7 d’octubre del 2016

TOSSAL DEL REI (1.349,8 m) des de Fredes pel GR7

CIM: Tossal del Tres Reis  o del Rei (1.349,8 m)  des de Fredes pel GR7
COMARCA:  el Baix Maestrat / el Montsià / el Matarranya
HORARI: 2 h 55 min  (1 h 35 min +1 h 20 min )
DESNIVELL: 348 m
DIFICULTAT:  baixa
CARTOGRAFIA: La  tinença de Benifassà. 1:30.000.  Ed. El Tossal
FOTOGRAFIES: enllaç

El Tossal del Rei  separa els regnes de València,  d’Aragó i el principat de Catalunya. La muntanya es troba situada  a l’extrem meridional del Parc Natural dels Ports de Tortosa-Beseit,  al límit entre el Baix Maestrat, el  Matarranya i el Montsià.
L'ascensió al cim pel  GR7 ofereix la possibilitat de passar per espectaculars boscos i vistes de gran bellesa fins arribar al  mar de gran.

ACCÉS PER CARRETERA
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Fredes. Per arribar-hi cal anar a la vila de la Sénia. A la Sénia, hi podem anar des de Tortosa per la T-331 fins a Santa Bàrbara i des d’aquí per la TP-3311 fins a aquesta localitat. Una altra opció és per l’autopista A-7 i sortir  a Alcanar i Ulldecona. Abans d’entrar en aquesta darrera vila, agafarem  la TV-3319 que ens durà directament a la Sénia.
Des del sud   per  l’AP7 o E15 sortim per la CV11 direcció la  Sénia.
Un cop a la Sénia travessem el poble seguint les indicacions de l’embassament i la  Pobla de Benifassà. Aquestes indicacions ens duran fins a la part superior de la vila, on hi ha una estreta carretera que arriba,  per la CV-105, fins a l’embasament  d’Ulldecona i, més enllà, hi  trobem  una cruïlla. En aquesta cruïlla agafarem  la carretera de la dreta fins al  poble de Fredes (a l’esquerra aniríem cap a la Pobla de Benifassà). Un cop arribem a les quatre cases del poble ens enfilem pe un carrer (el de dalt) fins a una plaça , on aparquem el vehicle.

COM ARRIBAR-HI:
ACCÉS AMB  TRANSPORT PÚBLIC
Amb  tren
Rodalies  de Catalunya, fins a l'estació d'Ulldecona + autocar transports HIFE a la  Sénia + taxi a Fredes (Tel 670 699 983).
RENFE fins a Castelló de la Plana + Autos Mediterráneo fins a la  Sénia + taxi a Fredes )Tel 670 699 983).

Transports HIFE fins a la Sénia.
Autos Mediterráneo fins a la Sénia.

Seguirem una bona part del camí pel recorregut del GR7 des de la font de la Roca i anirem  cap al Pinar Pla. A  partir d'aquest punt abandonarem el GR per continuar  amunt fins al  cim per camins, pistes i corriols encisadors,

0 min: Fredes (1.090 m). Sortim de Fredes seguim les marques del GR7 al costat de la Font de la Roca inicialment per un carrer del poble per tot seguit, a  l'esquerra  per trobar-hi un camí que cal seguir.
15 min: el  camí arriba a un punt  on hi ha  tres ramificacions, continuarem  per la del centre.
27 min: pal  indicador. Continuarem  per l'esquerra.
36 min: nova ramificació del camí. Anirem   pel camí de l'esquerra.
39 min: en  aquest punt trobem dues  possibilitats. Continuem   novament per la que surt a l'esquerra.
51 min: nou punt d'intersecció de camins. Continuarem pel  de la dreta, pista.
52 min: novament de les dues  possibilitats anirem  per la de la dreta fins a un pla anomenat Pinar Pla (bosc de pi negre). Deixem   el GR7 i passarem  per davant del Mas del Ric de Fredes.
1h 03 min: Mas del Ric de Fredes (1.174 m) continuarem  per l'esquerra.
1h 06 min: agafarem   la bifurcació pel  camí de l'esquerra. A partir d'aquest punt, l'itinerari guanya pendent i hem d’anar per  un corriol que ens portarà al cim, després  d'unes quantes ziga-zagues.
1h 35 min: cim del Tossal del Rei.
Descens pel mateix itinerari de l'ascensió. També es pot baixar  per la pista que arriba al cim.

Els boscos i les vistes.

Motxilla, roba d'abric, hi acostuma a fer vent, aigua, màquina de fotografiar.  Botes de tresc.

ÈPOCA ACONSELLABLE PER  FER L’ASCENSIÓ
Tot l'any. A l'hivern cal estar  preparat perquè s'hi   pot trobar neu i gel.

CLIMA
A l'hivern, hi neva  i les temperatures són baixes amb unes màximes de 7ºC. A l'estiu, les temperatures oscil·len entre els 23 i el 30ºC.

FLORA I FAUNA
La vegetació presenta gran diversitat. Cal destacar   els boscos de roures, pi negre,  boix,  farigola, romaní i boix grèvol.
La fauna és  rica i molt diversa:  àligues, voltors, gavilans, teixons, guilles, porcs senglars i la cabra hispànica.

Alberg La font Lluny. Camí de la font Lluny, s/n 12599. La Pobla de Benifassà (Castelló) Tel 977 72 91 25.

Alberg La font Lluny. Camí de la font Lluny, s/n. 12599.  La Pobla de Benifassà (Castelló) Tel. 977 72 91 25.