23 de novembre del 2015

CIM: Puigsacalm (1.514,3 m) per Covildases
COMARCA: Osona / Garrotxa
DESNIVELL: +625 m
DESNIVELL: des de Vidra afeixir +250 m.
HORARI: 4 h (2h15 min + 1h45 min)
HORARI: des de Vidrà: afeixi 3 h (1h30 min + 1h30 min)
CARTOGRAFIA:

Aquest cim, malgrat la seva poca alçada, és un extraordinari mirador enclavat entre les comarques de la Garrotxa i Osona. El cim dóna nom a la serralada a la que pertany i juntament amb les serres de Santa Magdalena, Milany i Bellmunt, formen part del Paratge Natural del mateix nom. Totes aquestes serralades formen part de l’anomenada serralada Transversal de Catalunya.
Excursió senzilla i còmoda per un terreny de margues, especialment a les parts baixes i arenisques, un relleu on hi destaca el fort estimball que domina el vessant de llevant del cim amb uns 950 metres de caiguda i una hidrografia que acaba al riu Fluvià, fent-ho per la banda de ponent i nord pel torrent dels Xerrics i el riu Gurn i pel sud i llevant per la riera de les Joanetes.
Malgrat això la nostre ruta seguirà la banda de ponent del cim, seguint les valls del riu Ges, el torrent de la vila Vella i la riera de Sant Bartomeu. També aquesta ruta travessa amplies pastures, boscos de ribera i boscos de faig i contempla la bonica ermita romànica del Segle XII anomenada de Sant Bartomeu de Covildases.

Amb automòbil ens hem de dirigir des de Vic o des de Ripoll fins a la vila de Sant Quirze de Besora. Aquí s'ha de prendre la carretera que du a Sta. Maria de Besora i al pintoresc i singular poble de Vidrà. S'ha de travessar tot el poble pel carrer principal que, al final, esdevé en carretera asfaltada a Sant Privat d'en Bas.
Un quilòmetre després de Vidrà, de la nostre dreta, surt una pista forestal (hi ha un indicador de La Barraca, la Vila Vella, Sant Bartomeu de Covildases, etc.) que en baixada i direcció sud ens apropa al torrent de les Fonts. Deixem un primer trencant a l'esquerra i un segon a la mateixa banda, just quant arribem a un pas canadenc. Passem aquest pas i la pista en llargs trossos revestida de ciment segueix fins un pont damunt l’esmentada riera. Seguim aquesta pista i al cap de 1,8 quilòmetres arribem a un nou pont, aquest damunt de la riera de la Vila Vella. Aquí deixem el vehicle.

COM  ARRIVAR-HI
En tren
Rodalies de Catalunya .Fins Sant Quirze de Besora.
Des de Sant Quirze Autobús (veure horaris) o taxi.

En autobús
Parada Sant Quirze de Besora
Tel. 902 177 178
Parada a Plaça Marià Vila d’Abadal de Vidrà
Tel. 902 130 014
Taxi
Tel.: 629 737 669

El nostre itinerari, pren direcció llevant seguint la riera de Vila Vella per pista fins arribar a Sant Bartomeu. D’aquí també cap a llevant seguirem per bosc per tal d’arribar als prats dels rasos de manter i tot seguit, per sota carena, atansar-nos al cim.

Les referències més importants i horaris sense comptar parades son:
0h 00 min: Pont damunt de la riera de Vila Vella.- (890 m.) El riu resta a la nostre esquerra. Avancem per la pista forestal per entre pollancres, freixes i avellaners. Estem en cara nord, a la nostre dreta la fageda de la base de la Serra de Curull. Lloc molt pintoresc.
0h 15 min: Trencat al Pic de l'Àliga.- (940 m.) En un pujant de la pista tenim a la nostre dreta un indicador de la ruta per pujar a aquest cim, punt culminant de la Serra de Curull. Deixem a l’esquerra una moderna casa anomenada La Barraca.
0 h 20 min: La Vila Vella. (955 m.) A la nostre esquerra, a l'altre costat del riu, en cara sud i enlairada, tenim aquesta gran masia i tot seguit una pista a l’esquerra que travessa la riera per enfilar-s’hi. Uns metres més endavant passa el mateix amb la masia de La Canal. Abundor de faig.
0 h 30 min: Riera (970 m.). La travessem per un pont de ciment i seguim la pista en pujada.
0 h 40 min: Revolt (1.010 m.) La pista fa un fort revolt a l'esquerra, per tal d'enfilar-se al pla de Sant Bartomeu, deixant un altre pista secundaria a la dreta. Sortim del bosc, a la nostre dreta tenim un ampli prat en pendent, per on es pot fer drecera, doncs al capdamunt es troba la pista que ha anat a voltar. Podem seguir la pista en aquests trams tota de terra.
1 h 00 min: Sant Bartomeu de Covildases (1.145 m.). Petita església d'estil romànic a la dreta. 100 metres més endavant trobem a l’esquerra la casa de pagès de Sant Bartomeu. Aquí s’acaba la pista. Pal indicador. Seguim de front, travessem una tanca pel bestiar, anem per una pista de tractor, deixant una font a l’esquerra, prenem direcció sud per tal d'apropar-nos a una fageda. Aquesta pista fa dos revolts seguits i passa per un dipòsit de ciment que es troba enlairat a la nostre esquerra.
1 h 30 min: Dipòsit de ciment (1.250 m). El deixem i 20 metres més endavant el camí ample per on avancem fa un gir a l'esquerra. Aquí el deixem per seguir recta per un de més estret, en lleugera baixada i amb rastres de pintura groga. Anem per entre faig i boix.
1 h i 35 min: Trencant (1.250 m) A la dreta surt un camí al coll de Bracons, a l'esquerra, cap el cim. Pal indicador. Restes de pintures que ens acompanyaran fins el cim.
1 h 40 min: Font Tornadissa (1.260 m) A la dreta del camí, que ara s'enfila fort decantant cap a la nostre dreta pel mig de pastures i envoltats d'algun faig. El camí ens du a una carena.
1 h. i 45 min: Carena. (1.310 m)  Hem de girar a la nostre dreta i seguir-la. Estem als Rasos de Manter.
1 h.i 50 min: Pal indicador. (1.410 m.) Girem a la dreta seguint un tancat de fil espinut per les vaques. Passem una cleda pel bestiar. Anem per bosc de faig i just sota carena.
2 h 00 min: Replà (1.430 m) Petita creu metàl·lica d’homenatge a un difunt muntanyenc.
2 h 10 min: Cruïlla sota el cim (1.485 m.) Pal indicador i farmaciola.
2 h 15 min: Puigsacalm (1.515 m). Vèrtex geodèsic damunt d'un gran bloc de ciment, restes de pessebres, creus, ferros, senyeres, plaques i altres estris. Bones vistes en totes direccions.
Baixada desfent el camí d’anada.

Aquesta ruta es pot fer tot l'any, llevat als mesos d'estiu, on la calor pot fer molt penosa l'ascensió. Recomanem fer-la a la tardor, on els colors i tonalitats del arbres són genials.

A banda de l’ermita i la vegetació, cal fer menció de les vistes que hi ha des del cim i que cap a llevant presenten un gran penya-segat i als nostres peus tota la Garrotxa amb la vila d’Olot, la fageda d'en Jordà i els seus volcans. Al fons destaquen les Alberes i el Bassegoda; més cap el sud el mar, la badia de Roses i el cap de Creus. Cap al nord podem distingir tota la serralada pirinenca oriental, des del Canigó fins la serra del Cadí. Entremig les serres de Milany, el Taga i la serra Cavallera.
A ponent ens permet veure el Santuari de Bellmunt, el poble de Vidrà i més enrere els Rasos de Peguera, el Port de Compte, la serra d'Ensija i el Pedraforca. Al sud, veiem als nostres peus la collada de Bracons, tota la plana de Vic amb els cingles de Cabrera i Aiats a l'esquerra, el Montseny al davant i Sant Llorenç i Montserrat a la dreta.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba d'abric i protectora del vent. L’excursió es pot fer amb sabatilles, llevat que hagi plogut, doncs el terreny és fangós. També és recomanable una màquina de retratar i uns llarga-vistes. Cal dur aigua, malgrat la font Tornadissa.

CLIMA l VEGETACIÓ
El clima és Mediterrani, prepirinenc oriental. Això vol dir que al hivern  hi sovintegen les glaçades i no es descarten les nevades a les parts altes. A l’estiu és fàcil que es desenvolupin tempestes en breus espais de temps. Terreny molt humit i amb ventades. La vegetació és de tipus mediterrani però amb molts trets eurasiàtics, on sobresurten les fagedes i les pastures.

Per esmorzar
Sant Quirze de Besora
Bar Esport. Carretera de Berga, 4 (llesques espectaculars)