25 de novembre del 2014

COGULLÓ DE CABRA (879,2 m) Des de Coll de Sàrria

CIM: Cogulló de Cabra (879,2 m)  Des de coll de Sàrria.
COMARCA: Conca de Barberà / Alt Camp
HORARI: 1h 10 min (40 min + 30 min).
DESNIVELL: + 400 m

Aquest cim, tot rocallós, molt singular i molt penjat per la banda sud, es troba situat al extrem sud-est de la serra de Comaverd, una petita serralada que es troba entre les comarques de la Conca de Barberà i la de l’Alt Camp. El cim està format per conglomerats força descompostos i una vegetació de clima mediterrani amb trets continentals. Les seves aigües, pel nord i ponent marxen cap al Francolí per diversos torrents mitjançant el riu d’Anguera, i les del sud i llevant, ho fan al Gaià pel torrent de Cabarrà i la Rasa de la Fenollosa.
 Bonica i entretinguda excursió, senzilla i gens dificultosa, que podem escurçar des del coll de Sàrria, on s’hi pot arribar fàcilment en vehicle i ens estalviarem uns 4 quilòmetres de pista  i ben bé una h de camí. La part final de l’excursió es fa per una llarga carena, molt planera, que ens permet gaudir de molt bones vistes, sobre les valls del Cabarrà, amb les serres del mateix nom, la de Miramar i el Tossal Gros, i la de Collmagí. El cim es troba protegit per unes baranes de fusta.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de desplaçar a la vila de Cabra del Camp. Venint de Reus, Tarragona  o Lleida, podem anar fins a Valls per la N-240 i d’aquí agafar la C-37 fins el Pla de Santa Maria, on agafarem la TP-2311 fins a Cabra. Des de Barcelona baixarem per la N-340 fins a Vendrell i d’aquí per la C-51, direcció Valls, trencarem per la TP-2002 a Vila-rodona i aquí agafarem la TV-2004 fins el Pla de Santa Maria. Per autopista podem arribar a Cabra per la AP-2 sortida Pla de Santa Maria. També des de Barcelona es pot anar per Igualada i la Panadella i aquí trencar a Santa Coloma, Rocafort, Sarral i per la TP-2311 a Cabra del Camp.
Entrant a Cabra per la banda sud, la del Pla de Santa Maria, travessem tot el poble per la carretera i quasi al seu final, a ma dreta, hi ha un carrer nomenat de Llevant. Seguir per la pista fins el coll de Sàrria.

Ferrocarril

Taxis
Joan Valls Roig
Tels: 977 630 518 / 629 303 021

0 min: Coll de Sàrria (665 m) Pal indicador. A la dreta una pista al Puig de Cabdells. De front la pista du a Pont d’Armentera i Santes Creus. A l’esquerra un corriol ens du cap a Vallespinosa i Pontils i més a l’esquerra un altre pista que porta a Montbrió i Vallbona. Prenem aquesta darrera pista que marxa cap a Montbrió i Vallbona, i que és per on passa el GR-175. Deixem, doncs, el GR-7 que marxa cap al Pont d’Armentera. Anem per bosc, en pujada i tot seguit fem una baixada (-15 m.), que ens porta a un trencant i un pal indicador.
10 min: Pal indicador i desviació. (690 m). Deixem la pista que marxa a l’esquerra planera i prenem un camí en pujada que segueix el GR-175. El terreny cada cop és menys arbrat, el terra de pedra conglomerada i després d’un pujant fort, arribem a un pla, on seguim per una llarga carena molt planers, amb algun petit pujant i baixant. Aquest camí ens durà fins el cim, que ja veiem en direcció nord. Minsa vegetació composta majoritàriament per garric, bruc, romaní i algun ginebre. Mica en mica la carena s’estreny i entrem en terreny rocallós.
37 min: Baranes de fusta a peu de cim (850 m). Seguim per roca conglomerada, passem un arbós i enfilem una escala de 5 graons de fusta fins el cim.
40 min: Cogulló de Cabra (881m). Estret, planer, pedregós, allargassat, amb baranes de fusta i un pal indicador a Montbrió i Pont d’Armentera. Algun matoll a les vores.
Baixada desfent el camí de pujada.

Motxilla, gorra o barret i roba protectora del vent tot l’any. Llevat a l’estiu, cal dur roba d’abric. L'excursió es pot fer amb calçat tou i és Imprescindible dur aigua. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llarga-vistes.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant.

Bones vistes en totes direccions que, cap a la banda de ponent, ens permeten veure tota la plana de la Conca de Barberà amb la serra del Tallat al fons. Un pel més cap al sud, tenim la serra de Carbonària amb el Tossal Gros i la vall de Cabarrà, amb la vila de Cabra al peu. També veurem la serra de Cabdills amb els molinets elèctrics que ens tapen la visió de la resta de l’Alt Camp. Al nord, veiem part de la Conca de Barberà i de la Segarra i una mica més a llevant la serralada de Montserrat. Precisament és a llevant on hi tenim Ancosa i el Turó de Montagut.

El camí de l'aigua
L'aigua ha estat un element important al municipi; de la seva importància en deixen constància la gran quantitat de fonts, entre les quals destaquen les fonts del Sant Crist, de Cabarrà, de la Salut, de la Creu del Gall, de Conill i de Fontscaldetes. També lligat a l'aigua, cal destacar l'abeurador, el safreig que acollia tantes dones, els torrents i els interessants ponts que hi podem trobar, a més de tot el sistema de rec que alimentava els horts de la població.

La vegetació i el clima és de caire mediterrani amb trets continentals. Matolls de garric, bruc, ginebre i romaní i bosc de pi, a les parts baixes, són els més abundosos. Al hivern sovintegen les glaçades. Sequera i forta calor els dies de sol, encara que no siguem a l’estiu. Temperatures contrastades. Al hivern podem tenir jornades de vent, boira i dies rúfols, mentre que a primavera, estiu i tardor sovintegen els dies calitjosos amb forta calor, sense descartar dies de forts vents.

ON DINAR

A Montblanc
Fonda dels Àngels. Pl dels Angels, 1 Tel 977 860 173

A Santa Coloma de Queralt
Hostal el Colomí. Raval de Jesús, 10. Tel 977 880 230
Veure a facebook

Ajuntament de Cabra del Camp

Barcelona a 22 de novembre de 2014.