15 de juny del 2009

PUIG PEDRÓS (2.912 m.)

• CIM: Puig Pedrós (2.912 m)
  • COMARCA: Cerdanya
  • HORARI: 3 h 10 min (2h 10 min + 1 h)
  • DESNIVELL: 790 m
  • DIFICULTAT: fàcil

• NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

• RESUM
  • La Cerdanya disposa de quatre cims de més de 2.900 metres, el Puigmal, el Carlit, la Tossa Plana de Lles o pic de la Portelleta i el Puig Pedrós. Els tres primers es troben situats als marges de la comarca, mentre que el darrer està endinsat cap el centre i això li permet gaudir d’una posició força interessant en quan a vistes en totes direccions.
  • Pertanyent als Pirineus axials i format per granit en les parts altes, les seves aigües van a parar al riu Segre, per la cara nord a través del riu Querol i pel sud mitjançant el riu Duran. Pel seu vessant sud presenta una morfologia glacial incompleta, fruit d’un desglaç avançat a l’erosió del terreny i que es pot veure marcat en la gran plana superior i el gran cercle glacial que cau amb fort pendent damunt dels llacs de Malniu.
  • L’excursió, molt senzilla i còmoda, la farem per l’itinerari més curt. Aquest munta des d’un Refugi, el de Malniu, situat a 2.125 metres i on arriba una pista forestal. Altres itineraris força interessants per pujar el cim, però molt més llargs son per Porta, per la vall del riu Duran (Engorgs) o per Guils de Cerdanya.

• ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Meranges, on hi arribarem fent 10 quilòmetres per una carretera que puja des de el poble de Ger. Ger es troba a 39 quilòmetres de la Seu d’Urgell i a 9 de Puigcerdà, en la carretera que enllaça ambdues poblacions. Venint de Puigcerdà, just passat el poble, hi ha a ma dreta el trencant que puja a Meranges.
  • Passem Meranges i el veïnat de Girult (tres cases i un restaurant) i la carretera molt malmesa puja en 9 quilòmetres fins al Refugi de Malniu. A 2 quilòmetres del poble deixem un trencant a ma esquerra que du a La Carabassa, 3 quilòmetres més amunt s’acaba el malmès asfalt i entrem en pista de terra i a 1 quilòmetre del refugi, en un fort revolt a l’esquerra, deixem un altre pista a la nostre dreta que porta a Guils de Cerdanya.
  • A l’explanada davant del Refugi deixarem el vehicle i abonarem els dos Euros que costa l’aparcament. Rutómetre del RACC

• RECORREGUT
  • L’itinerari segueix, d’entrada, el GR. II direcció nord-oest i ens situa en una petita vall. Aquí deixem el GR. per muntar direcció nord fins un ampli coll. De flanc seguim direcció nord-est fins la carena principal que baixa del cim en direcció sud-est i un cop hi arribem, girem a nord-est per entrar en un ampli pla que, travessant-lo, ens durà fins el cim.
  • Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

• 0 min: Aparcament (2.125 m) Sortim seguint el GR. en direcció Nord-oest, deixant el petit llac anomenat Estany Sec a la nostre dreta. Muntem per uns prats seguint les deteriorades marques del GR. i just superar un petit llom, ja veurem a la dreta un pal indicador.

• 15 min: Pal indicador (2.160 m) Assenyala de front el Refugi d’Engorgs i cap a la dreta el Puig Pedrós. Anem cap a la dreta, però compte doncs hi ha un camí que enfila direcció nord cap a un pluviòmetre i nosaltres hem de seguir d’entrada, en suau pujada, de flanc gaire bé paral·lels al camí d’Engorgs. Travessem alguns regerots d’aigua que baixen de la nostre dreta, sovint eixuts, i ens apropem a una petita vall on pel centre hi baixa un petit torrent. Seguim unes fites i en arribar al torrent (al marge dret, pedrera i a l’esquerra, herba de prat) girem direcció nord. Alguns pins negres allunyats ens acompanyen.
  • 25 min: Torrent: (2.225 m) No cal pas travessar-lo. Pugem pel seu marge esquerra en direcció nord, seguint unes fites. Més amunt, després de superar un petit llom, el torrent es desdibuixa i les fites comencen a decantar cap a la dreta per tal d’anar a cercar una ampla carena formada per blocs i herba. S’han acabat els pocs pins que hi havia.
  • 55 min: Carena: (2.470 m) Força ampla, cap a la nostre esquena veiem que fa un ampli coll. Aquí, girem un pel a la dreta per tal de pujar de flanc en direcció nord-est, anant aprofitant els trossos d’herba que encara queden, envoltats de blocs de pedra granítica. Seguim les fites i mica en mica veiem que ens situem en una ampla carena formada majoritàriament per pedres i que baixa del cim en direcció sud-est.
  • 1 h i 05 min: Ampla carena. (2.525 m) Girem cap a la nostre esquerra per seguir aquest llom pedregós sense deixar les fites. Superem un parell de resalts fins arribar a un gran pla.
  • 1 h  i 35 min: Gran pla. (2.705 m) Al fons tenim un gran munt de pedres que configuren el cim, enmig les mulleres de Puig Pedrós. Travessem aquest pla decantant cap a la dreta, per tal d’estalviar-nos trepitjar les esmentades mulleres. Terreny sense fites ni camí gaire bé fins el cim, on es aconsellable arribar-hi pujant pel cantó dret, segons la nostre direcció, i voltant-lo pel seu darrera, on hi trobarem menys rocs.
  • 2 h i 10 min: Puig Pedrós. (2.912 m) Molt ampli i pedregós. Vèrtex geodèsic, una creu, diversos ferros i restes d’algun pessebre. Bones vistes en totes direccions.
  • La baixada la farem pel mateix camí

• ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • La millor època és a finals de primavera per la bonica floració del terreny. Des de desembre i fins abril el terreny es troba nevat i es recomanable anar amb raquetes o amb esquís (fins els anys 70 la neu solia cobrir tot l’itinerari, des de Meranges). Al pic de l’estiu podem passar molta calor si fem la ruta a hores de migdia.

• PUNTS D’INTERÈS
  • És molt interessant la morfologia i orografia del terreny amb un cercle glacials molt ben definits a la cara sud i que permet veure com va actuar sobre el terreny el gel del quaternari i seva posterior desfeta. Si som dels primers en arribar al cim es factible veure perdiu blanca doncs cap a la banda nord sol viure una petita colònia d’aquesta espècie molt protegida, doncs en tot els Pirineus es calcula resten unes 50 parelles..
  • Fantàstiques vistes des del cim que abasten cap el nord muntanyes que van des de les Maladetes fins el Carlit passant per la Pica d’Estats, muntanyes d’Andorra i de la vall del Querol (Nerassol, Coma d’Or, etc.) En sota nostre la vall de Campcardos i el poble de Porta.
  • A ponent podem distingir, en dies clars, des de les muntanyes dels Pallars (Orri, Montsent de Pallars, Mainera, Punta Alta, etc.) fins els Montsecs d’Ares i Rubió i ja més a prop el cercle d’Engorg i les muntanyes de la serra fronterera amb Andorra (Portelleta, Muga, Montmalus, etc.) i la portella blanca d’Andorra, antic pas entre aquest país a la Cerdanya i l’Ariege.

• Al sud i a llevant tota la plana de la Cerdanya i les muntanyes que van des del Canigó fins la serralada del Cadí, aquesta amb una vista extraordinària de la seva cara nord.

• CLIMA I VEGETACIÓ
  • La vegetació i el clima és típic dels Pirineus amb molt poca influència de la Mediterrània, amb influència de la marinada. A part de les flors de primavera, la vegetació esta composta exclusivament d’herba de prat acompanyada a les parts baixes de pi negre i algun ginebró. El clima és d’alta muntanya i presenta dies molts freds i de fort vent a tota època de l’any, encara que a primavera i estiu podem trobar dies de forta calor i també desenvolupament de sobtades i fortes tempestes.

• EQUIPAMENT
  • Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. Roba d’abric també a tota època. Cal dur també roba protectora del vent. L'excursió convé fer-la amb calçat dur. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. En el recorregut no trobarem fonts, per això s’ha de dur aigua, sobretot a l'estiu.
  • Barcelona a 1 de Juliol de 2007.

• DIRECTORI DE SERVEIS
  • Ajuntament de Meranges

• TRANSPORT PÚBLIC
  • RENFE fins Puigcerdà a 19 km)
  • Autobús: Alsina Graells (Hasta Ger)