11 de maig del 2011

VOLCÀ SANTA MARGARIDA (700 m.)

CIM: Volcà Santa Margarida (700 m.)
COMARCA: La Garrotxa
HORARI: 75 min. (45 min. `30 min.)

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya.

Interessant, molt còmoda i senzilla excursió per la baixa Garrotxa, on es combina, per un terreny volcànic únic a la península Ibèrica, un bonic bosc d’alzinar amb la pujada al volcà de Santa Margarida. Al seu cràter circular, d’un perímetre de 2000 metres i uns 40 de fondària, és molt espectacular i disposa al seu mig d’una preciosa Ermita, la de Santa Margarita Sacot, d’origen romànic, destruïda pels terratrèmols de 1427 i 1428 i reconstruïda a l’any 1865.
A la sortida veurem també l’ermita de Sant Miquel de Sacot, romànica, datada de l’any 979 però molt reformada als anys 1787 i 1889. Atrau l’atenció, una singular bomba volcànica al peu d’una carretera.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila d’Olot. Per anar a Olot ho podem fer des de Barcelona, Vic i túnels de Bracons. Des de Ripoll s’hi arriba pels túnels de Capsacosta i des de Girona ho podem fer per Banyoles i Castellfollit de la Roca.
Un cop a Olot hem de prendre direcció Santa Pau per la carretera Gi-524 i un cop passat el quilòmetre 5 trobarem un nucli on hi ha el restaurant Can Xel. La carretera fa un revolt a l’esquerra i en la mateixa corba, a la dreta, hi ha un ampli lloc preparat per aparcar forces vehicles. En aquest punt al costat de l’aparcament hi ha una estreta carretera que en un quilòmetre ens porta a Sant Miquel de Sacot. Hi ha indicador que ho assenyala. Un cop a Sant Miquel aparquem el vehicle.

ACCÉS AMB TRASNSPORT PÚBLIC
Autobús TEISA

El recorregut baixa cap a una carretera que travessa una petita vall anomenada Pla de Sacot i tot seguit puja al volcà voltant-lo primer cap a llevant i desprès cap a nord. En tot moment i trencants hi ha pals indicadors.

0 minuts.- Sant Miquel de Sacot (640 m.: Tal com hem arribat, hem de superar l’església i del seu darrera surt una pista no transitable a vehicles que, en baixada i fent una llaçada, va a parar a una estreta carretera.
5 minuts.- Carretera i bomba volcànica. (605 m.): Tal com arribem a la carretera la seguim en la mateixa direcció, deixant a la nostre esquerra una singular bomba volcànica. Fem uns 100 metres d’asfalt per tal d’arribar-nos fins un revolt on, un pal indicador, ens fa desviar-nos cap a l’esquerra per un camí que du a la pujada al volcà.
8 minuts. Trencant. (605 m.): Deixem la carretera i ens enfilem per un camí voltats d’alzines. Hi ha indicador. Anem a parar a una pista que seguirem cap a la dreta, planers fins un nou trencant. Podem veure en algun indret restes de terra volcànica.

20 minuts. Peu del volcà. (640 m.): Nova cruïlla. Fem 100 metres de camí i prenem una pista que surt a la nostre esquerra i que està farcida de greda. El volcà no s’endevina, però seguim la pista en lleugera pujada per entremig d’alzines, ara en direcció nord, per tal de voltar el volcà per fora i entrar-hi per la seva banda nord.
35 minuts. Desafortunada edificació. (700 m.): Es diu Can Santa i es troba al mig del cercle que volta el cràter. Baixem, ara en direcció sud, uns 40 metres de desnivell per tal d’arribar a la Ermita de Santa Margarida de Sacot, al centre d’aquests volcà.
45 minuts. Santa Margarida de Sacot ( 660 m.): Singular vista del cràter i de l’ermita
La tornada la farem desfent el camí d’anada, però ara voltant el crater per la seva banda nord i podem tardar uns 40 minuts.

HORARI
Sense comptar parades, l’anada la podem fer en ¾ d’hora i un poc menys la tornada.

ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ.
Qualsevol època de l’any és bona per ascendir per aquesta ruta, encara que no és pas recomanable al pic de l’estiu, per la forta calor que podem passar.

PUNTS D’INTERÉS.
Forca interessant el terreny volcànic, el cràter i les Ermites de Sant Miquel i Santa Margarida Sacot. Al nord, entre arbres, tenim vistes del Canigó.

El clima és mediterrani amb influències pirinenques. Al hivern no sol caure neu ni fa fortes glaçades i a l’estiu la calor és angoixant. Terreny de pluges més aviat abundoses i de no gaires ventades, amb vegetació mediterrània.

Res de particular, gorra, roba pel vent i podem anar en sabates baixes. Cal dur aigua.

Ajuntament d’Olot

Barcelona a 19 de març de 2011.