15 de novembre del 2010

PUNTAL L'ALBARDA CASTELLANA (1.167 m.)

• CIM: Puntal de l'Albarda Castellana (per Collbató)
  • COMARCA: Baix Llobregat
  • HORARI: 2h 40 min. (1h 40 in. + 1 h.)
  • DESNIVELL: 690 m.
  • DIFICULTAT: Baixa - Mitja
  • NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

•  Aquest cim, no gaire conegut, es troba situat a la carena dorsal montserratina, prop del cim de Sant Jeroni i que evidentment li fa ombra per alçada i per vistes. Situat al terme de Collbató, pertany a la comarca del Baix Llobregat. La seva composició és conglomerada i va acompanyat d’una vegetació típica de la mediterrània. El accés més conegut és el que puja pel camí de Sant Jeroni però no per això el que proposem, des de la Vinya Nova deixa de ser més interessant, tant per la seva minsa massificació com pel fet de ser més feréstec i a tocar del cim d’un petit pas
    La ruta que es desenvolupa dins del parc natural de Montserrat, s’enfila per la cara sud seguint en bona part el camí dels Francesos. El camí és senzill i gens dificultós, llevat el petit pas a tocar del cim, on ens haurem d’enfilar ajudats per les mans i una petita corda que per seguretat hi ha instal•lada. Aquest pas té uns de uns 2 metres d’alçada.

ACCÉS PER CARRETERA.
  •  Amb automòbil ens hem de dirigir des de Barcelona cap Igualada per la N-ll. Si venim de Lleida haurem de sortir per canviar de direcció a Esparreguera. Agafarem la sortida n° 575 que està anunciada com a via de Serveis i Collbató. Un cop sortim prendrem la carretera que circula paral-lela a l’autovia i després de 450 metres i de passar 3 restaurants i unes cases, girarem a la dreta per entrar a la urbanització de "Bruc Residencial".
    Pujarem per carrer asfaltat (Avinguda Moreneta) i als 50 metres, agafarem el carrer de l’esquerra (Avinguda Can Jorba) fins el final quan el carrer topa amb un bosc. Allí girarem pel carrer de la dreta per anar a "La Vinya Nova". Tot seguit deixarem l’asfalt per entrar en una pista de terra, que en 1,5 quilòmetre ens dura a aquesta casa restaurant.
    Tal com arribem a la casa, agafarem una pista a l’esquerra. A 150 metres en deixarem un altre a l’esquerra, entrarem al bosc, passarem un camp d’oliveres a les dues bandes, tornarem a entrar al bosc i tot seguit passarem un altre petit camp d’oliveres a l’esquerra. En 200 metres més arribarem a un petit aparcament per quatre o cinc autos. En total 850 metres des de "La vinya nova". D’aquí, a la dreta, surt un ample camí no apte per vehicles.

• A banda i banda del camí hi ha dos pins que tenen unes marques rogenques que ens acompanyaran, a estones barrejades amb altres de color groc, fins pràcticament el cim, on hi pujarem seguint sempre direcció nord. Hi ha també uns pals que barren el pas a ciclistes i cavalls i que donen accés al parc natural.
    Les referències més importants son les següents:

0 minuts.- Aparcament. (480 m.): Seguim el camí en direcció nord, en principi força ample, però de seguida s’estreny i s’apropa a una torrentera sense nom que resta a la nostre esquerra. De sobte el camí gira a la dreta i s’enfila allunyant-se del torrent. Aquí a l’esquerra, travessant el torrent hi ha un camí en marques grogues que du a Can Jorba. La vegetació en aquest tram esta composta majoritàriament de pi, alzina, arboç i matolls.
    15 minuts.- Torrent. (520 m.): Travessem un petit torrent per entre bosc espès i es comença a veure boix i sabina.
    45 minuts.- Coll de Mosset. (810 m.): Entre les agulles "ajaguda" i "el jardí" i la carena de la Miranda del plecs, per on després hi passarem. Uns 15 metres abans del ample coll el camí es divideix en dos, el nostre que gira a la dreta i pren direcció llevant i el que arriba fins el mateix coll i tot seguit amb marques blanques s’endinsa cap el nord, per tal d’anar a cercar el coll del Migdia. La direcció va variant pels revolts que fa el camí i l’orografia del terreny. Els pins comencen a flaquejar.
    55 minuts.- Carena de la Miranda dels Plecs. (895 m.): El camí arriba a la carena que a estones seguirem i a estones deixarem un pel per sobre nostre. Bones vistes sobre les agulles dels "plecs de llibres" i el Montgrós a la nostre esquerra i separades de la nostre carena pel torrent del migdia. A la nostre dreta resta el torrent dels bugaders.
    1 hora i 10 minuts.- Trencall a la dreta. (995 m.): D’aquí surt un camí que baixant cap al torrent dels bugaders, du a la carena immediata, anomenada de les Sajolides. Hi ha un rètol, al terra, de color vermell, damunt de la pedra, que indica "Sajo". Es comencen a veure marques grogues.
    1 hora i 20 minuts.- Trencant (1.070 m.): Camí a l’esquerra que em de deixar. No té marca.
    1hora i 30 minuts.- Coll de l’Albarda (1.145 m.): Creuament de camins. En mig d’una carena secundaria. El de davant i en baixada, du al camí de Sant Joan a Sant Jeroni i té marques blaves i grogues. El de la esquerra, amb marques taronges, du a Sant Jeroni i el de la dreta, amb marques blaves, porta a l’Albarda Castellana. Seguim aquest camí en lleugera pujada, fem un petit flanc per una roca, sense dificultat, i una canal, amb més pujada, ens porta fins un estret coll.
    1 hora i 38 minuts.- Estret coll (1.160 m.): a la paret de l’esquerra veurem una corda que ens ajudarà a superar una pedra. Un cop a dalt ja tenim el cim a tocar.
    1 hora i 40 minuts.- L’Albarda Castellana (1.167 m.): Cim allargassat, pedregós, sense pràcticament vegetació, només una sivina amb un matoll. Al cantó nord hi ha una fita de pedres.
    La baixada la farem desfent el camí d’anada.

• HORARI
  •  Fer l’ascensió comporta 1 hora i 40 minuts de pujada. La baixada es pot fer en una hora.
  • DESNIVELL
  • El desnivell total de l’excursió és de 690 metres de pujada i altres 690 de baixada.
  • ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • Qualsevol època de l’any és bona per ascendir per aquesta ruta, llevat a l’estiu per la forta calor que podem passar.
  • PUNTS D’INTERÈS
  •  Les vistes des del cim son molt bones, si bé cap el cantó nord, és la pròpia serra de Montserrat la que ens tapa les vistes. De totes maneres, cap al sud, podem veure des de la serralada de Collserola fins els Ports de Beseit, sense oblidar que al fons tenim la mediterrània. A ponent hi ha la serralada del Montsant, la depressió central i fins el Montsec (Pallars). Davant mateix tot l'Anoia. Es reconeixent molt fàcilment tots els seus pobles. A llevant Sant Llorenç de Munt, Montseny, el Corredor i el Montnegre.
  •  CLIMA i VEGETACIÓ
  • El clima és mediterrani pre litoral central, amb forta humitat. Fred al hivern i en dies de boira i forta calor a l’estiu. La vegetació també és mediterrània. Als mesos d’hivern, alguna esporàdica vegada sol nevar, però es neu que dura hores. Possibilitat de vent a les parts altes.
  • EQUIPAMENT
  •  La excursió no presenta cap dificultat, tot i això cal dur motxilla, gorra o barret, ulleres, crema i roba protectora del vent i la humitat. Cal dur calçat de tresc i sobretot aigua. Recomanem uns prismàtics.
    Barcelona a 17 de desembre de 2008

• MÉS INFORMACIÓ
  • Ajuntament de Collbató
  • Abadia de Montserrat
  • TRANSPORT PÚBLIC
  • Alsina Graells / Alsa (fins Collbató)