6 de gener del 2010

• CIM: Montcau (1.056 m) pel coll d'Estenalles
  • VÈRTEX GEODÈSIC: 285112001
    COMARCA: Bages / Vallés Occidental
    HORARI: 50 min. ( 30 min + 20 min)
    DESNIVELL: 200 m

• RESUM
    Aquest cim està situat al extrem nord de la serralada de Sant Llorenç del Munt, un gran conglomerat oligocènic, pedra Montserratina, de uns 6 quilòmetres de llargada orientada de Nord a Sud, entre les comarques del Bages i del Vallès i que separa les conques del Llobregat mitjançant la Riera de Les Arenes, a ponent del massís, i el Besos mitjançant el riu Ripoll, a llevant.
    L’excursió és senzilla, còmoda i agradable, llevat als mesos d’estiu per la calor. La muntanya forma part del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i de l’Obac, fundat a l’any 1972. Per la curta ruta trobarem gran quantitat de gent.

• ACCÉS PER CARRETERA.
      Amb automòbil ens hem de dirigir a Terrassa. Per anar-hi ho, va bé fer-ho per l’autovia C-58, on s’hi pot arribar directament des de Manresa o Barcelona o bé enllaçant des de la A-7 si venim de Girona o Lleida. En aquesta autovia, hem de prendre la sortida 17 que du a Matadepera, Rubí i Terrassa. Hem de seguir sempre els indicadors de Matadepera. Passarem per la ronda de Terrassa, per qualsevol dels dos costats de la riera, trobarem alguna rotonda, farem un gir a l’esquerra per seguir per un passeig i un altre a la dreta que ens situarà a la carretera BV1221. Fins aquí ens acompanyaran unes torres elèctriques
      Un cop a la BV1221, deixarem Matadepera a la dreta i seguirem direcció Talamanca, fins el punt quilomètric 14,8, on a l’esquerra, hi ha dos aparcaments molt ben senyalitzats. Uns metres més endavant seguint la carretera, hi ha el coll d’estenalles i a la dreta una caseta que és punt d’informació del Parc Natural. Per aquí hem de començar l’excursió. Rutómetre.

• TRANSPORT PÚBLIC
    • En tren
    • Rodalies de Catalunya /RENFE línia Barcelona - Manresa - Lleida fins Manresa. Des de Manresa en Bus Empresa Sagalés.

• Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) Barcelona - Manresa o Barcelona - Terrassa. Des de Terrassa seguir amb Bus des de l'estació a l'Obac Coll d'Estenalles.
    • Tel. 937 397 019. o Manresa Bus empresa Sagalés.

• En autobús
    • Girona - Vic - Manresa - Cervera (Eix Bus)
    • Tel. 938 892 577
    • Manresa - El Pont de Vilomara - Navacles - Sant Fruitós de Bagues - Manresa. Empresa Costa Alzina.
    • Tel 938 357 064.
    • Olesa - Terrassa - Manresa:
    • 937 780 088 / 937 780 088

• TAXI
    • Des de Sant Fruitós de Bages
    • Tel. 938 760 772 / 670 490 323
    • Des de Navarcles: 938270218 / 670 434 800

• RECORREGUT.
    • Les referències més importants de la travessa i horaris, sense comptar parades, són:

0 min: (860 m) Coll d’Estenalles. Sortim direcció llevant per pista asfaltada en lleugera pujada i per entre bosc d’alzines.
      5 min: Cruïlla. (895 m) Just la pista planeja i ja veiem el Montcau, cim enlairat a la nostre esquerra, deixem la pista asfaltada per agafar un ample camí a la nostre esquerra, on uns pals de ferro i pintats de verd d’uns 20 cm. d’alçada ens guiaran fins el cim. La vegetació és minsa, uns quants matolls i molta pedra. Fent revolts ens arribarem al cim. Els darrers 20 metres són aeris i abans de pujar-los veurem que a la nostre dreta hi arriba un altre camí. Compte de baixada en no confondre’ns.
      30 min: Montcau (1.056 m) Taula d’orientació i vèrtex geodèsic. Cim allargat amb bones vistes. En diades de vent al extrem de llevant del cim hi ha un petit pla envoltat de boixos i alzines que queda molt arrecerat.
      Baixada desfent el camí de pujada.

• EQUIPAMENT.
      Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d'abric a l'hivern, especialment roba de defensa contra el vent. És recomanable una màquina de retratar i uns llargavistes. Dueu aigua i calcat dur.
    • ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ.
      Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu per la forta calor.

PUNTS D'INTERÈS.
      La taula d’orientació del Montcau explica detalladament totes les muntanyes que podem abastar des aquests cim. A manera de resum direm que, en dies clars, cap el nord distingirem tota la serralada pirinenca, des de les Maladetes fins el Canigó. També les prepirinenques i tota la plana del Bages. A llevant tenim tot el Montseny i el Vallès, mentre que al Sud la Mola ens tapa la bona vista. A ponent resta la serra de Montserrat.

CLIMA I VEGETACIÓ.
      El clima és Mediterrani. Al hivern no hi sol nevà mai, però a les bandes obagues i pot glaçar. Terreny de secà on el vent hi pot sovintejar. A l’estiu també hi fa força calor amb humitat. La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani amb alzines i matolls.