10 de juny del 2014

VERTEX GEODÉSIS: 289122022
COMARCA: Vallès Occidental
DESNIVELL: 264,2 m
HORARI: 1h 24 min (1 h + 24 min)
Descens: a Montcada Reixac Santa Maria
DIFICULTAT: Fàcil, amb un tram final al cim per un corriol pedregós estret i molt dret.
CARTOGRAFIA: Collserola. Ed Alpina. E. 1:20.000

Corriol al cim

HISTORIA
L'any 1917 al Turó de Montcada s'hi instal·là una fàbrica de ciment de l'empresa Asland, actualment propietat de Lafarge, que extreu la primera matèria del turó, desapareixent l'ermita romànica del seu cim.

L'any 2013, amb l'explotació ja finalitzada, es va proposar la restauració de la pedrera, recuperant-la ecològica i paisatgística-ment. Amb aquest objectiu, l’empresa Lafarge va signar un conveni amb el Fons Mundial per a la Natura WWF.
El 17 de novembre de 2013 l'ascensió al cim es va obrir al públic

1916: Cim del Turó de Montcada (Foto arxiu CEC)

Font de la Mitja Costa

Interessant excursió passeig matinal o de tardes al Turó de Montcada. La vista des de el cim és espectacular. El tram final per un corriol estret i amb força pendent es perillós amb aigua tot i que els branquillons del traçat ajudem a l'equilibri sobretot pel descens.
L'ascensió per aquesta vessant permet visitar la Font de la Mitja Costa amb taules i sota d'aquesta l'abeurador de la mateixa font

La font de la Mitja Costa durant el primer terç del segle XX va albergar un berenador, punt de trobada d'excursionistes i caçadors

Tota vegada que el descens és per Reixac Santa Maria si viatgen en cotxe, poden tornar en Tren des de Santa Maria a Montcada i Reixac
Des de Barcelona per la C17 i N-150 ( Manresa a Terrassa), fins a l'estació de la RENFE de Montcada i Reixac. També es poden rebaixar uns minuts si deixen el vehicle al costat del cementiri

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Tren Rodalies de Catalunya/RENFE Fins Montcada Reixac Manresa.

Aquest itinerari permet rodejar la muntanya per una pista i un tram final fins els cim passant per la Font de la Mitja Costa i per dos miradors. EL descens es fa per un tram de pista i un corriol ombri-bol fins a Reixac Santa Maria.

0 min: Estació de RENFE Montcada i Reixac Manresa. Sortirem devant mateix de l'edifici de l'estació seguin uns metres a la dreta per, tot seguir travessar la carretera seguin senyals de GR per unes escales fins al cementiri.
5 min: Cementiri. Seguiren el Pal indicador en direcció amb una cadena i un planell del Turó de Montcada
6 min: Cadena i plano. GR92 i PRC 35. Seguint per la pista guanyem ràpidament alçada.
8 min: Gran diposit d'aigua. Continuar pista indicacions GR92 i PR C 35.
12 min. La pista passa sota una línia d'alta tensió.
14 min: Nu pas per sota una línia d'alta tensió.
15 min: Torre elèctrica. Descens
17 min: Torre elèctrica
18 min: La pista entra dins un bosc per tornar a pujar.
22 min: Crui-lla seguint a l'esquerra Font de la Mitja Costa.
25 min: Mirador amb dos bancs llargs de pedra i un monument.
26 min: Pal indicador seguir per la pista al corriol de l'esquerra serà el de baixada.
32 min: Cruïlla. Pal. Seguiren per la pista. A la dreta camí fins al Turo del Quatre Pins i Coll de Montcada,
33 min: Gran Mirador del Besos, Torre del Baró, Mar. Fòrum, Tibidabo, etc.
Nota: A partir d'aquest pont seguiren les senyals taronges.
38 min: Pal indicador a l'esquerra ja un espai verd inesperat a aquesta muntanya. Seguir pista amunt.
45 min: Pla sota el cim al qual accediren seguin els senyals per un estret i pendent corriol fins el cim
1h: Cim

Descens
El descens es fa inicial ment pel mateix corriol per el qual en pujat. Un cop a la pista seguir a l'esquerra fins a un Pal indicador que senyala un corriol que seguirem fins al primer mirador.

3 min: Pal cruïlla seguir a l'esquerra.
4 min: Segon pal indicador que cal seguir pel corriol que neix a la nostra dreta.
10 min: Pista, Estem al primer mirador que en trobat a la pujada.
13 min: Font de la Mitja Costa. Cruïlla a la dreta la pista torna a Montcada Reixac. Seguirem a l'esquerra passant per un abeurador. EN pocs metres en un pla a la nostra dreta seguiren baixant per unes escales fins retronar la pista.
16 min: Pista seguir avall GR92.
17 min: Cruïlla seguir a l'esquerra.
19 min: Espai de lleure amb taules, mapa del Turo i una cadena. Seguiren avall pel carrer Reixac fins la tercera cruïlla amb el carrer Del Prioral que seguiren avall fins l'estació de la RENFE de Reixac Santa Maria
24 min: Estació de la RENFE

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. Es pot fer amb calçat tou tot i que es recomanable calçat de trekking amb protecció dels turmells.. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llarga-vistes. En el recorregut no trobarem aigua, així que cal dur-ne.

FAUNA I VEGETACIÓ
Bosc mixt de pi blanc i sotabosc d'alzina, llentiscle, romaní, farigola.... Serp blanca, rossinyol, llangardaix, ratolins de camp i un bon nombre d'ocells.