11 de gener del 2010

PUIG DE LES GRALLERES (2.612 m.)

CIM: Puig de les Gralleres (2.612 m.)
COMARCA: Berguedà
HORARI: 4h 15 min (2h 15 min + 2 h)
DESNIVELL: 825 m
DIFICULTAT: Baixa / Mitja

El massís del Cadí és una serralada prepirinenca, separada dels Pirineus axials, que forma un llarg cordó d'uns 40 quilòmetres i que en direcció Est-Oest separa les comarques de la Cerdanya i l'Alt Urgell, al nord, i Berguedà i Solsonès, al sud. És al nord on té la vall del riu Segre, mentre que cap el sud les seves aigües declinen per la part oriental cap el Llobregat i per l'occidental cap el Segre, a través del riu Lavansa.
Aquesta serra formada de pedra calcària eocènica, presenta una carena molt planera amb alçades molt sostingudes que van dels 2.400 metres fins els 2.647 del Puig de la Canal Baridana. També presenta una cara nord molt característica pels seus espadats de més de 500 metres de desnivell. La seva cara sud és molt suau i més àrida.
L'excursió és molt agradable, sense dificultats i també senzilla, encara que té algun tros de dura pujada. La marxa es desenvolupa pel Parc natural del Cadí-Moixeró, hi ha molta abundor d'Isards i molt pocs turistes. Extraordinàries vistes en totes direccions.

Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Josa del Cadí. Ho podem fer des de Manresa i Berga, per la carretera que duu al Túnel del Cadí. Just abans d'arribar a Guardiola de Berguedà, després de passar la vila de Cercs i la cruïlla de Sant Corneli, trobarem una desviació a l'esquerra que porta a Vallcebre, Saldes i Gósol. Uns quilòmetres després de Gósol trobarem el bonic i encantador poble de Josa.
Baixant de Puigcerdà pel túnel del Cadí la cruïlla resta a ma dreta, després de passar Guardiola de Berguedà. Un altre alternativa és anar des de La Seu d'Urgell per Tuixent. Un cop a Josa i de davant del poble (a ma dreta de la carretera si venim de Gósol) hi ha una pista amb un indicador de "Coll de Jovell" (1.789,9 m) L'hem de remuntar fins l'esmentat coll.
La pista és molt estreta, però poc transitada i el coll de Jovell no té pèrdua, doncs és el primer coll que trobem. Una amplia explanada d'herba de prat, un pal indicador i un eixamplament de la pista ens permetran deixar l'automòbil en la mateixa collada.

Tal com hem arribat al coll, a la nostre esquerra ens queda l'escarpat cim del Cadinell i a la nostre dreta la serra del Cadí. La excursió la farem enfilant-nos cap a la dreta, per fort pendent, direcció NNE., sense cap mena de camí o corriol, cap a l'esmentada serra. Arribarem a terreny més suau des d'on veurem en la mateixa direcció el cim de les Gralleres i a la seva dreta el Puig de la Canal Baridana, el més alt del massís.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 min: Aparcament (1.789,9 m) Sortim en direcció nord seguint les marques d'un PR. (pintura groga i blanca) Travessem el prat que forma el coll i entrem als primer matolls. Uns metres més amunt les marques del PR. decanten cap a l'esquerra i nosaltres les abandonem per seguir recte amunt decantant un pel cap a la nostre dreta, com si volguéssim fer l'ascensió una mica en diagonal. La direcció és NNE., anem seguint rastres de corriols fets pel bestiar i per entre pedres, petites tarteres i matolls de boix. Terreny obert, sense bosc.
1 h: Petit clap de pins. (2.225 m). Arribem a un petit clap de pins negres molt dispersats. Els travessem mentre continua la forta pujada i el mateix emprenyador terreny. A primavera el terreny és ple de flors alpines, a la tardor només hi ha abundor de les restes de panical blau.
1 h  30 min: Final del clap de pins (2.390 m). Deixem enrere els darrers pins just quan el pendent es suavitza i ja veiem a l'horitzó la carena final on hi ha el cim. Cap allí anem, tenint en compte que Les Gralleres el tenim en direcció nord, a la seva dreta hi ha el torrent Baridana de Josa i tot seguit el cim de la Canal Baridana o Volt turó. La pujada ja no te més història, minven els matolls, segueixen les mateixes pedres, però ara sí, estan més acompanyades d'herba de prat. La pujada és més suau i ja prop del cim travessarem un GR.
2 h 15 min: Puig de Les Gralleres. (2.612 m) Suau per la banda sud i amb forts espadats en la cara nord. Cim molt ampli, allargassat, amb una fita de pedres al punt més alt. Molt bones vistes en totes direccions. Al sud est tenim molt destacat i quasi a tocar el Pedraforca i al nord, sota als nostres peus, la dreta canal de les Canaletes.
La baixada la farem pel mateix camí i cal tenir molt en compte el flanqueig que hem fet al pujar. Amb boira es aconsellable oblidar-se de la ressenya i de l'ascensió.

HORARI
La pujada la farem, sense comptar aturades, en 2 h.15 m. La baixada la podem fer en pràcticament dues hores.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de tota l’excursió és de 825 m, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al pic de l'hivern quan la neu és abundosa. Itinerari apte amb esquís, encara que sent cara sud, terreny calcari i molt poc protegit del vent i del sol, és difícil trobar dies en que valgui la pena ascendir amb aquest mitjà.
El que s’aconsella és fer el itinerari amb raquetes pel forts pendents a superar. Recomanem fer l'excursió a la primavera o a la tardor. A l'estiu et pots ofegar de calor.

Cal Francisco (Gosol)

Cal Francisco (Gosol)

Cal dir que tota la ruta passa pel parc natural del Cadí-Moixeró i això fa que hi hagi força possibilitat de guaitar algun Isard. El voltor també és fàcil trobar-lo. Recorregut interessant per la seva morfologia i cim amb bones vistes que cap el sud i davant mateix, permeten veure la paret nord del Pedraforca. Al fons serralades com el Montseny, La Mola o Montserrat i més a prop la serra d'Ensija. Ja mirant cap a ponent veiem serralades com la del Verd, Port de Compte, el propi Cadí i al fons, entre altres, el massís del Cotiella o el Turbon, ja en terres de la Franja.
Més al nord tenim tot el cordó pirinenc des de les muntanyes dels Pallars fins les del Capcir. En dies molt clars, podem distingir, entre altres, cims com els Biciberris, el Montsant, la Pica d'Estats, la Comapedrosa, el Puigpedros, el Carlit o la serra de Madrés. Seguint cap a Llevant distingirem el Moixeró, la Tossa d'Alp i el Puigllançada i més enrere cims com el Puigmal o serres com les de Puigsacalm, Cavallera o Milany.

El clima i la vegetació és mediterrània pirinenca oriental. A les parts baixes hi dominen els matolls de ginebró i boix, amb alguns pins i a les parts altes la vegetació és minsa, composta de matolls i herba de prat.
El temps, molt contrastat, presenta molt de fred al hivern, barrejat amb dies calorosos, si fa sol i no hi ha vent. També hi sol fer vent i hi abunda la neu a les parts altes. A l’estiu la calor pot ser angoixant, encara que en dies de pluja, neu, boira o humitat, el fred pot ser molt intens, sobretot a les carenes. També cara l’estiu poden haver-hi sobtades tronades i tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent. L’excursió, sense neu, es pot fer amb calçat de tresc. També recomanem dur una màquina de retratar, uns prismàtics i sobretot aigua en abundància.