6 d’abril del 2010

PENYES ALTES (2.276 m.)

CIMA: Penyes Altes (2.276 m) Per la Cerdanya
COMARCA: Cerdanya
HORARI: 6h 15 min. (4 h. 30 min. 2 h. 15 min.)
DIFICULTAT: Mitjana

NOTA PRELIMINAR:
La ruta d'ascensió transcorre per la comarca de la Cerdanya una comarca pirinenca que s'estén al llarg de l'ampli i lluminós vall de capçalera del riu Segre, orientada d'est a oest i envoltada d'altes muntanyes.
És una de les comarques màgiques de Catalunya amb més llegendes sobre bruixeria (guia de la Catalunya paranormal i màgica "Miguel G. Aracil, protus 1986.), Bandolerisme (nyerros i cadells) i sobretot, per la seva situació geogràfica frontera amb França i Andorra, els contrabandistes, fets que afegeixen a les seves virtuts paisatgístiques un atractiu especial
L'harmonia de la fèrtil vall, on alternen prats i conreus, regats pel Segre i per un gran nombre d'afluents, els boscos que s'enfilen per les vessants de les muntanyes, paratges de gran bellesa i els estanys de la Pera i de Malniu, fan que la Cerdanya sigui un lloc ideal per als amants de la natura, en totes les seves expressions des de la simple contemplació a l'escalada més arriscada passant per l'excursionisme, travessia, esquí alpí i de muntanya, bicicleta de muntanya, espeleologia i un llarg etc. ..
El clima es beneficia de l'orientació est-oest de la vall i es caracteritza per ser sec i assolellat (2.500 hores de sol anuals).
La regió natural de la Cerdanya va ser un important comtat català medieval.
El 1659, però, el Tractat dels Pirineus entre França i Espanya la va dividir entre aquests dos estats, i el sector septentrional de l'Alta Cerdanya roman des de llavors sota administració francesa, excepte l'enclavament de Llívia.

Com arribar per carretera des de qualsevol punt d'Espanya.
Per confeccionar la ruta accedir a la pàgina RAC

AMB TRANSPORT PÚBLIC:
Autobús:
Alsina Graells (parada a Bellver de Cerdanya). Consultar horaris (Tel. 973 350 020).

Taxis:
A Puigcerdà: 972 880 011 (trucar des de l'estació). El preu (aproximat) des de Puigcerdà a Riu de Cerdanya és de: 22 €
Tot Taxi: Tel 608 745 961 / 973 510 414
Taxis Josep Bertran: Tel 973 510 113 / 610 271 638
Ferrocarril: RENFE o Tel 902 240 202

Sortim del poble de Riu, en vehicle, per la pista que baixa a creuar el riu i puja per l'altra vessant (trams asfaltats) fins al refugi del Serrat de les Esposes, amb la seva àrea de pícnic molt freqüentada a l'estiu.
Més amunt la pista esdevé del tot asfaltada i voreja un turó amb molt de bosc conegut amb el nom de Mata Negra. En aquest punt hi ha una barrera metàl·lica que, de vegades, sobretot a la tardor, està tancada. Si no és així, continuem per la pista fins al mirador dels plans de Boro (9 km), on deixa de ser asfaltada. Després s'endinsa en fort pendent a la vall de l'Ingla i deixa la Font Freda a la dreta. Just en el moment que la pista descriu un angle pronunciat per creuar el torrent sec del coll de la Trapa es deixa el vehicle. Al costat dret hi ha una bassa. Ja a peu, es puja al coll de la Trapa en 10 minuts seguint un sender de bestiar que puja per la torrentera.

0:0 h. : Coll de la Trapa (1.810m). La pista continua al S. És millor, però, recórrer-la a peu per tal
i admirar a poc a poc la particular bellesa del lloc. Pugem a un petit coll i continuem per pla El camí, ample, gira a l'esquerra i travessa el frondós bosc. Arribem a un collarí més marcat.
0:50 h. : Pla del Moixeró (1.950 m). No cal anar al coll del mateix nom. Baixem a la font i seguim el camí marcat que per terreny pedregós es dirigeix a l'esquerra pel vessant N del pic de Moixeró. Quan el camí s'esborra en l'herba, unes estaques clavades ens indiquen per on cal anar. Voregem un tossal al N i pugem lleugerament.
2:00 h. : Coll de Moixeró (2.045 m). Pal indicador. Pal indicador. Per la vessant del Berguedà
baixa el camí del canal de la Serp en direcció a Greixer. Entrem de nou al bosc. Ascensió suau.
3:10 h.: Coll de Raset (2.100 m). Pal indicador. Deixem, a l'esquerra, un camí marcat que voreja les penyes Altes pel N. Es dirigeix al coll. Nosaltres començarem a pujar per una forta pendent i terreny rocós previ al cim. Els millors passos es troben a la vessant de la Cerdanya. Recorregut sinuós per cornises, contraforts i colls.
4:30 h.: Penyes Altes de Moixeró (2.276 m). El bosc de pi negre arriba molt a prop del cim. La punta bessona (2.260 m) és a 3 minuts en sentit E, després d'una petita bretxa. El descens es realitzarà pel mateix itinerari de l'ascensió envoltant el cim del Moixeró per la seva vessant Nord
6:15 h.: Coll de la Trapa

ÈPOCA RECOMANADA
Primavera i estiu. La resta de l'any la neu és un protagonista habitual i l'ascensió augmenta considerablement la seva dificultat.

PUNTS D'INTERÈS:
El paisatge és l'encant principal.

EQUIP:
Motxilla, aigua, roba d'abric, Botes de trekking, màquina de fotografiar i prismàtics. Portar aigua.