3 de novembre del 2009

PLA DE LES PASTERES (1,893 m.)

• CIM: Pla de les Pasteres (1.893 m.)
    COMARCA: Ripollés
    HORARI: 2h 35 ( 1h35 min + 1 h.)

NOTA PRELIMINARHom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment.

Aquest cim que pertany als Pirineus axials, es troba a la banda de llevant de la serra Cavallera. Aquesta serra enllaça amb Ribes de Fresser per ponent a través de la Serra de Conivella, on destaca el cim del Taga, segueix passant pel cim de Puigestela, per tot seguit baixar al Coll de Pal i assolir el Pla de Les Pasteres. D’aquí segueix en suau descens fins a morir sobre Camprodon, després d’uns 10 quilòmetres de carena.
    La serra separa la vall del Ter al sud a l’alçada de Sant Pau, amb la dels rius Sagadell (cap a Pardines) i d’Abella (cap a Villalonga), tots dos també tributaris del Ter, al nord. El terreny està format principalment per roca calcària del període Devònic, amb incrustacions carboníferes assentades en mig de licorrelles (pisarres) i dunars (arenisques) .
    La excursió és molt còmoda, curta, agradable i fàcil per aquest vessant sud; o sigui des d’Ogassa i la farem seguint un bon tros per carena, la qual cosa permet gaudir de molt bones vistes de les muntanyes de Núria, Vallter i Canigó, al nord i tota la serralada Transversal, Montseny, Sant Llorenç o Montserrat, al sud.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Sant Joan de les Abadesses. Ho podem fer per Vic i Ripoll o bé per Olot i els túnels de Capsacosta. Venint de Ripoll i just al entrar a les primeres cases de Sant Joan, hem de prendre un trencant a ma esquerra que du a Ogassa (hi ha un petit indicador amb molta més informació).
    Hem de fer 4,5 qm. de carretera fins a Ogassa. Travessem el poble i la carretera esdevé pista emporlanada que fent revolts, en 1 qm. més ens du al veïnat de Prat Pinter (antiga colònia minera). Seguim per la pista de ciment i al cap 700 metres trobem un trencant. A l’esquerra vas al Taga i coll de Jou, a la dreta a Camprodon, Puig Estela i Ref. Montserrat (hi ha pal indicador).
    Prenem cap a la dreta i fem 1,4 qm. més fins un nou trencant, on seguirem en direcció al Refugi Montserrat (pal indicador). Amb 500 metres més de pista arribarem a Sant Martí Sarroca (dues cases i una Ermita que val la pena contemplar). Aquí un nou trencant fa que anant cap a l’esquerra prenguem direcció a l’esmenta’t Refugi.
    Després de 1,5 qm. de forta pujada i a l’alçada de Can Bac de la Roda, que resta a la nostre esquerra, s’acaba el ciment. La pista, ara de terra, fa una lleugera baixada, uns 100 metres de recorregut, per tal de travessar el torrent del Bac. Just abans de passar-lo, deixarem el vehicle en un petit eixamplament. Davant tenim la font de la Roda. Rutómetre.
    La nostre excursió puja seguint la pista, molt malmesa, passa el Refugi Montserrat i arriba a un abeurador on s’acaba. Estem sota el coll del Pal, on naix precisament l’esmentat torrent del Bac. Ens arribem al coll i tot seguit per carena, direcció llevant (dreta), atansarem el cim.
    Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament de la Font de Roda (1.410 m) Sortim seguint la pista, ara en pujada, i fent algun revolt. Estem envoltats de boixos, gavarres i algun freixe.
    7-8 minuts: Can Frare (1.440 m). Deixem la casa a la nostre esquerra en un dels revolts que fa la pista. Minven els arbres i ja sols trobem herba de prat i arbusts. La pista segueix pujant i fent revolts.
    30 minuts: Refugi Montserrat. (1.645 m) En un revolt de la pista i sota nostre a ma dreta, veiem el teulat. Ens hi apropem, en baixada (-10 m.). El refugi és doble, part pel bestiar i part lliure amb llar de foc, taula, banques, lliteres per 14-16 persones i una icona de la Verge. Tornem a la pista que, més planera i sense revolts, mica en mica va prenen direcció NO. El torrent del Bac resta enfonsat a la nostre esquerra i el terreny ja només està compost d’herba de prat. Un pel més endavant la pista planeja i prop del Coll del Pal fa una baixada (-25 m.), per tal d’anar a morir en un gran abeurador.
    45 minuts: Font i abeurador. (1.675 m) Aquí la pista s’acaba i per un petit corriol seguirem fins el coll. Abans d’arribar-hi a la nostre dreta, hi ha restes de tres petits túnels d’antigues mines.
    1 hora: Coll del Pal (1.785 m) Aquí girem a la nostre dreta, direcció NE., seguint per un ampli llom. Un filferrat pel bestiar i marques de pintura ens acompanyen. Notable pujada.
    1 hora i 15 minuts: Primer bony a la carena. (1.855 m) Arribem a un petit pla que de seguit es converteix en suau pujada que, per herba de prat, ens du cap a un segon Turó.
    1 hora i 20 minuts: Pedra dels Tres Bisbats. (1.895 m) És el punt més alt d’aquesta part de la serra, dos metres més que el cim, però amb menys vistes. Planer, arrodonit i amb herba. Comencem una lleugera baixada (- 35 m) fins un coll, seguint el filferrat i les pintures i passant per dos petits turons.
    1 hora i 25 minuts: Petit coll (1.860 m) Seguim la carena, ara més pedregosa i estreta.
    1 hora i 30 minuts: Fita de rocs (1.885 m) En mig de la carena, de forma circular i mig metre d’alçada. Seguim la planera i pedregosa carena i el filferrat, fins que un nou baixant (-15 m) ens porta al peu del cim.
    1 hora i 35 minuts: Cim del Pla de les Pasteres. (1.893 m). Cim allargassat, amb pedres calcaries i coronat per un vèrtex geodèsic . Bones vistes en totes direccions.
    La baixada la podem fer pel mateix camí de pujada en 1 hora.

HORARI
    La pujada dura una mica més d’hora i mitja i la baixada es pot fer en 1 hora.

DESNIVELLEl desnivell acumulat de tota l’excursió és de 615 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que a l'hivern, a les parts més altes, podem trobar-hi neu i habitualment glaçada per l’efecte del vent. Cal evitar anar-hi al pic del estiu i al migdia, per la forta calor que podem passar. L'indret sol ser ventós.

PUNTS D’INTERÈSNomés enfilem per la carena, ja podem tenir molt bones vistes de les valls i muntanyes del Ripollès. Des del cim o els seus voltants, en dies clars, podem veure al nord, des del Puigllançada fins el Canigó, passant per totes les muntanyes de les valls de Núria, del Freser i del Ter. Darrera de la collada de Tosses podem veure algun cim de la Cerdanya. A ponent, llunyà, veiem el Pedraforca i diverses serralades com les d’Ensija o del Cadí, ja més a prop tenim el Taga i el Puig Estela.
    Al sud, tenim pobles com Ogassa, Sant Pau o Sant Joan, tota la serralada Transversal i més al fons el Montseny, Sant Llorenç i Montserrat. A llevant podem veure pobles com Vilallonga o Molló i les muntanyes de Baget amb el cim del Bassegoda.

El clima i la vegetació és típica de la mitja muntanya, matollar a les parts baixes i pastures a les més altes, aquestes molt castigades pel vent. El terreny està desarborat.
    El clima es molt fred a l'hivern, on les glaçades i el vent el fan molt cru. A les parts més baixes el clima ja és més temperat, malgrat que les gelades hi sovintegen. A l'estiu la calor pot ser angoixant, encara que en dies de pluja, boira i humitat, el fred és pot fer sentir a les carenes. Un aspecte dominant és el vent. A l’estiu son freqüents les tronades i tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou, doncs tot el recorregut va per pista o prat. Recomanem dur una màquina de retratar i uns prismàtics. En el recorregut trobarem fonts, malgrat això recomanem dur aigua, sobretot a l'estiu.