall, com el Certescan. Més enllà hi ha els cims de la Vall Farrera com el Monteixo, Baborte, Sotllo o la Pica d'Estats.
Cap el sud, tenim, la pròpia serralada del Ventolau, la Coma del Forn o el Campirme. Més enllà destaca el cim de l'Orri i les pistes de Portainé i més enrera cims i serralades com el Salòries, el Cadí, el Boumort i els Montsecs d'Ares i Rubió. Ja cap a ponent i als nostres peus veiem el conjunt dels Tres Estanys i el de La Gola i més enrere totes les muntanyes del Pallars, la Ribagorza i l'Aran. Més al fons veurem les Maladetes i el Mont Perdut.

La vegetació és alpina, hi dominen en tota la zona, els prats. A primavera trobarem per tot el recorregut flors de muntanya. El clima també és alpí amb força fred i grans nevades. En aquest indret és on s'acumula més neu de tots el Pirineus Catalans, que aguanta fins a darrers de Juny. A l’estiu, calor angoixant i possibilitat de sobtades i fortes tempestes.

EQUIPAMENTMotxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur roba protectora del vent en tota època. L'excursió sense neu, es pot fer amb calçat tou. Recomanem dur una màquina de retratar, prismàtics i sobretot aigua.

Barcelona a 6 de setembre de 2004

La Guingueta d’Àneu Tel. 973 626 067

TRANSPORT PÚBLIC
Trem
RENFE fins a la Pobla de SegurAutobús: Alsina Graells 902 42 22 42 (24h / 365dias)