23 de juny del 2009

BASTIMENTS (2.881 m.)

• CIM: BASTIMENTS (2.881 m.) per la Vall d’Ull de Ter
  • COMARCA: Ripollès
  • HORARI: 2h.45min. (1h45 min. + 1 h.)
  • DESNIVELL: 810 m.
  • DIFICULTAT: fàcil (amb coneixements d’alta muntanya

• NOTA PRELIMINAR
  • Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.
  • RESUM
  • Excursió molt senzilla, breu i de fàcil accés, a un dels darrers cims de relleu, amb permís de la Pica del Canigó, del Pirineus orientals, just abans que aquests s'enfonsin a la Mediterrània. Precisament és al Canigó on naix una llarga serralada que, en direcció ponent, porta pels cercles de Mantet, Bassibers i Ull de Ter, al Bastiments. D'aquí l'esmentada serra s'allarga cap a les muntanyes de Núria, per baixar tot seguit cap a la plana Ceretana.
  • El Bastiments o també anomenat pic del Gegant, es troba a la divisòria fronterera entre les comarques del Ripollès i del Conflent i separa les conques dels rius Ter (SE.), Freser (S.), Coma Mitjana (NO.) i Bassibers (NE.). Aquest rius naixen als seus respectius vessants, en uns desdibuixats cercles glacials que no li donen el caire d'alta muntanya que caldria per les alçades on ens movem.
  • Aquesta posició i la seva alçada dominant, li donen unes extraordinàries vistes sobre les muntanyes dels Pirineus orientals, així com de les serralades prepirinenques. Terreny molt freqüentat per excursionistes i turistes, poc arbrat i molt emprat pel bestiar degut a les magnífiques pastures que hi ha en tot el recorregut.
  • ACCES PER CARRETERA.
  • Amb automòbil ens hem de dirigir a Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Sant Pau i Camprodon. Si venim de la Catalunya nord, haurem d'entrar per la vila de Molló i el coll d'Ares.
  • De Camprodon anirem a Setcases i d'aquí ens enfilarem cap a la estació d'esquí de Vallter. Només arribar al primer aparcament on hi ha el primer Telecadira, la carretera comença a fer llaçades. En el setè revolt, que gira a la dreta segons el sentit de la marxa, aturarem l'automòbil en un ampli aparcament a la dreta. A la nostre esquerra, en el mateix revolt, hi ha un indicador i un camí que haurem d'agafar. Rutómetre del RACC
  • RECORREGUT
  • La excursió s'enfila per aquest camí direcció ponent cap al coll de la Marrana, que separa les capçaleres de les Valls del Ter i del Freser. Des d'aquest coll girarem direcció NE. (ma dreta) per tal d'enfilar-nos al cim que tenim davant.
  • Les referències més importants i horaris aproximats, sense comptar parades, són

• 0 minuts: Aparcament (2.075 m) Sortim del aparcament, en direcció ponent, per un ample camí fressat i en suau pujada. Fins el coll de la Marrana trobarem marques de G.R. Anem per entre matolls de gòdua i pi negre. El riu Ter resta enfonsat a la nostre esquerra, encara que mica en mica guanya alçada i s'apropa a la nostra ruta.
  • 10 minuts: Palanca. (2.155 m.) Una palanca de fusta ens ajuda a travessar el riu Ter, que ara restarà a la nostre dreta. Forta pujada fins el Refugi.
  • 20 minuts: Refugi d'Ull de Ter. (2.220 m.) Entre pins, lloc pintoresc. Servei de bar, menjars i dormir. Seguim direcció ponent, el camí planeja. A la nostre esquerra deixem un petit cercle glacial amb forts pendents recobertes de tarteres i blocs d'una antiga morrena glacial que es despenja del Gra de Fajol. S'acaba l'esclarit bosc per on passàvem.
  • 30 minuts: Pista d'Esquí (2.270 m). El camí s'ajunta amb una pista d'esquí i puja paral·lelament a la mateixa per la seva banda dreta. A partir d'ara, ja només veurem pastures i algun matoll de neret. Més amunt travessem la pista d'esquí, passem un rierol i pugem per la seva petita vall, per tal d'arribar a un pla que ens durà al peu del coll de la Marrana. A la nostre dreta, darrera un petit llom, hi ha, en sota, unes mulleres que són el naixement del riu Ter.
  • 40 minuts: Peu del coll de la Marrana (2.400 m. aprox.) Superem l'ampli coll per l'esquerra. Un camí puja dret per la nostre dreta i un altre ho fa, més suaument, amb una llaçada per sota del Gra de Fajol, per la nostre esquerra. Qualsevol dels dos ens du al Coll.
  • 55 minuts: Coll de la Marrana (2.510 m) Ampli coll herbat. Petit semicercle de pedres protectores del vent. Fantàstica vista del cercle de Tirapits i del naixement del riu Freser. A la nostre esquerra resta el Gra de Fajol, a la dreta el Bastiment i cap aquest cim anem, en suau pujada, direcció NE., travessant prats, sense marques de G.R. i per un camí mig desdibuixat que ens acosta a una gran llom. A l'estiu, aquí, s'hi troben nombroses caravanes de turistes.
  • 1 hora i 10 minuts. Peu del Bastiments. Arribem a un fort pendent on hi trobem camí fressat. Fem llaçades per tal de guanyar alçada i arribar a la carena.
  • 1 hora i 40 minuts: Creu de ferro (2.860 m.) Enorme, al mig de la carena. Gran vista sobre el circ de Bassibers i el seu llac. El cim resta a la nostre esquerra en direcció aponentada.
  • 1 hora i 45 minuts: Cim del Bastiments o del Gegant. (2.880 m). El cim és un gran llom on, al mig i ha la part més alta, hi ha restes d'un vèrtex geodèsic. Marxem cap a la punta Oest on s'hi troba un gran piolet de ferro i un petit paravents fet de pedres.
  • La baixada la farem desfent el camí d’anada.
  • ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L’ASCENSIÓ
  • Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que al hivern pot presentar dificultats a la part d'accés al coll de la Marrana, sempre ventat, glaçat i a vegades amb una cornisa. Cim molt aconsellable amb esquís.
  • PUNTS D’INTERÈS
  • Ruta molt transitada, no gaire rica amb fauna, si bé podem veure marmotes i isards. Si mirem a ponent podrem veure la carena dels pics de Freser i de l'Infern. Cap a l'esquerra els Tirapits i els Torreneules. Darrera el Puigmal i encara més enllà serres com les d'Ensija, Cadí o Pedraforca. Al Nord, tenim els cercles i pics de Coma Mitjana i Bassibers. Més enllà tot els Pirineus Ceretans.
  • Ja a llevant, tenim el massís del Canigó i cims com el Costabona, Comanegre o Bassegoda. I al sud, veurem el Gra de Fajol i les capçaleres dels rius Ter i Freser. Al fons podem veure diferents serralades com la del Puigestela o Montgrony i enmig i més al fons, el Montseny.
  • CLIMA IÓ VEGETACIÓ
  • La regi en si, és molt ventosa, fins i tot en jornades d'estiu i de forta calor. Al hivern el torb o vent de nord, bufa sovint de forma perillosa. El clima és d'alta muntanya amb dies de fort sol i calor i dies de fred rigorós. Les glaçades o nevades es poden produir fins ben entrada la primavera, sobretot a les bandes altes. La neu, a les parts altes, sol enretirar-se a partir del mes de Maig. A l'estiu son freqüents i fortes, les tronades i tempestes.
  • La vegetació està composta a la part baixa per matolls de gòdua i pi negre i a partir de 2.200 metres per herba de prat i flors d' alta muntanya a primavera.
  • EQUIPAMENT
  • Motxilla, gorra o barret, ulleres, crema solar i roba d’abric tot l'any. Cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió, si no hi ha neu, és pot fer amb calçat lleuger. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Aconsellable dur aigua.
  • Barcelona a 28 de Juny de 2008
  • DIRECTORI DE SERVEIS:
  • Ajuntament de Setcases
  • TRANSPORT PÚBLIC
  • Per ferrocarril: RENFE: Línia Barcelona - Puigcerdà, fins a Ripoll. Tel.972 700 644.
  • Amb autobús: TEISA: Fins a Setcases. Tel.972 747181.
  • Horaris Bus-Anada i Tornada
  • TAXIS: Tel.: 636 190 092 / 972 130 235 629 741 037 / 972 741 057 /659 431 913 / 972 747 035 / 620 876 353 / 972 740