26 de gener del 2014

PUIGCABRER o TORRE DEL PETROL (524,4 m.) per Picamoixons)

CIM: Torre del Petrol o Puigcabrer (524, 4 m.) (Per Picamoixons)
COMARCA: Alt Camp / Conca de Barberà
HORARI: 1h. 25 min. (50 min. + 35 min.)
NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment.

Aquest cim es troba a l’extrem de ponent de la serra de les Guixeres, una serralada que forma part d’un conjunt de serres que separen les comarques de l’Alt Camp amb les de la Conca de Barbera i dóna pas a l’estret que el riu Francolí ha forjat per travessar el terreny de ambdues comarques. D’aquí, que el indret fos un pas estratègic i quan la guerra dels Carlins s’hi aixeques una torre de guaita circular que, malmesa, encara hi persisteix.
Aquest cim també s’anomena torre del Petrol, degut a que segons diuen, “petroli”és el nom que donava a l’aiguardent que es fotia el comandant Orozco, un militar carlí que aixecà la torre per vigilar el pas de les tropes. Aquest militar també feu aixecar el fortí del cim de la Mola de Colldejou.
L’excursió no presenta cap mena de dificultat, és còmoda i senzilla la major part per pista primers en-cimentada i més tard de terra. Té força indicadors i no disposa de trencants que compliquin la marxa, que es desenvolupa per un terreny calcari, sec, sense arbrat i a baixa alçada. Les aigües del Puigcabrer, per diverses torrenteres, totes marxen cap el riu Francolí.

ACCÉS PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins al poble de Picamoixons i per fer-ho des del nord, haurem d’anar a Montblanc per l’autopista AP-2 de Barcelona a Lleida o bé per la N-340 fins a Vendrell i d’aquí la C-51 a Valls i de Valls per la N-240 a Montblanc. És també aconsellable l’opció de Barcelona a La Panadella per la N-II i d’allí a Santa Coloma de Queralt i Montblanc. Abans d’entrar a Montblanc trobarem una desviació a Reus i Tarragona, que per la C-14, ja ens durà fins a La Riba i Picamoixons..

ACCÉS AMB TRANSPORT PÚBLIC
Tren: Rodalies de CatalunyaRENFE. Fins l’estació de Picamoixons
Telèfon informació horaris: 902 240 202
Des de l’estació baixarem en direcció al poble i un cop passen un torrent i el safareig arribaren a una mena de plaça. A la dreta s'entra al nucli del poble i a l'esquerra seguin l'indicador comença l'itinerari. Pal. Indicador: Fontcaldes.

Pel camí especialment amb el trams cimentats anirem trobam a dreta i esquerra edificacions abandonades i fins i tot un petit forn. Pal indicadors col·locats pel Centre Excursionista Pla de Santa María amb motiu de la 44è dia camí de muntanya.
EL primer tros, fins la Font del Poetó es entretingut i molt planer. Desp´res suau pujada per pista fins al corriol per pujar al cim amb molta més pendent.

Picamoixons ( Punt d'inici de la ruta)

00h 00 min.: Sortirem per un carrer paralel a la Riera de les Guixeres en direcció a Fontcaldes, que poc més trad en converteix en una pista en-cimentada.
00h 06 min.: Pas sota la via del tren.
00h 10 min.: Font del Poetó
00h 19 min.: Crui lla amb pal indicador seguir per l'esquerra. Mas del Puet. Al costat esquerra en la part alta d'un promontori.
00h 21 min.: Nou cartell indicador seguir a la dreta al costat de camps d'oliveres.
00h 24 min.: Una senyal de propietat privada ens barra el pas i ens fa seguir per l'esquerra, ja sobre terra, i amb una senyal blanca que ens indica el camí.
00h 25 min.: Barraca de pedra seca.
00h 26 min.: Pal indicador. Més amunt edificació ensorrada. Passaren sota una línia elèctrica. Seguiren per la pista.
00h 41 min.: Cruïlla. Amb aquest punt Pal informatiu sense indicador. Seguiren el corriol que surt a l'esquerra on i es es pal. El corriol es en trams de força pendent i molt estret.
00h 45 min.: Construcció de pedra mig derruïda. Seguiren el corriol sense cap altre desviació fins el cim.
00h 50 min. (2 km. 670 m.): Puigcabrer o Torre del Petrol.
El descens seguin el camí de pujada. També es pot fer per la banda de La Riba pel Grau Coster de la Cansaladeta.
Des de l'estació de La Riba es por tornar en tren a Barcelona o si es va en cotxe a Picamoixons (Consultar horaris ja que son pocs els trens d'aquesta línia).

HORARI
La pujada la farem, sense comptar parades, en 50 minuts i la baixada en 35 minuts.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de tota l’excursió és aproximadament de 271 metres, tant de pujada com de baixada.

Sens dubte la millor època és tardor/hivern. Cal evitar anar-hi en dies estiuencs per la forta calor que podem passar.

PUNTS DE INTERÈS
A banda de la singularitat del cim amb la torre, és de destacar tota la vista que se’ns ofereix. Cap al nord, tota la Conca amb les seves viles i comunicacions i al fons el Urgell i la Segarra. Al sud, el mateix panorama amb tot el Camp de Tarragona i la Mediterrània. A ponent tenim les muntanyes de Prades i a llevant, tota la serra de les Guixeres. En sota, La Riba, el Francolí, la carretera que travessa l’estret i fins i tot la línia del TGV.
La vegetació i el clima és Mediterrani, força humit per la `proximitat de la mediterrània. Hiverns freds i estius molt calorosos i xafogosos. Temperatures molt contrastades a primavera i tardor. Terreny de poca pluja i gens de neu.
La vegetació és de caire mediterrani, sense arbrat degut a incendis, i només hi ha conreus d’oliveres a la sortida del poble de La Riba.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric, doncs es poden trobar dies rúfols amb molt de vent. Per això cal dur també roba protectora del vent. L'excursió es aconsellable fer-la amb calçat dur. No són aconsellables les wambes. Convé dur aigua.

ON ESMORZAR o DINAR
Per esmorzar si l’accés es per carretera es molt aconsellable fer-ho al Bar Stop de Montblanc, Ctra. Reus, 21 - Montblanc. Tel. 977 860 077
A Picamoixons ja un sol bar al Poliesportiu i piscina. Cap problema per dinar de carmanyola a les instal·lacions amb una terrassa d'estiu i un interior ampli. Si voleu fer un encarreg: Tel. 625 116 850. . Temin present que a l'hivern els diumenges tancam a les 14 h.
SI la baixada la fem per La Riba poden anar el Bar de la Plaça de l'Ajuntament, a la part alta del poble molt a prop de l'esglecia.

Ajuntament de La Plana Picamoixons
Forn, alimentació, estanc a: Comestibles M. Carme. c/ Major, 4 - La Riba. Tel. 977 876 126

Barcelona a 25 de gener de 2014.