15 de juny del 2009

CAP DE LLIZET ó GALLINA PELADA (2.320 m.)

• CIM: CAP DEL LLITZET (2.320 m.)
  • Serra d’Ensija
  • COMARCA: Berguedà
  • HORARI: 2h 45 min. (1h 45 min. + 1 h.)
  • DESNIVELL: 700 m.
  • DIFICULTAT: fàcil
  • NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
  • RESUM
  • Aquests cim, també anomenat de la Gallina Pelada, és el punt culminant de la serra d’Ensija, una serralada prepirinenca, d’uns 4 quilometres de llargada en direcció ponent-llevant i situada al nord del Berguedà, entre els Rasos de Peguera i el Pedraforca.
  • El massís està format per roques calcàries senonianes del període de finals del cretaci. L’aixecament de darrers del eocè, que va formar la muntanya, també va fer que la serra tingui una base i la part més alta amb calcàries toves i entremig un mantell d’uns 400 metres de desnivell de roques pudingues (conglomerats calcaris sense matriu, sense fòssils i no provenint de fons marins), amb grossos còdols força arrodonits que trobarem en abundància a la part baixa del recorregut, fruit d’una forta erosió.
  • L'excursió es desenvolupa per un espai d’interès natural, en un terreny de pastures, és molt senzilla, sense cap mena de dificultat, però presenta impressionants vistes que arriben a bona part de les muntanyes del Principat i de la Franja de Ponent. Rutómetre del RACC
  • ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir fins a la vila de Saldes. Ho podem fer des de Berga, carretera al Túnel del Cadí o bé des de la Seu d’Urgell per la B-400. Venint de Berga i un cop deixem a ma dreta la cruïlla que du al poble de Saldes, fem 2,4 quilometres d’aquesta carretera B-400, fins un coll anomenat de la Trapa (hi ha indicador) i 30 metres després del coll, a ma esquerra, veurem que surt un altre carretera que porta a Vallcebre, Serra d’Ensija i Ref. Delgado Úbeda.
  • Prenem aquesta carretera, deixem a 4 quilometres el Parc Palomera, una mena de show per micos, però destinat als turistes i la Pleta de la Vila. 900 metres més endavant a ma dreta deixem una pista a El Portet i 300 metres més endavant trobarem un aparcament a ma esquerra just davant d’uns indicadors i un camí fet per graons de fusta, per on començarem l’excursió. Si el aparcament fos ple, seguiríem uns metres més endavant, on trobaríem, a l’esquerra, altres aparcaments. A la dreta de la carretera, hi ha una pista per esquí de fons protegida amb baranes de troncs.
  • RECORREGUT
  • En resum el nostre recorregut s'enfila direcció nord pel marge dret d’un torrent i després el deixa, per passar pel llom del Serrat Roig fins arribar a uns plans. Aquí girem a la dreta, cap a ponent, per baixar al Refugi “Delgado Úbeda”, des d’on seguirem direcció nord-oest fins el cim.
  • Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
  • 0 minuts: Aparcament (1.670 m). Sortim per un ample camí fet amb uns graons de fusta que ens apropen a una font molt ben arranjada i on el camí gira un pel a la dreta i es torna estret. Entrem en un bosc de pi negre amb matolls de boix i ginebre i anem en suau pujada en direcció nord. El camí té marques de pintura i un pel més amunt arriba a una torrentera plena de còdols que resta a la nostre dreta. Aquest camí té algunes dreceres i segueix una estona el torrent, fins que s’enfila, fent revolts i en pujada sostinguda. El bosc mica en mica minva.
  • 40 minuts: Ampli prat (2.005 m.). Arribem a un prat ample i allargassat per on rectifiquem la direcció un pel a la dreta (O.N.O.) i seguim unes fites cap a un llom, el del Serrat Roig, que du a una penya. Just on les pastures minven i comença la pujada deixem un camí a l’esquerra que marxa planer per sota la penya i que més amunt pot enllaçar amb el nostre. Seguim de dret pel mateix llom, on hi ha diversos corriols que s’hi enfilen i que més amunt s’unifiquen en un sol camí, que sense arbres i amb herba de prat, es dirigeix, decantant un pel a la dreta, cap a un ampli coll. Seguim algunes fites i pintures.
  • 1 hora i 10 minuts: Ampli coll. (2.160 m.) Enmig de pastures i amb un pal de fusta damunt d’uns rocs. Girem a la dreta per pujar suaument a un llom travesser des d’on ja veurem el Refugi. També podem seguir uns rastres de camí que volten, per l’esquerra, aquest llom i estalviar-nos la minsa pujada. Terreny planer, amb alguns arbres dispersos i algunes dolines fruit del terra calcari. Baixem cap al Refugi ( -30 m.)
  • 1 hora i 20 minuts: Refugi “Delgado Úbeda”. (2.155 m.). Guardat tot l’any. Planta baixa i un pis en alt. Ben arranjat. Menjars i dormir. Seguim direcció nord-est, deixem el Refugi a la dreta i uns metres més endavant, també a la dreta, uns abeuradors pel bestiar i enfilem de flanc, per entre un petit bosc, un camí força marcat. Més endavant aquest camí gira a l’esquerra, tot voltant la muntanya, per anar a cercar un coll que es troba sota del cim.
  • 1 hora i 30 minuts: Coll sota del cim. (2.215 m.). Seguim el camí que s’enfila per enmig de quatre arbres cap a el llom final que du al cim.
  • 1 hora i 45 minuts: Cap Llitzet o de la Gallina Pelada. (2.320 m.). Coronat per una creu i una Verge de Santa Coloma de Queralt. Extraordinàries vistes en totes direccions.
  • La baixada la farem desfent el camí d’anada..
  • ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al pic del hivern quan la neu sol ser abundosa. Itinerari molt aconsellable amb esquís i fins i tot amb raquetes. És bo fer l'excursió a la primavera o a la tardor. A l'estiu ens pot ofegar la calor.
  • PUNTS D’INTERÉS
  • Itinerari de vegetació poc variada, composta a la part baixa de bosc de pi negre, ginebres i boix i de pastures a la banda alta. Terreny de remats. Possibilitat de veure voltors pel cel.
  • Des del cim podem guaitar, cap al sud, totes les serralades prelitorals de Barcelona, com el Montseny, Montserrat o Sant Llorenç. Més a prop en tenim d’altres com els Rasos de Peguera o la serra de Busa. A llevant hi tenim les muntanyes de Núria i les serralades prepirinenques del Taga, Puigestela, pic de La Bruixa o el Bassegoda, entre altres.
  • A ponent distingim al fons el massís del Cotiella i el Turbón, ja dins de la Franja, i també totes les muntanyes del Pallars com la serralada dels Biciberris, Punta Alta o més ajupit el pic de l’Orri. Cap el nord el Pedraforca, el Cadí, el Moixeró, la Tossa d’Alp i el Puigllançada. Més enrera sobresurten les muntanyes de la Cerdanya, com el Puigpedrós o Carlit i un pel més allevantat el Canigó.
  • CLIMA I VEGETACIÓ
  • La vegetació presenta un estatge subalpí i alpí a les parts més altes, compost de prats. A primavera hi ha molta flor de muntanya.
  • El clima és continental amb influències mediterrànies, força fred a l’hivern i desmesurada calor a l’estiu. La neu sol estar en la muntanya de desembre a abril. Al hivern poden desenvolupar-se fortes tempestes, sobretot de vent, i a l’estiu poden donar-se també fortes i sobtades tempestes.
  • EQUIPAMENT
  • Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent a tota època. L'excursió sense neu, es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut trobarem una font al sortir i un altre al Refugi, però és bo dur aigua.
  • Barcelona a 20 de Maig de 2007
  • DIRECTORI DE SERVEIS
  • Ajuntament de Saldes
  • TRANSPORT PÚBLIC
  • Autobús: Alsina Graells. Tel. 932 656 866 / 938 210 485‎ (Berga)