7 de novembre del 2009

PIC DE BONY MANYER (2.793 m.)

CIM: Pic de Bony Manyer (2.793 m.) per la Vall del Riu Dura
COMARCA: Cerdanya
HORARI: 5h 05 min. (3h 05 min. + 2h)
DESNIVELL: 1.150 m.
DIFICULTAT: Mitja (alta muntanya)

Els cims del Bony Manyer, el formen dues puntes, la nord amb 2.793 metres i la sud amb 2.788. Aquests es troben al mig d’una llarga carena, d’uns 10 quilòmetres, que baixa de la serra fronterera andorrana- occitana i que en direcció de nord a sud, forma les serres de L'Esquella, Calm Colomer i La Carabassa, per tal d'acabar a les planes que envolten Bellver de Cerdanya. Aquesta serra separa les valls dels rius de La llosa i del Duran.
El cim nord, excel·lent mirador d’aquesta regió, separa les valls d'Engorgs, La Llosa i la de Calm Colomer. Aquesta darrera vall presenta un bonic llac, el de Calm Colomer, petit, d’origen glacial, d’aigües turqueses, envoltat de grans tarteres i sense que aparentment cap riu o font li aporti l’aigua. Terra esquistosa a les parts altes amb restes de malmeses i antigues morrenes glacials.
L’excursió, molt aconsellable, és senzilla i còmoda amb dues parts molt diferenciades, la part baixa fins al Refugi dels Engorgs molt bucòlica i la part superior més feréstec i alpina.

ÀCCES PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir a Puigcerdà i des d’aquesta vila prendrem la carretera direcció La Seu d’Urgell. Uns quilometres més enllà i just deixar el poble de Ger a la nostre dreta, hi ha un trencant, també a la dreta que per carretera i en 10 qm. ens durà al poble de Meranges. Compte només hi ha un petit indicador d’aquest poble.
Travessarem el poble i seguirem uns dos o tres qm. per malmès asfaltat, fins que aquesta carretera fa dos pronunciats revolts i arriba a un pla. Aquí trobarem que a la nostre esquerra surt una pista que, en baixada, du a La Carabassa. A un centenar de metres d’aquest esmentat trencant, n’hi torna a haver un altre, just quan la carretera per on anem, fa un revolt molt fort a la dreta. En aquest segon trencant hem de deixar el vehicle. Hi ha un petit lloc per aparcar. Davant nostre tenim un gran pla anomenat de Campllong.

ÀCCES AMB TRANSPORTS PÚBLIC
Tren RENFE fins Puigcerda

RECORREGUTLa excursió s’enfila direcció nord pel marge esquerra de la Vall, fins arribar a un gran pla on hi ha el Refugi d'Engorgs. D’aquí prendrem direcció ponent per tal d’enfilar-nos a la llarga carena i cercar el cim.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 min.: Pla de Campllong (1.680 metres) Seguirem la pista, apta per vehicles 4x4, direcció nord, per tal de travessar el gran pla, deixarem una pista que surt a la nostre dreta cap a un camp, també deixarem a la nostre esquerra dues palanques de ciment damunt del riu i un altre pista. La pista fa dos revolts, s’acosta al marge esquerra de la vall, fa una petita pujada i arriba a un replà. Aquí, a la nostre dreta, hi ha un pal indicador i un corriol que hem d’agafar, deixant la pista que, planera, s’acaba uns metres més endavant.
15 min.: Pal indicador (1.760 m) Aquest corriol en principi és planer, després entra en un bosc de pins i comença a pujar, fent algun revolt.
45 min.: Pla de les aigües (2.000 m. aprox.) El bosc s’esclarissa, trobem restes de troncs arrossegats per un antic i important allau. Travessem el pla.
55 min.: Final del Pla de les aigües. El camí ara puja fort per pedregam, terra i mates de gòdua. Estem fora del bosc.
1 h. i 10 min.: Cabana del Tarter (2.140 m) Petita cabana de pedres prou malmesa. El camí segueix pujant, ara mig desdibuixat, per entre prats cap unes penyes. Ens anem acostant al riu Duran. En arribar a les esmentades penyes, sembla que haguem d’entrar en un engorjat, llavors hem de dirigir-nos totalment a la nostre dreta per superar-les.
1 h. i 25 min.: Forat del Bou (2.260 m) Just superar aquestes penyes el camí planeja per entre bosc de pi negre. El riu, que es troba a la nostre esquerra, fa un llarg i espectacular corredor amb força saltants d’aigua. El seguirem a mitja alçada i de flanc.
1 h. i 35 min.: Enllaç amb el GR 11 ( 2.280 m) De la nostre dreta arriba planer el camí del GR. que prové del Refugi de Malniu. Compte al tornar que és fàcil errar el camí en aquest punt. Seguim direcció nord el G.R., ara sense gaire vegetació, de flanc, per tal d’arribar a un pla, on hi comença la Coma dels Engorgs.
1 h. i 40 min.: Pla (2.310 m) Prats i pastures. A l’altre banda del riu hi ha el Refugi dels Engorgs. Cap allí anem.
1 h. i 50 min.: Refugi dels Engorgs.(2.375 m) Edifici petit d’una sola planta amb menjador, llar de foc, taula, cadires i lliteres per 14 places. Refugi lliure, brut i desendreçat. Sortim en direcció ponent seguint el GR. per tal d’anar a cercar una petita vall que remuntarem per entre herba de prat fins un llom.
2 h. i 05 min.: Llac d'Engorgs. (2.530 m) És el primer dels llacs, petitó, i resta sota nostre. Aquí hem de prendre direcció nord i seguir el llom per tal d’anar-ne a buscar un altre que baixa del Bony Manyer (muntanya allargassada que resta a la nostre esquerra).
2 h. i 25 min.: Llom (2.530 m) Des d’aquí davant nostre, direcció nord, tenim els llacs d'Engorgs. Ara girarem a l’esquerra per tal d’enfilar-nos direcció ponent cap a la carena. Ho farem anant a caçar els llocs per on hi ha més herba, per tal d’estalviar-nos la gran quantitat de pedres del terreny. Deixem el GR. i comencem una dura pujada.
2 h. 50 min.: Carena. (2.740 m.) Entre el cims del Bony Manyer Nord, a la nostre dreta i Sud, a l’esquerra. Cap el cim nord ens dirigim per carena i vessant de ponent.
3 h. 05 min.: Cim Nord del Bony Manyer ( 2.793 m.) Allargassat, pedregós, amb una fita de pedres amuntegades. Molt bones vistes sobre la vall i el llac de Calm Colomer.
Si resseguim la carena cap el sud, en 15 minuts podem arribar-nos al cim Sud del Bony Manyer de 2.788 m., amb una fita semblant a la del Nord i les mateixes vistes.
La baixada la farem desfent el camí d’anada.

Aquesta ruta a peu es pot fer tot l’any, llevat als mesos d’hivern, on la neu habitualment glaçada en les parts més altes, obliga a dur material alpí. Cim no apta per raquetes, però si molt adient per fer-lo amb esquís, això si des de la vall de Calm Colomer.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, crema solar i roba d’abric tot l’any. Cal dur especialment roba protectora del vent. L’excursió, encara que no hi hagi neu es aconsellable fer-la amb calçat sòlid. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. A les parts baixes trobarem aigua, no així a la banda alta i per tant cal dur aigua.

Al marge de la varietat de flors de muntanya que podem trobar en el recorregut, les vistes des del cim són força importats. Així una mirada ràpida a ponent ens permetrà contemplar el bonic llac i vall de Calm Colomer, així com la vall Civera i tota la serralada fronterera amb Andorra, des de la Tossa Plana de Lles fins els Envalires.

Cap a el Nord, podem distingir en primer pla la Portella d'Engorgs i els cims de Calm Colomer i Engorgs. Més enrere la Portella blanca d'Andorra, a l’esquerra i el Roc Colom, a la dreta. Ja a llevant, tenim el Puigpedrós i part de l’alta Cerdanya. Sota nostre la Coma del Engorgs. Al Sud veurem les serres del Cadí, Moixeró i Tossa d'Alp. Més enrere el Puigmal.

CLIMA I VEGETACIO
El clima és alpí, amb influencies humides. Fortes nevades i sobretot fred al hivern, amb fortes ventades de nord. Tant estiu com a hivern pots arreplegar dies de sol i sense vent, en que pots passar molta calor i, per contra, dies rúfols, de pluja, boira i humitat que ens poden dur molt de fred. A l’estiu son freqüents i fortes, les tronades i tempestes. La neu a les parts altes sol enretirar-se a partir del mes de Maig..
La vegetació també és alpina i a parti de 2.000 metres només trobarem herba de prat.