3 de gener del 2021

VÈRTEX GEODÉSIC: 256141001

COMARCA: Ribera d'Ebre

RECORREGUT: 12,5 km

HORARI: 4h 50 min (2h40min+2h 10 min)

DESNIVELL: +880 m

DIFICULTAT: Alta. De la base de la canal del Plom (grimpada final per arribar al vèrtex)

CARTOGRAFÍA:Mapa comarcal de Catalunya Ribera d'Ebre (1:50000/IGCC) i Muntanyes de Tivissa (1:15.000 /Ed. Piolet)

ÀCCES PER CARRETERA

Des de Barcelona: per la C32 / AP7 o N340 i AP7 Fins Falset i T300 a Capçanes

ÀCCES AMB TRANSPORT PÚBLIC

En tren

Rodaliesde Catalunya línia R15 fins l'estació de Capçanes. A l'estació no disposa de cap tipus de servei per el que cal be comprar bitllet d'anada i tornada o comprar el bitllet al revisor del tren de tornada.

Atencio! Per la tornada cal ajustar molt l'horari tota vegada que el servei a l'estació de Capçanes es molt minso.

Taxis

En Marça

La ruta comença a l'estació de RENFE de Capçanes (Priorat) seguint la riera de Capçanes, Mas de les Vinyasses, els barrancs del Mas del Calàs i de la Vall seguint pel camí de la Font Gran, Cova dels Dos Ulls i la Portella de Montalt per fer l'ascensió al cim Nord per la canal del Plom.
L'itinerari transcorre per pistes i sender senyalitzats. Des de Capçanes seguin el PR-92 per empalmar amb el GR-7.

0h: Estació de Capçanes (209m). Plaça del Celler Cooperatiu. Seguim els indicadors i les marques del PR-92 que ens condueixen pel carrer de Llaberia a través del Camí del Collet, un camí cimentat que va entre camps de cultiu i oliveres que condueix al restaurant Mas Collet. El camí creua a gual diferents torrents, el més important dels quals el de La Vall.

Seguim sempre en direcció a l’hotel Mas Collet  (Domus Selecta Heredad Mas Collet) per la pista cimentada. Deixarem el PR C-92 aproximadament 100m després de creuar el torrent de la Vall, punt on el camí fa una forta rampa de pujada.

40min: Abandonem el PR-92 que segueix per un corriol a l’esquerra (pals indicadors) i continuem per la pista cimentada a la dreta. El camí creua el torrent de la Font Gran, curs que ens acompanyarà aigües amunt durant una bona estona. Anem pujant suaument entre camps de cultiu i oliveres, fins que poc metres després de deixar enrere a mà dreta dues basses arribem a la cruïlla del GR-7 (pals indicadors).

55min: Trencall amb pals indicadors on trobem el sender GR-7 que ve de la Fou i de Llaberia. Deixem finalment a l’esquerra la pista cimentada que es dirigeix a l’hotel Mas Collet i seguim ara per pista de terra a la dreta. Aviat la pista esdevé  un corriol que puja amb ganes entre un bosc amb pins, alzines, marfull i alguns teixos a tocar del sender.

1h 20min: Cova dels Dos Ulls. La cruïlla a la cova (fites de pedra) es troba pocs metres després de passar un gran teix sec que veurem a mà esquerra del camí. Per accedir-hi hem de pujar a la dreta durant 2-3 minuts per un petit corriol dret, humit i relliscós que puja entre teixos. Des de la cova tindrem unes boniques vistes dels cingles de l’Enderrocada. Els dos ulls (accessos) de la cova estan connectats, així que podrem entrar per un, i sortir per l’altre. No cal frontal.

1h 25min: Portella de Montalt (600m). Marcada collada entre les parets del Montalt Nord a l’esquerra  i la Punta de la Portella (619m) a la dreta. La vegetació canvia a partir que creuen el coll, més seca ara que baixem pel vessant sud  amb predomini de les pinedes. Davant nostre podem gaudir de les panoràmiques de la Mola del Perelló que ens ofereix el camí.

1h 40min: Cruïlla Canal del Mano (542m). La cruïlla de la pujada al Montalt per la Canal del Mano està marcada amb un pal indicador de fusta. Aquesta opció de pujada va per un sender més còmode i fàcil que la del Plom. Totes dues canals s’uneixen poc abans d’arribar a la carena entre els dos cims del Montalt. Està senyalitzada amb pintura verda.L’inici de la Canal del Plom la trobarem 200m més endavant.

1h 45min: Cruïlla a la Canal del Plom (523m). La cruïlla no està senyalitzada amb cap pal indicador però és fàcil de distingir donat que surt en el punt on trobem una enorme roca a la dreta del camí amb fites a sobre. Aquí abandonem el GR-7, sender que es dirigeix cap a Tivissa.

El camí ràpidament guanya alçada primer per una tartera per endinsar-se ben aviat enmig de les parets dels cingles de la muntanya de Montalt. El camí és molt dret i relliscós si està humit. Sovint haurem d’ajudar-nos de la vegetació i les mans per pujar, tot i que sense cap dificultats remarcable.

Un primer tram de pujada acaba en arribar sota el cingle del Montalt Sud. Entre una espessa garriga flanquejarem sota el cingle cap a l’esquerra per un sender de vegades no gaire evident en direcció nord. Des d’aquest tram tindrem increïbles vistes del pantà de Guiamets, de Lo Tormo i de la Serra de Montsant en un marc rocós incomparable.

2h30 min Collet entre els Montalt (738m). Assolim un petit coll on deixem les dificultats enrere. Des d’aquí agafem el camí a l’esquerra (nord) entre garric que va a buscar el vessant nord del cim del Montalt Nord per a pujar-lo, donat que pel seu costat sud un mur de roca el fa només accessible a escaladors.

La part final d’accés al cim (darrers 4-5m) es fan per un tram rocós on caldrà posar lleugerament les mans. És una grimpada fàcil on aquells que hi estiguin avesats potser ni els caldrà d’utilitzar-les però que pot fer dubtar a aquells caminadors no habituats a pujar trams més drets.

2h 40min Montalt Nord (765,9 m) L'Escambellet. Cim culminant de la Serra de Montalt inclòs en la llista de 100 Cims de la FEEC.

Baixada pel mateix itinerari.

Aquesta ruta es pot fer tot l'any tenim en compte que a l'estiu cal evitar l'horari de major insolació,

Motxilla, gorra o barret. Cal dur roba d'abric i protectora del vent. Botes trekking (altes) o botes. També recomanem dur pals, telèfon, farmaciola màquina de retratar i uns prismàtics. Cal dur aigua i ganyips.

ON DINAR

Bar el Casal. Carrer de Pau Casals, 53. Capçanes. Tel 977 054 95

ALLOTJAMENTS

En Falset

Ruta seguint els passos del Carrasclet

Nascut a Capçanes (Priorat) l’any 1682, Pere Joan Barceló, conegut com a ‘Carrasclet’, va ser fuseller de muntanya durant la Guerra de Successió i assolí el grau de capità. Amnistiat després de la caiguda de Barcelona, l’11 de setembre del 1714, va ser detingut novament un mes més tard. Després de fugir de la presó, va organitzar la guerrilla resistent al sud de Catalunya.

El 1719, en el context de la guerra de la Quàdruple Aliança, va liderar l’alçament de les comarques meridionals del Principat. Exiliat a França, el 1720 va fugir a Viena, on se li concedí el grau de coronel i terres a Hongria. Mobilitzat de nou per l’emperador Carles VI el 1734, va defensar Nàpols i va ser detingut pels borbònics i empresonat a Cadis. Alliberat el 1740, va dirigir una companyia d’exiliats. La seva mort el 1743 havia estat sempre un enigma, però l'any 2004 SÀPIENS va descobrir on, quan i com va morir.

Ruta de la Pedra seca

A la zona de les Taules, s'hi aplega una gran diversitat d'elements de pedra en sec: marges, barraques, sopluigs, corrals, cocons, armariets, arneres, clapers, recers o un forn de calç, en un espai força reduït.