17 de març del 2013

TOSSAL DEL CALDERER (643 m.)

CIM: Tossal del Calderer (643 m.) o Pic Fon de Cabres o Puntal de Nules.
COMARCA:La Plana Baixa
HORARI:3h 30 min. (2h 05 min. + 1h 25 min.)
DESNIVELL:+ 605 mts.
DIFICULTAT:fàcil
CARTOGRAFÍA:
La Vilavella està, situada a la falda est de la Serra d'Espadà i dins de la plana estricta de La Plana Baixa, a 30 metres d'altitud i a 7 quilòmetres de la costa,
El Tossal del Calderer (643 m.) Al que s'ascendeix des de diversos punts, destacant el d'aquesta ressenya, la Vilavella i el de la Vall d'Uixó, és també conegut com Pic Font de Cabres  i Tossal del Calderer.
La part final, de fort pendent, està equipada amb una corda que facilita l'ascensió tot i que la ruta es fàcil.
00h 0 min.:
La Vilavella (30 m.): La ruta s'inicia a la part alta del poble, al costat d'un parc (38 m.) On es pot aparcar, camí de la Fonteta d'Oliver per asfalt. Pal indicador GR-36.
S'abandona l'asfalt en un revolt. A laèsquerra, seguint un sender fonamentat
en pendent pronunciada.
00h10 min.:
Camí cimentat fins que el pendent es suavitza seguint per pista de terra.00h 20 min.: Fonteta d'Oliver. La ruta segueix ascendint deixant un camí que creua.000h 45 min.: Seguir per la pista deixant un camí que la creua1h 10 min.: Fi de la pista Seguir per l'esquerra els senyals del GR que abandonarem, uns minuts més tard, desviant-nos cap a l'esquerra ..1h 30 min.: Nova bifurcació. La ruta segueix per la dreta en direcció al coll.1h 35 min.: Coll de Bledar
Des del coll seguir el camí ample de la dreta de terra en què per facilitar l'ascensió s'han instalat cordes. Nova bifurcació encara l'itinerari segueix l'ascensió cap al cim.
2h 05 min.:
Cim

Des de Castelló de la Plana seguir la N340 fins La Vilavella o la CV10 (A7) Eix de Betxi fins la sortida a Nules. Des de Nules seguir la N340. Nules a Vilavella: 3 km.
ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Per ferrocarril
Estació Nules-La Vilavella a 3 km. de La Vilavella.
Telèfon informació-reserves: 902 240 202

Autobús: Autos Vallduxense, S.A. (AVSA) – Tel. 964 697 900
Taxi:  Tel. 675 595 326
CLIMA
Gaudix de temperatures suavitzades típicament mediterrànies. Es caracteritza per hiverns suaus i estius molt calorosos amb oscil·lacions de 13,5ºC.
La mitjana de les precipitacions anuals es situa sobre els 400 mm. Les precipitacions són més abundants a la primavera i a la tardor coincidint amb el predomini dels vents de l'oest (uns 700 mm aproximadament). L'estiu està dominat per l'anticicló de les Açores.

LLOCS D'INTERES
Antic Castell de Nules. Construït pels àrabs al segle X. Conquerit al 1238 pel Rei Jaume I, passant a l'any 1250 a mans de la família Montcada i posteriorment als Centelles. En estat ruïnós conserva una interessant cisterna de l'època àrab i un paviment de ceràmica de Manises de la capella de Sant Jaume (Segle XV).