15 de juny del 2009

BALANDRAU (2.585 m.)

• CIM: Balandrau (2.585 m.)
  • COMARCA: Ripollés
  • HORARI: 4h 15 min ( 2h 45 min + 1h 30 min)
  • DESNIVELL: 1.250 m
  • DIFICULTAT: fàcil (amb fort desnivell)

• NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

• RESUM
  • Interessant excursió, senzilla, sense dificultats, amb fort desnivell, a un del cims més característics de la valls del Freser i del riu Ter, feta per un dels indrets, la seva llarga carena Sud-oest, que permet gaudir de grans vistes sobre aquestes dues valls i la de la Coma de Vaca. L'itinerari és molt recomanable, passa per llocs solitaris i agradables i és difícil trobar-hi gent, malgrat que el cim és molt visitat. En cas de boira és bo tornar enrera.
  • El cim és el més meridional i d'importància per la seva alçada, d'una llarga serralada que es despenja de la carena principal pirinenca a l'alçada del cim del Bastiments, passa pel Gra de Fajol, el Pastuira i mort, després de passar pel Balandrau, al cim del Cerveris.

• ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Ripoll i Ribas de Freser. Des d'aquí hem d'anar cap a Queralbs i 1/2 quilòmetre abans d'arribar-hi, en un revolt de 180 graus que fa la carretera cap a l'esquerra, hi ha un trencant a la dreta que du als pobles de Fustanyà i El Serrat. Hem de fer els 4 qm. que hi ha fins arribar a El Serrat i a l'entrada de la vila deixarem el vehicle en una petita plaça amb una font. Rutómetre del RACC
  • TRANSPORT PÚBLIC
  • Autocars Mir Tel 972 703 012
  • RENFE ( Ribes de Freser). Tel 972 727 488 – 902 240 202
  • Taxis Coll: Tel 609 332 994
  • Taxis Torner. Tel 619 708 346
  • Taxis Pareja: Tel 616 644 884
  • Cremallera de Núria (FGC) (de Ribes de Freser a Queralbs). Tel 972 732 020

• RECORREGUT
  • En resum el nostre recorregut s'enfila des del poble cap a una carena que en direcció NE ens porta fins el cim. A les parts baixes prop del poble, trobarem prats, més amunt bosc de pi negre i a partir de 1.900 metres prats i rocs.
  • Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

• 0 min: Aparcament (1340 m) Ens endinsem al poble i agafem el primer carrer a la nostre esquerra anomenat del Calvari. Deixem un carreró i una font, ambdós a la dreta, i arribem a una cruïlla amb tres carrers. El de l'esquerra fa lleugera baixada, el de la dreta forta pujada i el del mig, per on seguirem, lleugera pujada. Seguim aquest darrer carrer, que aviat esdevé camí, en direcció ponent i flanquejats per murs de pedra seca que delimiten camps de conreu. Hi ha restes d'empedrat fins que el camí fa un gir de 180 graus. Just després del gir del camí aquest arriba a un trencant.

• 11 min: Trencant (1430 m) Un camí gira a la dreta en lleugera pujada, l'altre segueix de dret i pla. Fem uns 30 metres d'aquest darrer camí per tal de situar-nos en un petit torrent que agafarem girant a l'esquerra i en pujada. La direcció és nord i entrarem i sortirem del torrent per tal d'estalviar-nos mates d'argelagues, gòdua, esbarzers i ortigues. Més amunt aquest torrent es desdibuixa just al arribar als primers pins i nosaltres decantarem una mica a la dreta, seguint una paret de pedra seca, fins trobar-nos una cleda que dona pas a una llarga tanca de filferro i fil espinut.
  • 30 min: Cleda (1540 m) Per aquesta rudimentària porta travessem la tanca i prenem direcció NNE. Fem uns 50 metres i decantem altre cop a la dreta per travessar un prat en diagonal i evitar-nos passar pel mig del bosc. Uns 200 metres després no ens queda més remei que introduir-nos en el bosc seguint un corriol i alguna fita. El corriol gira a l'esquerra, després puja de dret i surt del bosc en un ampli pla anomenat d'Escuira. Aquí hi ha fites que ens duent a una pista.
  • 45 min: Pista apta per vehicles (1655 m) La travessem i a la nostre dreta veiem un antic senyal de prohibit el pas que barra també un altre antiga pista, ara molt malmesa, que porta a una antiga mina. Seguim aquesta pista, passem uns munts de terra i pedra de la mina i quan aquesta pista gira 90 graus a l'esquerra, la deixem per endinsar-nos i travessar en pujada un bosc. Si decantem una mica a la dreta trobarem un corriol que més amunt recupera la vertical d'on érem ja a l'alçada d'una nova pista.
  • 1 h: Nova pista. (1655 m) Planera i estreta. L'hem de travessar i es recomanable fer-ho en un lloc on hi ha fites que assenyalen el començament d'un reguerol producte de la baixada de troncs d'una antiga tala d'arbres. Pugem en direcció NE. pel bosc no gaire espès. Més amunt trobem un tros amb arbres caiguts i tot seguit sortim del bosc.
  • 1hora i 25 minuts. Final del bosc (1945 m) Des d'aquí ja veiem tot el nostre recorregut per la carena. La seguim per herba de prat, ara en lleugera pujada i a la guaita de veure Isards. Ens apropem a una pala més dreta.
  • 1 h i 40 min: Peu d'una pala. (2110 m) De la nostre dreta surten diversos corriols fets pel bestiar, havent-hi un de molt més marcat que du a la font i coll de la Canya, ja a la carena veïna de la nostre dreta. Seguim la nostre carena en forta pujada i sense treva per tal de guanyar alçada i anar superant, per la dreta, 4 bonys de pedra de la pròpia carena. La vegetació en aquest tram està composta d'herba de prat, bruguerola i algun pi sense alçada, rabassut i cremat pel vent.
  • 2 h: Petit coll (2240 m) En realitat és un petit replà en la carena. Seguim amunt cap unes pedres anomenades Roques blanques que superarem per la dreta i tot seguit ja altre cop a la carena, aquesta tomba una mica a la dreta per dur-nos a un pla.
  • 2 hores i 30 minuts: Replà. (2495 m) La carena es torna planera, al fons a l'esquerra veiem el cim i nosaltres travessem el pla en busca de la carena principal que ens atansarà al pic.
  • 2 h i 45 min: Cim del Balandrau o Malandrau. (2585 m) Allargassat, amb un vèrtex geodèsic i un monument en forma de llibre. Algun pessebre i unes extraordinàries vistes.
  • La baixada la farem pel mateix camí. Amb boira es aconsellable oblidar-se de la ressenya i de l'ascensió.

• ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al pic de l'hivern quan la neu és abundosa. Itinerari apta amb esquís i fins i tot amb raquetes, encara que no gaire aconsellable per aquest indret, doncs sortim d'una alçada relativament baixa, cara sud i hem de travessar un empipador bosc. És millor la ruta per Tregurà. Recomanem fer l'excursió a la primavera o a la tardor. A l'estiu et pots ofegar de calor.

• PUNTS D’INTERÈS
  • Des del cim podem admirar davant mateix, cap al sud, tota la vall de Ribes i més enllà diverses serralades, com les de Serra Cavallera, Taga, Bassegoda, Puigsacalm, Montseny o Montserrat. El Cerverí està decantant a l'esquerra i seguint la carena que baixa del cim.
  • A ponent distingim als nostres peus pobles com Queralbs o Batet i tots els de la vall de la collada de Tosses. També és fàcil distingir serralades com els Rasos de Peguera, Puigllançada o Cadí. Cap el nord, en sota, veiem el traçat del cremallera de Núria i per sobre les muntanyes d'aquest Santuari des del Puigmal fins al Bastiments. Acabant la volta cap a llevant veurem, entre altres, el Canigó i els poblets de la Vall de Setcases.

• CLIMA I VEGETACIÓ
  • La vegetació és alpina a les parts altes. A les parts baixes hi dominen els pins i els prats, a les parts altes, la vegetació és minsa, composta de matolls i herba de prat. A primavera trobarem per tot el recorregut flors de muntanya.
  • El clima a les parts baixes és fred al hivern i la calor angoixant a l'estiu. A les parts altes a l'hivern i primavera les nevades son constants. En dies de tempesta sol bufar el vent de nord anomenat torb, molt fort i glaçat. La neu a dalt aguanta fins a primers de Maig i a l'estiu es desenvolupen fortes tempestes.

• EQUIPAMENT
  • Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. Al hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. L'excursió sense neu, es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem cap font , per això recomanem dur aigua en abundància.