8 d’octubre del 2009

PUIG DE PASTUIRA (2.690 M.)

• CIM: Puis de Pastuira (2.690 m.), per Ull de Ter
    COMARCA: Ripollés
    HORARI: 3h 20 min. (1h 50 min. + 1h 30 min.)

• Aquest cims es troben al mig d’una llarga carena que es despenja, en direcció sud, del llom fronterer que separa les comarques del Ripollès i del Conflent, passa pel Gra de Fajol, la serra del Catllar, el Balandrau, la serra de la Canya i acaba al Puig de Cerverís, damunt de Pardines. Aquesta llarga serra separa les capçaleres dels rius Freser, a ponent, i Ter, a llevant, la qual cosa permet al Pastuira gaudir d’unes boniques vistes d’aquestes dues importants valls.
    Bonica excursió, molt senzilla, breu i de fàcil accés, que per carena i terrenys de pastures, ens permetrà pujar als tres cims de la Coma de l'Orri i al Puig de Pastuira, també anomenat en alguns planells com a cim de les Borregues. Indrets poc visitats.

ACCES PER CARRETERA.
    Amb automòbil ens hem de dirigir a Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Sant Pau i Camprodon. Si venim de la Catalunya nord, haurem d’entrar per Molló i el coll d'Ares.
    De Camprodon anirem a Setcases i d’aquí ens enfilarem cap a la estació d’esquí de Vallter. Només arribar al primer aparcament on hi ha el primer Telecadira, la carretera comença a fer llaçades. En el setè revolt, que gira a la dreta segons el sentit de la marxa, aturarem l’automòbil en un ampli aparcament a la dreta. A la nostre esquerra, en el mateix revolt, hi ha un indicador i un camí que és el que haurem d’agafar.

La excursió s’enfila per aquest camí direcció ponent cap el coll de la Marrana que separa les capçaleres de les Valls del Ter i del Freser. Aquí prendrem direcció sud per anar a voltar el cim del Gra de Fajol per la seva vessant de ponent i tot seguit enfilarem la carena que ens durà, primer, als tres cims de la Coma de l'Orri i, tot seguit, al Pastuira.
    Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar parades, són:

0 minuts: Aparcament (2.075 m) Sortim del aparcament, en direcció ponent, per un ample camí fressat i en suau pujada. Fins el coll de la Marrana trobarem marques de G.R. Anem per entre matolls de gòdua i pi negre. El riu Ter resta enfonsat a la nostre esquerra, encara que mica en mica guanya alçada i s’apropa a la nostra ruta.
    10 minuts: Palanca. (2.155 m.) Una passera de fusta ens ajuda a travessar el riu Ter, que ara restarà a la nostre dreta. Forta pujada fins el Refugi.
    20 minuts: Refugi d'Ull de Ter. (2.220 m.) Entre pins, lloc pintoresc. Servei de bar, menjars i dormir. Seguim direcció ponent, el camí planeja. A la nostre esquerra deixem un petit cercle glacial amb forts pendents recobertes de tarteres i blocs d’una antiga morrena glacial que es despenja del Gra de Fajol. S’acaba l’aclarit bosc per on passàvem.
    30 minuts: Pista d’esquí (2.270 m). El camí s’ajunta amb una pista d’esquí i puja paral·lelament a la mateixa per la seva banda dreta. A partir d’ara, ja només veurem pastures i algun matoll de neret. Més amunt travessem la pista d’esquí, passem un rierol i pugem per la seva petita vall, per arribar a un pla que ens durà al peu del coll de la Marrana. A la nostre dreta, darrera un petit llom, hi ha, en sota, el naixement del Ter.
    40 minuts: Peu del coll de la Marrana (2.400 m. aprox.) Superem l’ample coll per l’esquerra. Un camí puja dret per la nostre dreta i un altre ho fa, més suaument, amb una llaçada per sota del Gra de Fajol, per la nostre esquerra. Qualsevol dels dos ens du al Coll.
    55 minuts: Coll de la Marrana (2.510 m) Ampli coll herbat. Petit semicercle de pedres protectores del vent. A la nostre dreta tenim el Bastiment i a l’esquerra resta el Gra de Fajol. Aquí deixarem el G.R. i anirem a voltar aquest darrer cim, per tal d’anar a cercar el coll de la Coma de l'Orri. Per fer-ho i estalviar-nos travessar uns feixucs blocs que es desprenen del cim, aconsellem baixar (-65 m), seguint unes fites, fins un petit pla herbat (2.445 m) per tal de remuntar, tot seguit, en direcció sud, fins l’esmenta’t coll.
    1 hora i 10 minuts: Coll de la Coma de l'Orri (2.490 m.) Ample, herbós i amb molt bones vistes d’aquesta coma a la nostre esquerra. Seguim per un camí, sense marques o fites, que puja a tocar de la carena pel vessant de llevant. Una mica més amunt, deixarem el camí per tal d’arribar a la carena i al primer cim de la coma de l'Orri.
    1 hora i 15 minuts: Cim N. de la Coma de l'Orri. (2.620 m.). Sembla un bony a la carena, però és molt interessant per les seves vistes. Seguim la mateixa direcció sud cap a un coll.
    1 hora i 20 minuts: Petit coll (2.560 m) Pedres i herba. Seguim carena.
    1 hora i 25 minuts: Segon cim de la Coma de l'Orri (2.655 m) Bony a la carena. Bones vistes. Pedregam i herba. Seguim per carena.
    1 hora i 26 minuts: Altre petit coll ( 2.645 m). Gaire bé imperceptible. Te una veta blanca calcària molt característica.
    1 hora i 35 minuts: Cim de la Coma de l'Orri. (2.560 m). Herbós amb algun roc. Té una petita fita de pedres. Bona vista del Refugi de Coma de Vaca. Seguim carena.
    1 hora i 37 minuts: Petit coll (2.650 m). Aquí seguirem un camí que va per ponent de la muntanya, travessa uns rocs i per pastures, arriba a un pla, on al fons hi ha el cim.
    1 hora i 50 minuts: Puig del Pastuira o cim de les Borregues (2.590 m). Planer, herbat, amb un petit espadat sobre la vall de l'Orri, piolet de ferro i tres petites fites de pedra. A 20 metres del cim hi ha un turó des d'on tindrem bones vistes de la vall del Catllar.
    La baixada la farem desfent el camí de pujada.

HORARI
    El recorregut de pujada pot fer-se en gaire bé dues hores i la baixada en 1 hora i ½.

DESNIVELLEl desnivell acumulat és aproximadament de 940 metres, tant de pujada com de baixada.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que al hivern pot presentar dificultats a la part d’accés al coll de la Marrana, sempre ventat, glaçat i a vegades amb una cornisa. Cim aconsellable amb esquís, sempre i quan no seguim fidelment la carena.

El recorregut fins el coll de la Marrana és força transitat, després pastures i bestiar. Des del cim tenim bones vistes, que cap a ponent ens permetran contemplar la vall de Coma de Vaca, i cims com el Balandrau o els Torreneules, amb la vall de Ribes. Més enrere es veu el Puigmal i al fons la serra d'Ensija, Pedraforca i Cadí. Al nord podem veure, en primer pla, els Gra de Fajol, darrera, cims com el de la Dona, Bastiments, Freser o Tirapits.
    A llevant veurem el Canigó i cims com el Costabona, Comanegre o Bassegoda. Si dirigim la mirada al Sud, veurem tota la vall del Catllar i la del riu Ter, més enrere, serres com les de Caballera i Taga i al fons muntanyes com el Montseny o Montserrat.

Clima alpí amb forta influència de la mediterrània. Terreny molt ventós, sobretot al hivern quan pot bufar el Torb. Abundor de neu que sol enretirar-se a finals de maig. Estius de calor angoixant, malgrat l’alçada, i on són freqüents i fortes, les tronades i tempestes.
    La vegetació està composta a la part baixa per matolls de gòdua i pi negre i a partir de 2.200 metres per herba de prat i flors d' alta muntanya a primavera.

EQUIPAMENTMotxilla, gorra o barret, ulleres, crema solar i roba d’abric tot l’any. Cal dur especialment roba protectora del vent. L’excursió si no hi ha neu és pot fer amb calçat lleuger. També recomanem dur una màquina de retratar, uns llargavistes i força aigua.