24 de juny del 2009

MONTURULL o TORRE DELS SOLDATS (2.761 m.)

CIM: Monturull o Torre dels Soldats (2.761 m.)
COMARCA: Cerdanya
HORARI: 3h 45 min. (2h 45 min. + 1h 00 min.)

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

Aquest cim forma part d’un cercle glacial molt ben definit que es troba a l’extrem nord occidental de la comarca, al límit amb Andorra i està compost majoritàriament per materials de l’època paleozoica formats per granits i gresos configurats per les darreres glaciacions que han deixat materials d’arrossegament a les parts altes i de sedimentació a les baixes, amb un entorn lacustre que es manifesta en els estanys de la Pera.
La banda nord de la muntanya presenta les mateixes característiques glacials, si bé més acusades sobretot a la vall de la Claror. És en aquesta cara nord on les aigües marxen cap al riu Valira a través del riu Claror, mentre que a la banda sud van al Segre mitjançant el riu del Molí. El cim situat en la llarga carena fronterera pirinenca tanca el cercle amb una llarga serra, anomenada Airosa o també de la Valleta, que es despenja cap el sud-est i acaba al Segre, un pèl més avall de Martinet.
L’excursió, senzilla i còmoda, la farem per la banda sud de la muntanya, donant la volta a part del cercle i muntant, per tant també, el cim de Perafita o Tossal de les Truites.

ACCES PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble d’Arànser. Per anar-hi cal pujar des del poble de Martinet. Aquesta darrera vila es troba a la carretera de la Seu d’Urgell a Puigcerdà. Just passat el poble, venint de Puigcerdà, hi ha a ma dreta el trencant que puja a Salilles, Arànser, Travesseres i Lles.

Fem 7 quilòmetres d’aquesta carretera i trobem una desviació a ma esquerra que du a Arànser. Entrem al poble i seguim per carretera asfaltada direcció l’estació d’esquí i estanys de la Pera. En arribar a l’estació d’esquí de fons, hi ha una tanca i la prohibició de passar-hi de Novembre a Maig, doncs la pista es fa servir per esquiar. Aquí s’acaba l’asfalt i hem de seguir per pista de terra uns 8 quilòmetres aproximadament, deixant un refugi a ma esquerra, i arribant a un pla, on hi ha el petit refugi de la Font de les Palomeres, una bassa d’aigua, un gran pic-nic a la dreta i un ampli aparcament per a vehicles.Rutómetre del RACC

TRANSPORT PÚBLICFerrocarril: RENFE fins Puigcerdà
Autobús: Alsina Graells. Puigcerdà-La Seu Fins Martinet Tel. 973 350 020
Taxis Sala: tel. 973 515 054 (de Martinet a Lles)

El itinerari s’enfila per un bosc direcció nord-oest i seguint les marques del G.R. 11, fins el refugi d’estanys de la Pera. Aquí segueix la mateixa direcció fins el port de Perafita, on prenem, ara direcció ponent, un nou G.R. que ens durà al cim de Perafita. En direcció gaire bé sud, farem una baixada al coll de Claror i nova ascensió al cim de Monturull.

Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 minuts: Refugi Font de les Palomeres: (2.135 m.) Sortim seguint la pista i unes marques de G.R. i de pintures grogues amb el número “1” en negre. Uns metres més endavant, travessem el riu i trobem un pal indicador a estanys de la Pera. Deixem la pista i entrem al bosc de pi negre i prats, seguint aquesta indicació. Més amunt travessem per dos cops la pista principal i diverses vegades el rierol. La pujada es lleugera, el bosc poc espès i els senyals clars.
30 minuts: Pal indicador: (2.290 m) Hi arribem i enllacem amb la pista principal. Sense tocar aquesta pista girem 90 graus a la dreta i, d’acord les indicacions del pal, ens enfilem cap al refugi, ara en pujada més decidida i seguint les pintures.
40 minuts: Refugi d’estanys de la Pera (2.335 m.) Guardat a l’estiu, ampli i endreçat. Sortim per la pista principal que arriba al refugi per la banda nord. Fem una baixada (-10 m.) fins un pal indicador (direcció a l’estany gran de la Pera), on deixarem aquesta pista i prendrem un camí a la dreta per on va el G.R. i el camí a l’estany i al Port de Perafita.
45 minuts: Estany de la Pera: (2.355 m) El deixem a la nostre esquerra i de flanc ens enfilem fins un gran pla. Aquí compte en no travessar el riu que va pel mig del pla. Hem d’apropar-nos al marge que tenim a la nostre dreta i enfilar-nos una mica per seguir les marques del G.,R. Aquest camí, en pujada decidida, fa un gran vol, primer direcció nord i desprès voltant a ponent, per tal d’anar a cercar el Port.
1 hora i 25 minuts: Port de Perafita: (2.580 m.) En arribar-hi, girem cap a la nostre esquerra, deixant el G.R. 11 per seguir en lleugera pujada, la planera carena i tot seguit fer una lleugera baixada (-5 m.) abans d’emprendre una sostinguda pujada per un camí que du al Perafita, a voltes per la banda sud de la carena i a estones pel mig.
1 hora i 55 minuts: Perafita o Tossal de les Truites: (2.750 m.) Cim planer, arrodonit, amb herbes, carregat de moltes fites de pedres, un piolet metàl·lic, un petit ròdol de pedres protectores del vent i, a 5 metres del cim, una antena d’una estació meteorològica trencada. Seguim ara direcció sud-oest per la carena, on trobem rastres d’un G.R.
2 hores i 10 minuts: Coll de Claror: (2.550 m.) En arribar-hi, seguim la mateixa direcció per enfilar-nos per una aresta que no presenta dificultats, llevat la forta pujada, i que té senyals rodons i vermells mig esborrats. A dalt tenim un gran pla, on hi ha el cim.
2 hores i 40 minuts: Cim del Monturull o Torre dels Soldats: (2.761 m.) Ròdol de pedres protectores del vent, vèrtex geodèsic, fita de ciment i restes d’un pessebre. Tornem enrera per on hem vingut.
2 hores i 55 minuts: Coll de Claror: (2.550 m.) Baixem per unes pales d’herba (dreta) direcció llevant fins el fons de la vall, on hi ha la pista.
3 hores i 25 minuts: Pal indicador: (2.290 m.) Enllacem amb la pista i el camí d’anada.
3 hores i 45 minuts: Refugi Font de la Palomera: (2.135 m.)

ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓLa millor època és a finals de primavera per la bonica floració del terreny. A partir del mes de desembre i fins el mes d’abril, quan el terreny es troba nevat, es recomanable anar amb raquetes o amb esquís. Al pic de l’estiu podem passar molta calor si fem la ruta al migdia.

És molt interessant la morfologia i orografia del terreny amb el cercle glacial de la Pera. Les vistes des dels dos cims també són força interessants i així si en dirigim cap el nord veurem totes les muntanyes dels Pirineus, des de les Maladetes fins el Carlit, incloent-hi totes les muntanyes andorranes. En sota nostre, la part baixa de la vall de Madriu.
A ponent podem distingir, en dies clars, des de les muntanyes dels Pallars (Orri, Montsent, Punta Alta, Biciberris, etc.) fins el Boumort i la plana de la Seu d’Urgell. Al sud tenim la serra del port de Compte, tota la cara nord del Cadí i fins i tot la serralada del Montseny, mentre que a llevant veurem cims com el Setut, la Tossa Plana de Lles, el Puigmal, el Moixeró o la Tossa d’Alp.

La vegetació és la clàssica dels estatges alpins amb força herba de prat acompanyada a les parts baixes de pi negre, bruguerola i algun ginebró. El clima també és alpí, amb poca influència dels aires mediterranis. Això fa que en dies clars es produeixin fortes diferències entre les temperatures nocturnes i diürnes. A l’hivern sovintegen els dies molts freds i de fort vent i fortes glaçades, combinats amb dies de calor. A l’estiu aquesta calor encara es reforça més i es combina moltes vegades amb el desenvolupament de sobtades i fortes tempestes.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l’any. Roba d’abric també a tota època. Cal dur també roba protectora del vent. L’excursió convé fer-la amb calçat dur. També recomanem dur una màquina de retratar, uns llargavistes i sobretot aigua.
Barcelona a 8 d’agost de 2008.