27 de novembre del 2011

LO TOSSAL (347 m.)

CIMA: Lo Tossal (347 m.)
COMARCA:  Pla d'Urgell
HORARI: 1h 10 min. (40 min. + 30 min.)
CARTOGRAFÍA.

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya pas té manteniment.

Aquesta visita a Lo Tossal, no té gaire interès excursionista, a no ser que tinguem en compte que ens donarà a conèixer l’entorn natural de la fèrtil plana d’Urgell i el fet de que aquest cim és el més alt de la comarca del Pla d’Urgell. És possible que en algun cercle, donin com a més alt de la comarca el Tossal del Infern de 303 metres, però això és degut a que Lo Tossal està situat en un afegit fora del límits comarcals unificats. Aquest afegit pertany al terme municipal de Barbens, municipi del Pla d’Urgell, però envoltat dels termes de Tornabous, Tàrrega i Anglesola que pertanyen a la Comarca d’Urgell.
El cim es troba situat dins de la depressió central catalana, al nord-est de la Pla d’Urgell i està format per grans sediments de l’oligocè, fruit de la dessecació de l’antic mar que fins l’eocè va omplir aquesta terra. Visita a un camp de cereal que és on està situat el cim.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de desplaçar fins a la vila de Claravalls. Aquest poble es troba situat entre Tàrrega i Agramunt. Per anar-hi, ens podem dirigir a Tàrrega per la A-2 i, venint de Barcelona o Lleida, haurem de prendre una sortida que ens assenyala Agramunt i Artesa de Segre. Només sortir i seguint els indicadors prendrem la C-14 i en 5 quilòmetres estarem a Claravalls.
Només arribar-hi i abans d’un semàfor, a ma esquerra, hi ha una carretera que baixa cap a les primeres cases del poble. Aquesta carretera es troba just davant de la primera edificació de Claravalls, que és un magatzem que hi ha a ma dreta de la C-14.
Baixem aquesta carretera que fa un fort revolt a la dreta i s’atansa a una paret on hi ha un pal elèctric. Aquí girem a l’esquerra i en pujada ens anem a la part alta del poble, on trobem, ja al seu final, un magatzem a l’esquerra, una explanada i una casa enrunada a ma dreta. Aquí s’acaba l’asfalt. En aquesta explanada deixem el vehicle.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Ferrocarril: RENFE fins a Tàrrega.
De Tàrrega a Claravalls (5,6 km.) Taxi.

En resum seguirem la pista per on hem arribat, direcció nord-oest, deixarem dos trencants a ma esquerra i al tercer ens desviarem també a l’esquerra per apropar-nos cap el cim. Haurem de prendre un nou trencant a ma esquerra i seguir una nova pista que acaba en un camp de conreu. Aquí farem un ampli tomb per la banda sud i de ponent de la muntanya, per tal de no trepitjar el conreu. En arribar a uns matolls enfilarem cap el cim en direcció nord.
Les referències més importants són:
0 minuts: Aparcament (345 m). Seguim la pista, apta per a vehicles, en direcció nord-oest. Anem planers per entremig de camps de cereal. Terrenys desarborats.
3 minuts: Primer trencant (345 m). Deixem una pista planera que surt de la nostre esquerra. Seguim de front.
10 minuts: Segon trencant (350 m.) Deixem un altre pista que marxa planera també cap a la nostre esquerra. Seguim envoltats de camps de conreus, si bé ara a la nostre dreta hi ha un camp d’ametllers.
13 minuts: Desviació (350 m.) Just s’acaba el camp d’ametllers hi ha un trencant a ma esquerra per on seguirem deixant la pista principal que segueix de front. Ara la direcció és sud-oest, si bé la pista de seguit fa dos forts revolts i, en baixada i sense direcció concreta, es va atansant cap lo Tossal que resta al davant, un pèl cap a la nostre esquerra.
25 minuts: Trencant (325 m.) Altre cop hem de deixar la pista per on veníem que marxa de front i prendre un altre de secundària que surt de la nostre esquerra en direcció sud-oest. Prenem aquest trencant per tal d’anar a voltar un camp que envolta el cim. Si el camp està erm, des d’aquest indret podem travessar-lo i anar directament cap al cim.
28 minuts: Final de la pista. (320 m.) Aquesta acaba en un camp i nosaltres girem 90 graus a la dreta, per tal de prendre un marge i evitar trepitjar el conreu. Fem uns 100 metres de marge envoltats d’algun arbre i al final tornem a fer una gran volta per l’esquerra, a efectes de no trepitjar el cereal. Anem a parar a un llom carregat de matolls baixos que seguirem, en direcció nord, fins el mateix cim.
40 minuts: Lo Tossal (347 m.) Decebedor. Es tracta d’un camp de cereal d’uns 50 metres de diàmetre, tot planer, envoltat de suaus pendents farcides de matolls i algun petit roc. Sense fites ni ferros que identifiquin el cim.
Baixada, desfent el camí de pujada.

HORARI
El recorregut de pujada és de 40 minuts de pujada i 30 de baixada.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de l’excursió és de 95 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat al pic de l’estiu, degut a la forta calor que podem passar. S’aconsella anar-hi abans de la sembra (novembre) i després de la recol·lecció (juny).

Al marge del interès de visitar uns terrenys de secà molt característics de la depressió Central i de veure el contrast dels grans regadius de la plana del Urgell, des del cim podem gaudir cap al nord, i molt prop, de la serra d’Almenara amb el seu Pilar (una torre de guaita recentment reconstruïda i que data de l’època dels sarraïns). Més allunyat hi ha les muntanyes del Montsec i encara més enrere, tots els cims dels Pirineus Centrals.
Cap a llevant veurem les planes de les comarques del Urgell i de la Segarra, mentre que cap al Sud trobarem part de la plana del Urgell, les muntanyes de les serres del Tallat i fins les muntanyes de Prades ja al llindar de la Conca amb el Baix Camp. A ponent veurem tota la plana del Pla del Urgell i fins el Segrià.

La vegetació i el clima és de caire continental amb petita influència mediterrània. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols amb boires persistents. A primavera, estiu i tardor sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i sequedat.

Res d’especial, llevat que faci vent, que s’hauria de dur roba protectora del vent.