11 de gener del 2010

BALANDRAU (2.585 m) des de Tregurà

• CIM: Balandrau (2.585 m) desde Tregurà
    COMARCA: Ripollès
    HORARI: 3h 15 min (2 h + 1h 15 min)
    DESNIVELL: 700 m
    DIFICULTAT: Mitja / Alta

NOTA PRELIMINAR
    Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment

Interessant excursió a un del cims més característics de la valls del Freser i del riu Ter, també anomenat de Malandrau, feta pel indret més accessible, la banda sud. Aquest pic és el més meridional i d'importància per la seva alçada, d'una llarga serralada que es despenja de la carena principal pirinenca a l'alçada del cim del Bastiments, passa pel Gra de Fajol, el Pastuira i el Fontlletera i mort, després de passar pel Balandrau, al cim del Cerveris.
    L'excursió es desenvolupa en un terreny de pastures, amb una base formada per pissarres del període cambrià i silurià, i degut a la seva poca duresa, aquí pràcticament no s’ha desenvolupat una erosió glacial a diferencia dels seus voltants, sobretot la banda nord, on hi tenim espectaculars vistes dels cercles glacials del Freser i de Coma de Vaca.
    Itinerari sense cap mena de dificultat, ruta senzilla, un pel curta, que només demana, si hi ha boira, tornar enrera ràpidament o no sortir, doncs el terreny és molt perdedor. Abans del Balandrau, pujarem al cim de Tres Pics, un bony amb poc interès.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Ripoll i d’aquí prendre direcció Sant Joan de les Abadesses, per arribar-nos a Camprodon. Un cop en aquesta vila, cal desviar-nos cap a Setcases i Vallter, passar els pobles de Llanars i Villalonga i agafar un trencant a ma esquerra que ens durà fins el poble de Tregurà. Està indicat.
    Travessem el poble i fem 6,5 quilòmetres de pista forestal, dels quals el primer quilòmetre està revestit de ciment, i arribem a un indret on hi ha un trencant a ma dreta amb un indicador de “Font Lletera”, “Ruta Transhumància” i “Clot de la Congesta” i d’on surt una pista forestal que té el pas barrat a vehicles amb una barrera de ferro. Seguirem aquesta pista a peu en pujada. Aquí no hi ha un aparcament, però podem deixar l’auto aturat al marge de la pista, és prou ample.

En resum el nostre recorregut s'enfila pel marge esquerra de l’ample vall de Fontlletera, direcció nord-oest, seguint una pista, fins al coll de Tres Pics, entre la coma de Mantinell i la de Fontlletera (per on venim) i on girarem a ma esquerra per arribar-nos primer a un bony anomenat dels Tres Pics de 2.530 m i tot seguit enfilar cap el Balandrau.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 min: Aparcament. (1975 m). Sortim seguint la pista, de flanc, en suau pujada, passem la tanca que barra el pas a vehicles i ens enfilem cap a un pla que s’anomena coll del Castell dels Moros. Enrera, a la nostre dreta, deixem un turó amb el mateix nom format per dues puntes rocoses envoltades de pastures. Aquí hi ha un petita bassa a la dreta.
    20 min: Petita bassa. (2.120 m) Deixem a ma dreta aquesta bassa que no arriba a ser un llac i seguim la pista que fa una suau pujada fins arribar a un pla, on fa un baixant (-30 m) per tal d’arribar a un coll. A ma esquerra, a tocar del coll, deixem un nou petit estany que serveix d’abeurador del bestiar. Terreny totalment desarbrat i on només hi ha pastures.
    30 min: Coll de Fontlletera (2125 m). Seguim la pista que, per entre pastures, en direcció nord-oest, s’enfila suaument i de flanc, cap a un coll que hi ha al fons de la vall.
    50 min: Font Lletera (2255 m). A ma dreta, un ferro fa de broc. Seguim la pista.
    1 h 5 min: Trencant (2325 m). De la nostre dreta surt l’antic camí que duia al coll. Podem prendre’l o bé seguir la pista, tots dos camins duent al coll.
    1 h 15 min: Coll de Tres Pics. (2385 m). Entre el pic de Pastuira a la nostre dreta i el cims de Tres Pics i del Balandrau a l’esquerra. Davant nostre tenim la Coma de Mantinell per on es baixa a Coma de Vaca. En aquest coll hi ha una petita caseta de comunicacions. S’acaba la pista i girem a l’esquerra per prendre, direcció sud- oest, un camí fitat que volta la muntanya per la banda nord i en suau pujada i algun tros planer passa per sota del cim del Tres Pics. Una curta pujada de 15/20 metres ens hi pot apropar.
    1 h 35 min: Pic dels Tres Pics. (2530 m). Coronat per una gran fita de pedres. Cim anul·lat per la proximitat del Balandrau. Baixem cap un coll seguint la mateixa direcció.
    1 h 40 min: Coll sense nom. (2490 m). Seguim el camí fitat cap el cim .
    1 h 55 m: Cim del Balandrau o Malandrau. (2585 m). Allargassat, amb un vèrtex geodèsic i un monument en forma de llibre. Algun pessebre i unes extraordinàries vistes.
    La baixada la farem pel mateix camí, estalviant-nos de muntar altre cop als Tres Pics.

HORARI
    Tot el recorregut el farem aproximadament, sense comptar cap parada, en unes 2 hores. La baixada la podem fer en 1 hora i 1/4.

DESNIVELL
    El desnivell acumulat de tota l’excursió és de 700 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al pic del hivern quan la neu és abundosa. Itinerari molt aconsellable amb esquís i fins i tot amb raquetes. Recomanem fer l'excursió a la primavera o a la tardor. A l'estiu et pots ofegar de calor.

Itinerari molt transitat i pas cap a Vallter i Núria per Coma de Vaca. Des del cim podem admirar davant mateix, cap al sud, tota la vall de Ribes i més enllà diverses serralades, com les de Cavallera, Taga, Bassegoda, Puigsacalm, Montseny o Montserrat. El Cerverí està seguint la carena sud que baixa del cim.
    A ponent distingim als nostres peus pobles com Queralbs o Batet i tots els de la vall de la collada de Tosses. També és fàcil distingir serralades com els Rasos de Peguera, Puigllençada o Cadí. Cap el nord, en sota, veiem el traçat del cremallera de Nuria i per sobre les muntanyes d'aquest Santuari des del Puigmal fins al Bastiments. Acabant la volta cap a llevant veurem, entre altres, el Canigó i els poblets de la Vall de Setcases.

La vegetació és alpina amb forta influència de la mediterrània i composta de pastures i a les parts baixes algun matoll de bruguerola.
    El clima també és mediterrani pirinenc oriental. Força fred al hivern i calor angoixant a l’estiu. Al hivern i primavera les nevades son constants i s’acumulen gruixos molt importants. En aquest indret sol bufar el vent de nord anomenat torb, molt fort, glaçat i inclús perillós al hivern. La neu a dalt aguanta fins a primers de maig i a l’estiu es poden desenvolupar fortes i sobtades tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l’any. Al hivern cal dur força roba d’abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. L’excursió sense neu, es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem aigua, així que cal dur-ne.