11 de gener del 2010

FONTLLETERA (2.575 M.)

• CIM: Fontlletera (2.575 m.) per Tregurà
    COMARCA: Ripollès
    HORARI: 3h 15 min. ( 2 h + 1h 15 min.)
    DIFICULTAT: Mitja

NOTA PRELIMINAR
    Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment

El Fontlletera pertany a la serra del Catllar y és un cim que es troba situat a la llarga carena que en direcció nord-sud es despenja des del cim del Bastiment, per desprès de passar pel Gra de Fajol, Pastuira, Fontlletera i Balandrau, anar a morir al pic del Cerveris. El cim no és gaire conegut degut a que al seu costat té el Balandrau, un dels cims més característics de la valls del Freser i del riu Ter. Les seves aigües pel nord i ponent van a parar al Fresser, mentre que al sud i llevant ho fan al Ter, mitjançant les rieres de Tregurà i Catllar respectivament.
    Interessant excursió, sense cap mena de dificultat i molt fàcil -llevat amb boira-, que es desenvolupa per un terreny de pastures, amb una base formada per pissarres del període cambrià i silurià i on pràcticament no es nota una morfologia glacial, a diferencia de la banda nord, on hi tenim els espectaculars cercles glacials del Freser i de Coma de Vaca.

ACCES PER CARRETERA.Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Ripoll i d’aquí prendre direcció Sant Joan de les Abadesses, per arribar-nos a Camprodon. Un cop en aquesta vila, cal desviar-nos cap a Setcases i Vallter, passar els pobles de Llanars i Villalonga i agafar un trencant a ma esquerra que ens durà fins el poble de Tregurà. Està indicat.
    Travessem el poble, fem 6,5 quilòmetres de pista forestal, dels quals el primer quilòmetre està revestit de ciment, i arribem a un indret on hi ha un trencant a ma dreta amb diversos indicadors de “Font Lletera”, “Clot de la Congesta”, “ruta transhumància”, etc. i des d’on surt una pista forestal, a ma dreta, que té el pas barrat a vehicles amb una barrera de ferro. Seguirem aquesta pista a peu en pujada. Aquí no hi ha un aparcament, però podem deixar l’auto aturat al marge de la pista; és prou ample.

En resum el nostre recorregut s'enfila pel marge esquerra de l’ample vall de Fontlletera, direcció nord-oest, seguint una pista, fins un punt,on ens enfilem a la carena, per tal de seguir-la, en la mateixa direcció, fins el mateix cim.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament. (1975 m). Sortim seguint la pista, de flanc, en suau pujada, passem la tanca que barra el pas a vehicles i ens enfilem cap a un pla que s’anomena coll del Castell dels Moros. Enrera, a la nostre dreta, deixem un turó amb el mateix nom format per dues puntes rocoses envoltades de pastures. Aquí hi ha un petita bassa a la dreta.
    20 minuts: Petita bassa. (2.120 m) Deixem a ma dreta aquesta bassa que no arriba a ser un llac i seguim la pista que fa una suau pujada fins arribar a un pla, on fa un baixant (-30 m.) per tal d’arribar a un coll. A ma esquerra, a tocar del coll, deixem un nou petit estany que serveix d’abeurador del bestiar. Terreny totalment desarbrat i on només hi ha pastures.
    30 minuts: Coll de Fontlletera (2125 m.). Seguim la pista que, per entre pastures i en direcció nord-oest, primer s’enfila suaument i després va planera i de flanc. La pista es dirigeix cap a un coll, el del Tres pics, que hi ha al fons de la vall. A ma esquerra del coll ja veiem el Balandrau i a ma dreta el Fontlletera.
    50 minuts: Desviació (2210 m). A ma dreta, a la carena, veiem un turó amb unes pedres al seu damunt. Quan arribem a la seva alçada i just quan la pista fa un lleuger gir cap a l’esquerra, enfilem cap al turó sense camí i per herba de prat.
    1 hora i 5 minuts: Turo amb fita de pedres (2290 m). En arribar-hi girem cap a l’esquerra per tal de seguir la carena cap el cim. Ho fem seguint un filferrat d’estaques de fusta que resta a la nostre dreta. Superem un parell de turons més, la pujada és sostinguda i per herba de prat i alguna pedra, arribem, sense camí al final del filferrat, ja sota del cim.
    1 hora i 45 minuts: Final del filferrat. (2510 m). S’acaben les estaques i el fil que en el darrer tram era de fil espinut. La pujada ara és més forta, també per herba de prat i 30 metres abans del cim trobem un paravent fet de pedres i força consistent.
    1 hora i 55 minuts: Pic del Fontlletera. (2575 m). Coronat per una fita de pedres amb una creu de llautó blanca i un llibre de registre. Cim allargassat, ample i amb herbes i alguna pedra.
    La baixada la farem desfent el camí d’anada o bé baixant per qualsevol de les pales que cauen del cim per la banda de ponent i que ens duran fins el coll de Tres pics i d’aquí només resta seguir la pista.

HORARILa pujada la farem aproximadament, sense comptar parades, en unes 2 hores i la baixada en 1 hora i 1/4.

DESNIVELLEl desnivell acumulat de tota l’excursió és de 660 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al hivern quan la neu és abundosa. Itinerari molt aconsellable amb esquís i fins i tot amb raquetes. Recomanem fer l'excursió a la primavera o a la tardor,a l’estiu et pots ofegar de calor.

Itinerari molt transitat, llevat a la carena, doncs la pista és pas important cap a Vallter i Núria per Coma de Vaca. Des del cim les vistes són molt bones i així, cap al sud, podem veure tota la vall de Camprodon i diverses serralades, com les de Cavallera, Taga, serralada transversal, Montseny o Montserrat. A ponent tenim davant el Balandrau i en sota el refugi de Coma de Vaca amb la vall del mateix nom i els Torreneules. També més enrere veiem el Puigmal i les muntanyes de Núria.
    Cap el nord, en sota, tenim la vall del Fresser des de la seva capçalera, on veiem els Tirapits, pic de d’Infern, Bastiments, coll de la Marrana o el cim del Pastuira. Ja cap a llevant veurem el Costabona, el Canigó, la vila de Camprodon, la vall del Catllar i el cim de les Agudes.

CLIMA I VEGETACIÓLa vegetació és alpina, composta de pastures i a les parts baixes algun matoll de bruguerola.
    El clima és alpí amb forta influencia de la mediterrània. Força fred al hivern i calor angoixant a l'estiu. Al hivern i primavera les nevades son constants i s’acumulen gruixos molt importants. En aquest indret sol bufar el vent de nord anomenat torb, molt fort, glaçat i inclús perillós al hivern. La neu a dalt aguanta fins a primers de maig i a l'estiu es poden desenvolupar fortes i sobtades tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. Al hivern cal dur força roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. L'excursió sense neu, es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem aigua, així que cal dur-ne.