3 de maig del 2016

LA FORADADA (682,8 m.) des de Cocó de Jordi i Font d'en Burgar (PR)

CIM: la Foradada (682,8 m ) des de Cocó de Jordi i Font d'en Burgar (PR)
COMARCA: Montsià
HORARI: 1h 56 min  (56 min + 60 mim )
DESNIVELL: 381m
DIFICULTAT:  baixa

La Foradada és el cim més característic de la serra del Montsià. Aquesta serra és una alineació muntanyosa al sud del Delta de l'Ebre, orientada de NE a SO, paral·lela a la costa, formada por una base calcària, marges i dolomies i una cresta també calcària, origen del forat que dona nom al cim.
La Foradada es troba al seu extrem nord, té una considerable alçada i els seus vessants cauen bruscament quasi damunt del mar i els seus 682,7m fan que sigui el segon cim més alt de la serra del Montsià. És un mirador impressionant de la comarca del Montsià i molt especialment de tota la plana del Delta de l'Ebre. Per l'itinerari passa la darrera etapa del GR92.

AP7 fins a la sortida 40 (Tortosa,  l’Aldea) per seguir la N340 direcció Castelló fins al km 1072,7 on s'ha de continuar per un trencall a la dreta (senyalitzat) i en més o menys 3 km arribem  al Cocó de Jordi on es pot aparcar el vehicle.

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Rodalia  de Catalunya. Estació l'Aldea-Amposta. RENFE, fins al Cocó de Jordi o fins a la cruïlla de la N-340. Continuarem amb taxi.
Transports HIFE .Fins a Sant Carles de la Ràpita.
Taxi
Parada a Sant Carles de la Ràpita: Tel. 977 741 317

La ruta està ben senyalitzada i sense possibilitat de pèrdua. Camí molt fressat. El tram final és carenat i amb vistes al mar
0 h 00 min: el  recorregut s'inicia al Cocó de Jordi (247,8 m )per un corriol de baixada a prop del cartell informatiu.
0 h 04 min  30 seg : seguim una cruïlla que hi ha a la dreta.
0 h 16 min 45seg : seguim una cruïlla a l'esquerra.
0 h 20 min 40 seg : cruïlla. Seguir pel el camí de la dreta.
0 h 24 min 10 seg :  nova cruïlla amb pal indicador. Continuem per l'esquerra.
0 h 28 min 25 seg : seguim cap a l'esquerra marques de GR/PR.
0 h 29 min 30 seg : cruïlla. Cap a l'esquerra, a la dreta panell informatiu de la vegetació.
0 h 30 min 00 seg: font de Burgar, el punt més profund del barranc de Solito. L'aigua s’ha de recollir de la petita bassa que forma la surgència. Seguim el camí a l'esquerra marcat amb els senyals de PR (groc i blanc).
0 h 35 min 00seg : sortim del bosc i podem gaudir de les vistes del Delta de l'Ebre. El camí va flanquejant entre garrics.
0 h 45 min 00 seg : coll amb pal indicador (668,8 m). El camí fa força pendent amb pedres i garrics. Aconsellem  fer el camí amb pantalons llargs per evitar esgarrinxades.
0 h 55 min 00 seg : la Foradada (682,8 m ).
0 h 56 min 00 seg: cim. Pel corriol que hi ha a la dreta dels forats arribarem, per un terreny pedregós, al punt més alt.
Descens:  per evitar les esgarrinxades i el fort pendent s'aconsella baixar per l'esquerra fins al coll. Arribats en  aquest punt, seguirem per l'esquerra fins al Mas de Mata-redona i la font  de Burgar.

Motxilla, roba d'abric, pals i aigua, farmaciola. També recomanem dur una màquina de retratar i uns prismàtics.

CLIMA ,VEGETACIÓ i FAUNA
El clima és mediterrani. Cal tenir en compte el vent i, a l'hivern, les gelades i les nevades.
Vegetació mediterrània: oliveres, garrofers…
La fauna està composta per: guineus, teixons o genetes, i ocells rapinyaires.

ÈPOCA ACONSELLABLE PER FER L’ASCENSIÓ
Tot l'any. Hem de tenir en compte que a l'hivern podem trobar-hi neu i gel i a l'estiu força calor.

L'itinerari té espais molt interessants.