13 d’abril del 2016

PUIG D'OLORDA (436,2m.) per la Riera de la Salut

CIM: Puig d'Olorda (436,2m.) per la Riera de la Salut.
VÈRTEX GEODÈSIC: 286125015
COORDENADES CIM: 41º 24' 44” N / 2º 03' 18” E
COMARCA: Barcelonès / Baix Llobregat
DESNIVELL: +375 m.
HORARI: (1h 35 min. + 55 min.) des de l'Àrea Recreativa de la Salut
(Amb transport públic des de Sant Feliu cal afeixi uns 25 min.)
CARTOGRAFIA: Collserola. E. 1:20 000 (Ed. Alpina)

Aquest cim està situat a l’extrem de ponent de la serra de Collserola, separant les comarques i planes del Barcelonès i Baix Llobregat. Terreny de calcàries devòniques (uns 350 milions d’anys) assentades damunt de llicorelles (pissarres) del període Silurià (uns 400 milions d’anys). Aquestes llicorelles de la banda nord del cim, son carboníferes i fa temps eren explotades. Igual explotació hi havia a la banda sud, on una cimentera de Molins, explotava les roques calcaries i encara se’n veuen les restes de les edificacions.
Excursió curta, senzilla, sense cap mena de dificultat, tota per pista forestal i amb moltes indicacions que fan difícil perdre’s. Vistes interessants sobre tot el Baix Llobregat i la mediterrània, sols enterbolides per la deixadesa dels materials abandonats per les antigues pedreres. Totes les aigües del puig marxen per diversos torrents al Llobregat, el de la Salut pel sud, el d’en Bonet per ponent i el de Vallvidrera, per la banda nord. Vegetació mediterrània amb abundor d’alzines i pins.

ACCÉSPER CARRETERA
Punt de partida de l’excursió és l’aparcament de l’Àrea recreativa de La Salut a Sant Feliu de Llobregat. Per arribar-hi hem de anar per la A-2 o AP-2 i, tant si venim de Barcelona o de Tarragona / Lleida, hem de prendre la sortida de Sant Feliu de Llobregat i Sant Vicenç dels Horts. En sortir, hem de prendre direcció Sant Feliu i després de passar per sobre les esmentades autopistes per un viaducte, (si venim de Barcelona ens estalviem aquesta travessa), arribem a una rotonda. Aquí prenem la primera sortida a la dreta que és el carrer del Pla o carretera BV-2001 i on tenim un polígon industrial a l’esquerra.
Seguim aquest carrer o carretera, deixem tres carrers a ma esquerra, al quart hi trobem una rotonda i encara hem de fer dos carrers més i girar a l’esquerra per agafar el c rrer Industria. Aquest carrer, després d’una cruïlla i de travessar l’antiga N-340, es converteix en la carretera Sansón. Seguim aquesta carretera, deixem un gran aparcament públic a ma esquerra i just acabar-se aquest pàrquing, arribem a una cruïlla amb semàfor i on seguim de front i en 50 metres, ens desviem per un altre carrer que hi ha a la dreta i que s’anomena carrer de les Teixidores. Aquest carrer, curt i sense cases, ens situa, en 100 metres, a la Riera de la Salut. Seguim aquesta riera asfaltada cap a l’esquerra, fins entrar en una pista de terra que ens ve de front, just quan, a ma dreta, deixem un ample carrer asfaltat que fa pujada.
Seguim la pista, que de fet, aquí, va pel mig de la riera, i arribem a un àrea recreativa, la de La Salut, on aparcarem el vehicle.
Calculador ruta fins Sant Feliu de Llobregat

Rodalies de Catalunya /RENFE fins Sant Feliu de Llobregat
Línies: R1 i R4
Amb tram
Línia T3 inici a Barcelona Plaça Francesc Macià fins el final
Línies Transport Metropolita: L10, L52 i N12
Empresa Soler i Sauret: L50, L51, L57, L60, L61, L62, L64 i L65
S'hi arriba a peu des de Sant Feliu pel camí antic de La Salut, en uns 25 minuts.

En resum, sortirem per pista direcció sud-est seguint el torrent de Can Ferriol, per arribar a un pla on prendrem, direcció nord-oest, la riera de Can Serra, que ens durà fins a Sta. Creu de l’Olorda. D’aquí marxarem per una pista en direcció sud, per tal de voltar tota la muntanya per entrar al cim per la banda nord.
Les referències més importants i horaris, sense comptar parades, son:
0h 00 min.: Àrea recreativa de La Salut. (71 m.) Seguim la pista per on hem arribat, direcció nord, deixant a ma dreta un altre pista que puja cap a les edificacions de l’ermita. Tenim l’àrea recreativa, el bar i les barbacoes, a la nostre esquerra. Anem seguim el curs del torrent, que resta a la nostre dreta. Seguim unes marques de diferents rutes senyalitzades.
0h 05 min.: Trencant. (80 m.) Pal indicador. Deixem una pista a la dreta que s’enfila cap a la Salud i un altre a l’esquerra. Seguim de front, planers, a la dreta ara tenim el torrent de Can Ferriol. Anem envoltats d’antics camps de conreu, fins que arribem a un nou trencant i una barrera.
0h 10 min.: Trencant i barrera. (85 m.) Hi ha un pal indicador. Passem la barrera i seguim la pista en lleugera pujada. Travessem per sota una línia elèctrica i tot seguit arribem a una nova cruïlla.
0h 25 min.: Cruïlla (140 m.) Pal indicador. Deixem una pista a l’esquerra que marxa en pujada. Ara anem envoltats d’alzines i pins. Més endavant travessem el torrent i la pista puja més decidida.
0h 35 min.: Trencant. (150 m.) Doble pal indicador. Deixem una pista a la dreta, travessem un pla, tornem a deixar un altre pista a la dreta, travessem la riera enfilant ara el torrent de Can Serra, que resta també a la nostre dreta. Passem per la font i després per la casa de Can Ferriol, que resten a l’esquerra. Tot seguit arribem a una nova cruïlla.
0h 40 min.:Trencant. (185 m.) Pal indicador. Deixem una pista a la dreta que travessa el torrent. Gaudim d’un bonic i singular pont de pedra. Seguim de front, el torrent segueix a la dreta.
0h 45 min.: Nou trencant.(220 m.) Pal indicador. A la dreta a l’Olorda per la pista. De front, per on seguim, el camí també per pista és més curt. Una mica més amunt aqueta pista fa un fort gir a l’esquerra i, en pujada, arriba a un indicador i unes escales, que es troben a la nostre dreta.
0h 55 min.: Indicador i escales. (280 m.) Deixem la pista i enfilem aquestes escales de graons molt alts i, per entre bosc d’alzina, seguim el camí que ens durà fins la plaça de l’ermita de la Sta. Creu.
1h. 05 min.: Santa Creu d’Olorda. (315 m.) Deixem la gran plaça, l’església i el restaurant a la nostre dreta i ens dirigim a la nostre esquerra, on hi ha una pista asfaltada i on un rètol informa de direcció Sant Feliu. Aquesta pista als 50 metres s’esdevé de terra amb trossos enquitranats.
1h 10  min.: Encreuament. (320 m.)  Deixem la pista principal i en prenem un altre que surt, en lleugera pujada, de la nostre dreta. Aquesta pista té una cadena que barra el pas als vehicles. Seguim aquesta pista i als 50 metres en deixem un altre de secundaria, a ma esquerra, que baixa cap a la pedrera. Terreny d’argiles i de pins i alzines.
1h 20 min.: Pedrera. (360 m.) Seguim en lleugera pujada fins que arribem a un gran pla, deixem la pedrera enrere i la pista comença a fer un gir a la dreta. Aquí deixem un altre pista amb restes de quitrà que baixa a la nostre esquerra. Seguim la nostre pista, anem voltant la muntanya per entre bosc i fem dos giravolts per tal de guanyar alçada i arribar al cim.
1h 35 min.: Puig d’Olorda (436,2 m.) Cim ample, planer amb uns rocs calcaris que hi fan la punta més alta i un reduït estimball a la banda sud del cim, producte de la pedrera. Estem voltats d’alzines i pi, encara que no ens tapen gaire la vista. Decoren el cim una torre de vigilància del foc i una gran creu de ciment.
Baixada desfent el camí d’anada.

Motxilla, gorra o barret, ulleres, i roba protectora del vent a l’hivern. Fora d’aquesta època, es pot anar en calça curta. L’excursió es pot fer en sabatilles de trekking. També és recomanable una màquina de retratar i uns llargavistes. No trobarem aigua, així que cal dur-la.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any llevat als mesos d’estiu, on la calor pot fer molt penosa l’ascensió. Recomanem fer-la al hivern.

PUNTS D'INTERÈS
Es força interessant la composició del terreny i les vistes des del cim, on podem veure, a llevant tota la serra de Collserola amb el Tibidabo i Sant Pere Màrtir. Al sud tota la plana del Barcelonès, la mediterrània i fins i tot la muntanya de Montjuïc, mentre que a ponent, amb alguna dificultat per la vegetació, veurem el massís del Garraf i de l’Ordal. Al nord resten totes les planes del Baix Llobregat i del Vallès Occidental, amb les seves viles i totes les comunicacions.

El clima és Mediterrani, molt influenciat per la marinada i força temperat. Terreny humit on no hi sol glaçar mai i amb forta xafogor a l’estiu. La vegetació també és típica de la mediterrània amb abundor de pi i alzines

A l'àrea recreativa de la Salut ja taules i possibilitat de fer foc. També ja un bar-restaurant
Restaurant. Tel. 93 685 26 18 (obert tots els dies excepte dimarts)
Tancat per vacances del 10 al 25 d'agost. Quiosc obert de dijous a diumenge
de 9:00 del matí a les 18:00 de la tarda. Els mesos de juny i juliol obert al vespre el divendres y el dissabte de 9:00 a 24:00.Vacances el mes d'agost
El telèfon per reservar taula és el 615 330 192.
A Sant Feliu de Llobregat:
La Biblioteca Popular Montserrat Roig.
La Torre dels Rosers.
Cal Doctor Martí.
Palau Falguera.

Barcelona 17 de març de 2016.