1 de juliol del 2009

TOSSAL DEL REI (1.349,8 m.) per Tombadors

CIM: Tossal del Rei (1.349,8 m.)
COMARCA: Montsià / El Baix Maestrat / Matarranya
HORARI:  2h 15 min. (1h 30 min. + 45 min)
CARTOGRAFIA: La Tinença de Benifassà. 1:30.000, Ed. El Tossal

Aquest Tossal, també anomenat del tres Reis, separa els regnes de València, el d’Aragó i el principat de Catalunya. La muntanya es troba situada al extrem meridional del Parc Natural dels Ports de Tortosa o Beseit, al límit entre el Baix Maestrat, la Matarranya i el Montsià.
El cim forma part de la serralada prelitoral Catalana i el terreny està format bàsicament per roques calcaries dures, fruit de grans sediments estratificats que es produïren en el període miocè i aixecats posteriorment. Les aigües per ponent davallen cap el riu de la Pena i d’aquí al Matarranya, mentre que per la resta d’indrets ho fan per torrenteres cap el riu de la Sénia.
La excursió, molt senzilla, còmoda i fàcil, accedeix al cim a través d’una pista forestal que puja des del poble de Fredes, ja dins del país València, al terme de la Pobla de Benifassà.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al  poble de Fredes. Per arribar-hi cal anar a la vila de la Sénia. A la Sénia hi podem anar des de Tortosa per la T-331 fins a Santa Bàrbara i d’aquí per la TP-3311 fins aquesta localitat. Un altre opció és per l’autopista A-7 sortint a Alcanar i Ulldecona. Abans d’entrar en aquesta darrera vila, prendrem la TV-3319 que ens durà directament a la Sénia.
Un cop a la Sènia travessem el poble seguint les indicacions de l’embassament i La Pobla de Benifassà. Aquestes indicacions ens duran fins la part superior de la vila, on hi ha una estreta carretera que porta, per la CV-105, fins l’embasament de Ulldecona i més enllà a una cruïlla. En aquesta cruïlla prendrem la carretera de la dreta fins el poble de Fredes (a l’esquerra aniríem cap a la Pobla de Benifassà). Un cop arribem a les quatre cases del poble ens enfilem pe un carrer (el de dalt) fins una plaça , on aparquem el vehicle.

ACCÉS EN TRANSPORTS PÚBLIC

En tren
RENFE fins l'estació d'Ulldecona + Autocar Transports HIFE a La Sénia + Taxi a Fredes (Tel. 670 699 983)
RENFE fins Castelló de la Plana + Autos Mediterraneo fins La Sénia + Taxi a Fredes )Tel. 670 699 983)
En autobús
Transports HIFE fins la Sénia
Autos Mediterraneo fins la Senia

La nostre excursió segueix una pista majoritàriament direcció nord, fins el coll de Tombadors. Aquí la deixem i en prenem un altre que cap al nord-est ens du fins el cim.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 minuts: Fredes (1.090 m) Sortim per una pista flanqueja de plataners que queda a l’esquerra de la plaça, segons la direcció que hi hem arribat. A l’entrada de la pista hi ha un cartell de “pista de Valcanera”  i “tancada a 12 quilòmetres”. La pista fa lleugera pujada, deixa un dipòsit de ciment per aigua a la dreta i per entre penyes i bosc de pi i alzina, arriba a un fort revolt a la dreta  que dóna entrada a un gran pla, on hi ha un trencan
15 minuts: Trencant. (1.130 m) Deixem a l’esquerra una pista que marxa planera i on hi ha un senyal de P.R. Seguim la pista principal que marxa de front per terreny boscós i antics camps de conreu, ara abandonats. Deixem algun trencant secundari, anem planers, comencem a trobar ginebres i boix i més endavant, en un pujant sostingut de la pista, aquesta arriba al coll de Tombadors.
45 minuts: Coll de Tombadors. (1.270 m). Molt planer. La pista principal segueix de front en lleugera baixada. Nosaltres prenem un altre pista que surt a l’esquerra en pujada, però que només la seguirem uns 20 metres, doncs l’hem de deixar per agafar-ne un altre que planera surt a la dreta. Aquesta nova pista en principi va paral·lela a la pista principal i un pèl sobre. Seguim aquesta nova pista, també planera amb algun pujant i revolt, sempre entre pi, roure, boix i ginebre fins arribar a un nou trencant.
1 hora i 10 minuts: Trencant. (1.280 m) Una pista barrada per una cleda metàl·lica amb un rètol d’explotació privada de caça, es desvia cap a l’esquerra. Nosaltres seguim de front, planers i emboscats, fins que minven els arbres, entrem en una carena pelada, des d’on ja es veu el cim força prop. Fem uns 20 metres de bosc i uns 100 metres més de pista per arribar a la desviació que ens durà fins el cim.
1 hora i 25 minuts: Desviació. (1.340 m) Molt evident. Hem de deixar la pista per on veníem i prendre’n una que surt a la dreta i que en menys de cinc minuts ens portarà fins el cim. En aquest indret minva la vegetació.
1 hora i 30 minuts: Tossal del Rei (1.349,8 m). Ampla, allargassat, de pedra calcària, sense arbres i amb minsa vegetació. Disposa d’una fita de ciment i un pal de ferro distingint les terres que són del País Valencià, les d’Aragó i les de Catalunya. També hi ha un cartell informatiu de l’ajuntament.

Motxilla, roba d'abric, acostuma a fer vent aigua, màquina de fotografiar, aigua. Botes de trekking.

Tot l'any. A l'hivern cal està preparat per que es pot trobar neu i gel

CLIMA
A l'hivern es registren nevades i temperatures baixes amb unes màximes de 7ºC. A l'estiu les temperatures oscil·len entre els 23 i el 30ºC.
FLORA I FAUNA
La vegetació presenta gran diversitat destacam els boscos de Roures, pi negra, boj, farigola, romaní i boix grèvol,
La fauna es rica i molt variada amb àligues, voltors, gavilans, teixons, guilles, porc senglars i la cabra hispànica.
Alberg La Font Lluny Camí de la Font Lluny, s/n 12599, La Pobla de Benifassà (Castelló) Tel. 977 72 91 25