31 de març del 2014

TURÓ DE MONTCADA (273,1 m.)

CIM: Turó de Montcada (273, 1 m.) Pel Coll de Montcada
VÈRTEX GEODÉSIC: 289122022
COMARCA: Vallès Occidental
DESNIVELL: 161,9 m.
HORARI: 1h 15 min. (50 min. + 25 min.)
DIFICULTAT: Fàcil, amb un tram final per un corriol pedregós estret i molt dret.
CARTOGRAFIA: Collserola. Ed. Alpina. E. 1:20.000

L'any 1917 al Turó de Montcada  s'hi instal·là una fàbrica de ciment de l'empresa Asland, actualment propietat de Lafarge, que extreu la primera matèria del turó, desapareixent l'ermita romànica del seu cim.
L'any 2013, amb l'explotació ja finalitzada, es va proposar la restauració de la pedrera, recuperant-la ecològica i paisatgística-ment. Amb aquest objectiu, l’empresa Lafarge va signar un conveni amb el Fons Mundial per a la Natura WWF.
El 17 de novembre de 2013 l'ascensió al cim es va obrir al públic
Interessant excursió passeig matinal o de tardes al Turó de Montcada. La vista des de el cim es espectacular. El tram final per un corriol estret i amb força pendent es perillós amb aigua tot i que els branquillons del traçat ajudam a l'equilibri sobre tot per el descens.
ÀCCES PER CARRETERA
Des de Barcelona per la C17 i N-150 ( Manresa a Terrassa), fins el Coll de Montcada.
C-17 (tant en sentit Barcelona como en sentit Vic)
ACCES AMB TRANSPORT PÚBLIC
Tren
Fins Montcada Manresa i des de l'estació en Bus fins el coll de Montcada
Autobús
Línia: 104 Des de Fabra i Puig fins el Coll de Montcada
0h00 min. Polígon Industrial del Coll de Montcada (Carretera de Montcada a Terrassa), al final del carrer de Sants, al que s'accedeix des de el Coll de Montcada, que finalitza amb una plaça on curt una pista senyalitzada amb un pal que indica tan el Turó del Quatre Pins, Turó de Montcada, Cementiri de Montcada i Font de la Mitja Costa. PR C35
Als tres minuts d'iniciar l'ascensió trobaren un camí a l'esquerra (PR C35 que va en direcció al Turó de Montcada. Inicia per la pista.
0h 05 min.: Corriol a l'esquerra amb indicador de PR C35 que cal seguir deixant la pista
0h 15 min.: Cruïlla, a la dreta el camí que baixa del cim del Turó del Quatre Pins a l'esquera seguir uns metres fins una pista que seguiren a la dreta seguint les marques de pintura taronja. La pista te una bona pendent.
0h 30 min.: Pla sota una pared que baixa del cim. A la dreta poden observar les terrassa de l'explotació, de la antiga pedrera.
0h 35 min.: Corriol a l'esquerra marcat amb varies senyals que cal seguir fins el cim. Trams de molt forta pendent que a vegades es transforma en quasi una grimpada.
0h 50 min.: Cim
Un dels trans finals que cal fer amb precaució
FAUNA I VEGETACIÓ
Bosc mixt de pi blanc i sotabosc d'alzina, llentiscle, romaní, farigola.... Serp blanca, rossinyol, llangardaix, ratolins de camp i un bon nombre d'ocells.
Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. Al hivern cal dur roba d'abric. També cal dur preventivament roba protectora del vent en tota època. Es pot fer amb calçat tou tot i que es recomanable calçat de trekking amb protecció dels turmells.. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llarga-vistes. En el recorregut no trobarem aigua, així que cal dur-ne.