30 de juny del 2013

MEDACORBA (2.905, 3 m.)

CIM: Pic de Medacorba (2.905,3  m.)
COMARCA: Pallars Sobirà
HORARI: 5h 50 min. (3h 35 min. + 2h 15 min.)
DESNIVELL: 1.055,3 m.
DIFICULTAT: Mitja-alta
CARTOGRAFÍA: Ed. Alpina

Un cim amb aquesta ubicació ha de ser necessàriament un mirador de primer ordre. D'aquesta panoràmica cal destacar el poble d'Arinsal i el pic de Tristaina per Andorra; la vall del Solcén i els estanys de Medacorba i de Sucarana per l'Arieja i la vall Ferrera, i el cercle i estanys de Baiau pel Pallars. La zona és recorreguda pel GR-11 així com gran part d'aquesta ruta (del pla de Boet al refugi de Baiau).
Pot ser necessari l'ús del piolet, corda i grampons si l'excursió es realitza a començament de temporada.
Per arribar a  la vall Ferrera, cal situar-se a la població de Sort i seguir la C-13 fins a Llavorsí; allí caldrà girar a la dreta per tal de continuar per la carretera L-504 que s'endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a la nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l'esquerra; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta; la L-510). S'ha de seguir aquesta darrera fins al poble d'Àreu, indret on s'acaba la carretera i comença una pista sense asfaltar, i en estat una mica precari, que, en 11,3 km, porta fins al pont de la Molinassa, indret on cal deixar el cotxe.
A partir d'aquí cal començar a caminar i, en 20 min, per un camí molt ben senyalitzat, s'arriba al refugi de la vall Ferrera.
Si no es porta vehicle i es comença a caminar al poble d'Àreu no cal seguir la pista, ja que es pot seguir l'antic camí que travessa uns indrets de gran bellesa entre bedolls i grans avets.

Per arribar a la Molinassa punt d’inici de la ruta, cal situar-se a la població de Sort i seguir la C-13 fins a Llavorsí; allí caldrà girar a la dreta per tal de continuar per la carretera L-504 que s'endinsa per la vall de la Noguera de Cardós fins a la nova cruïlla, una petita rotonda que separa la carretera de la vall de Cardós (a l'esquerra; la mateixa L-504) de la de vall Ferrera (a la dreta; la L-510). S'ha de seguir aquesta darrera per Alins fins al poble d'Àreu (13 km des de Llavorsí), indret on s'acaba la carretera i comença una pista, primer asfaltada i mes tard sense asfaltar, i en estat una mica precari, que, en 11,3 km, arriba al aparcament de la Molinassa.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC

FERROCARRIL: RENFE. Desde Lleida i fins La Pobla de Segur. Des de La Pobla a Llavorsi amb Autobús (AlsinaGraell).

De Llavorsi a Area amb taxi. Des de Areu també es pot llogar un taxi  (*) fins la Molinassa
Si es comença a caminar al poble d'Àreu, no cal seguir la pista, ja que es pot seguir l'antic camí, senyalitzat. Per el que caldrà afeixi unes 3h 30 min..
(*) Taxi Josep Maria Llor. Tel. 973 624 353

0h.00 min.: La Molinassa -  Pla de Boet, (1850 m,) 0,5 km. Cal deixar-lo a l'esquerra pujant per un corriol que surt de l'esmentat revolt, senyalitzat amb les marques blanques i vermelles del GR-11 (cal seguir-les fins al refugi de Baiau), que flanqueja el pla començant a guanyar alçada i penetra dins del bosc.
0h.20 min.: Pla d'Arcalís, (2000 m.) És un bonic i extens pla dins del bosc, molt apropiat per acampar fugint de l'aglomeració del pla de Boet. Se segueix el corriol cap al començament del pla, tot passant pel costat d'una roca amb balmes, on hi ha un pal indicador. Un cop abandonat el pla es va guanyant alçada per vorejar l'agulla del Clot de l'Olla i s'arriba, finalment, a un altre pla que es troba un cop s'ha donat la volta a l'agulla abans esmentada.
0,45 h. Coma de l'Orri. S'han fet uns 2,75 km de recorregut. La coma és un bonic i arrodonit pla situat a la sortida del bosc. Se segueix el camí que travessa el petit torrent de l'Orri i s'enfila vers l'esquerra (cap al nord-est) fins a un collet poc definit. El camí, una mica perdedor en alguns punts, condueix a l'estany Petit d'Escorbes i tot seguit al Gran.
1h.20 min.:
Estanys d'Escorbes, (2370 m,) 5,2 km.
Estan envoltats per una rocallosa coma. Es té una bona visió dels pics de Lavans i de la pica Roja. Cal continuar en direcció sud-est pels contraforts del pic de Vallpeguera, que s'aixeca a la dreta. La pujada és suau, però constant, fins a arribar a la coma tancada del circ de Baiau. A l'esquerra, i enfonsat sota els contraforts del pic de Lavans, queda l'estanyol Inferior de Baiau. S'ha de pujar, fent llaçades, per un camí molt ben marcat.
1h.50 min.: Estany Mitjà de Baiau, (2460 m.) S'ha de vorejar aquest estany pel nord, deixant-lo a la dreta, normalment per sobre d'una congesta de neu, per assolir un petit collet que dóna accés a l'estany i al refugi de Baiau. El refugi és molt visible dalt d'un turonet que domina aquest estany.
2h.05 min.: Refugi de Baiau, (2517 m,) 6,5 km. Aquest refugi metàl¿lic, lliure, inaugurat l'any 1981, pertany a la FEEC i té capacitat per a 16 persones. En sortir del refugi s'ha de baixar a l'est, cap a l'estany de Baiau i començar a pujar directament cap al port dels estanys Forcats per la coma que hi ha a l'est, entre els pics de Madacorba (al nord) i el de Roca Entravessada (al sud). És una forta pujada.
En apropar-se al port es comencen a trobar congestes de neu.
2h.55 min.: Port dels estanys Forcats, (2749 m,) 8 km.
Des del port el camí comença a pujar al cim decantat lleugerament a la dreta (a l'est). Hi ha gran quantitat de fites i rastres de corriol que, per terreny força costerut, on sovint cal agafar-se de mans, porta al fil de l'aresta, entre la punta est, a la dreta, i el punt culminant, a l'esquerra. S'ha de resseguir aquesta estreta però franca cresta sempre pel vessant de Baiau (a l'esquerra) fins al cim.
3h.35 min.: Pic de Medacorba, (2905,3 m,) 8,5 km. Per tornar es desfà el camí.

ÉPOCA ASONSEJABLE PER FER L’ASCENSIÓ`
La millor època tan per la manca de neu com més hores de llum solar.

La llargada del recorregut i les possibles variacions del temps a l’alta muntanya recomanen porta tot y que el temps sigui bo, roba d’abric i elements per protegir-se de la pluja pals telescòpics, botes de canya alta, crema solar, barret, aigua, fruits sec i una mínima farmaciola.