17 de juny del 2009

CLAPI VELL (704 m.)

• CIM: Clapi Vell (704 m.)
  • COMARCA: Alt Penedes
  • HORARI: 1h. 50 min. ( 1h05 + 45 min.)
  • DESNIVELL: 325 m.
  • DIFICULTAT: fàcil
  • NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
  • RESUM
    .Aquest cim es troba al extrem nord-est de les serres Llarga i de Rastrells, amb unes aigües que per torrents menors baixen de totes direccions cap a la riera de Pontons i que al final acaben al riu Foix.
  • L’excursió és breu, senzilla, còmoda i força agradable a l’hivern, per una serralada de pedra calcària, amb una vegetació de pi jove, després de que el bosc original fos cremat en uns incendis ja fa força anys. Interessants vistes des del cim que és força original.
  • ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir a la vila de Torrelles de Foix. El més còmode és anar-hi per Vilafranca del Penedès, on hi arribarem per la carretera N-340 de Barcelona a Tarragona. Circular pel centre d’aquesta vila no és pas gaire recomanable, per això val la pena entrar des de la N-340 del trencant de Vilafranca sud i entrar al poble per l’antiga N-340, ara reconvertida en carrer.
  • Ja força avançats dins del poble, ens hem de desviar per un carrer a ma esquerra per la carretera BP-2121 direcció Sant Martí Sarroca i Torrelles. El trencant es troba en un semàfor a ma dreta uns metres abans de la cruïlla.
  • Fem cap a Sant Martí i a un quilòmetre d’aquesta vila, deixem la BP-2121 i prenem la BP-2122 per anar a Torrelles. Passem aquest poble i al cap d’un quilòmetre de les darreres cases, a ma esquerra, hi ha una petita explanada amb un rètol que anuncia “piscines municipals” i “Masia Les Dous”. En aquesta explanada o a l’aparcament de les piscines que es troba, en sota, a uns 100 metres, deixem el vehicle. Com a referència cal dir que 100 metres més endavant de l’explanada hi ha una carretera que puja a ma dreta i porta al Santuari de la Mare de Deu de Foix.Rutómetre del RACC
  •     EN TRANSPORT PÚBLIC
  •     Autobús a Torrelles de Foix
  •     RENFE (FINS A Vilafranca del Penedès)
    • RECORREGUT
    • En resum, la ruta segueix una pista que primer baixa a la riera de Pontons, la travessa i en direcció sud-oest puja fent forces revolts fins un marcat coll. Aquí un altre pista ens durà en 5 minuts al cim.
    • Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:
    • 0 minuts: Aparcament de les Piscines (425 m.) Seguim la pista, deixant la gran Masia de “Les Dous” a ma esquerra i baixant cap a la Riera de Pontons.
    • 5 minuts: Riera de Pontons (405 m.) Travessem la riera per un pont de ciment i seguim la pista, que comença a fer pujada, per entre bosc de pi.
    • 10 minuts: Trencant (420 m.) Una pista planera marxa cap a la nostre esquerra cap a una casa de turistes. Aquí la pista terrosa comença a pujar més fort i fent giravolts per tal de guanyar alçada. Mica en mica el bosc minva i ens acompanyen pins molt espessos i joves. També hi ha garric, romaní i bruc. Pujada sostinguda fins a trobar, a ma dreta, una petita creu de ferro, on la pista planeja per arribar en uns 250 metres a una nou trencant.
    • 40 minuts: Nou trencant (610 m.) De la nostre esquerra arriba una pista que enllaça amb la nostre just davant d’una altre creu petita com l’anterior i que resta a la dreta. Ens trobem en una mena d’ampli coll que la pista travessa, per tornar-se a enfilar i seguint fent algun giravolt.
    • 1 hora: Coll (670 m.) Entre el puig de l’Àliga de 698 metres al sud-oest i i el Clapí Vell al nord-est. Del mateix coll surt una nova pista que en lleugera pujada volta el cim per arribar-hi per la banda de llevant.
    • 1 hora i 05 minuts: Clapí Vell. (704 m.) Vèrtex geodèsic, un curiós pessebre damunt d’un pataquer i una casa de fusta amb un parallamps. Cim planer, molt ample, amb vegetació de curta alçada i molt bones vistes en totes direccions. A 150 metres del cim direcció llevantada hi ha una gran creu de ferro.
    • Baixada desfent el camí d’anada.
    • ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
    • Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.
    • PUNTS D’INTERÈS
    • Des del cim podem veure, a llevant les muntanyes de Montserrat, Sant Llorenç i el Montseny i també tota la plana de l’Alt Penedès i molt bona part de la del Baix Llobregat.. Cap a el Nord podem distingir tota la serra d’Ancosa i al fons bona part dels Pirineus orientals.
    • A ponent ens permet detectar, entre altres, la serres menors com la de Farreres o la del Ramonet, les Muntanyes de Prades i més al fons els Port de Tortosa. Al sud resta les muntanyes de l’Ordal i del Garraf i les serralades litorals i prelitorals com el Montmell, Bonaire o les muntanyes que envolten Vilanova i Calafell.
    • CLIMA I VEGETACIÓ
    • El clima és Mediterrani i molt influenciat per la marinada. Terreny molt sec i on és difícil trobar dies de fred inclòs al hivern. Destaca el fort vent que hi sovinteja. La vegetació està composta també de plantes de clima mediterrani.
    • EQUIPAMENT
    • Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba protectora del vent a l’hivern. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en bambes. També és recomanable una màquina de retratar, uns llargavistes. No trobarem aigua, així que cal dur-ne.