22 de juliol del 2013

EL PEDRO DEL PUIG LLUENT (1.764,6 m.)

CIM: El Pedro del Puig Lluent (1.764,6 m.)
COMARCA: Berguedà
HORARI: 3h 30 min. (2 h. + 1h 30 min.)
DESNIVELL: 690 m. acumulat, tan de pujada com de baixada
CARTOGRAFÍA:  Catllaràs - Picancel (Ed. Apina) 1:25000

La prepirinenca serra de Catllaràs pertany a la Comarca del Berguedà i està formada per un conjunt de petites serres que, en totes direccions, formen diferents valls que tributen les seves aigües al Llobregat, tant per la banda de La Pobla de Lillet com per Guardiola, Cercs o Vilada. El punt més important de la serra és El Pedró, on conflueixen la serra de Puig Lluent per llevant, la de Catllaràs per el nord–est i la del Serrat Negre pel sud-oest. Aquest cim està envoltat d’altres de alçada semblant, com són el Roc de la Lluna (1.730 m.) La Baga de Fontanals (1.743 m.), La Baga Alta (1.759 m.) o el Roc de Catllaràs (1.710 m.), tots amb la característica comuna d’ésser coberts de pi roig. El cim més alt del conjunt és el Serra Negre amb 1.774, amb vistes semblants al Pedró. La nostra excursió, molt senzilla, còmoda i fàcil, transcorre per la banda sud, doncs per aquest indret ens dona mes idea de la morfologia del terreny. És força més variada, solitària, llevat a l’estiu, visita una bonica ermita romànica, Sant Romà de la Clusa, i no presenta cap mena de complicació.

Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Berga, si venim pel sud. Pel nord podem baixar des de Puigcerdà pel túnel del Cadí. Des de Berga hem de pujar direcció Guardiola de Berguedà fins a la central tèrmica de Cercs i just superar-la, deixar a mà esquerra una carretera que puja a Sant Corneli i Fumanyà. A 200 metres d’aquest trencant n’hi ha un altre a mà dreta que agafarem per arribar-nos en 5 qm. al poble de la Nou de Berguedà. En arribar a aquest poble, l’hem de travessar per fer ½ qm. fins un trencant. La carretera de la esquerra se’n va cap a Malanyeu (Pal indicador) i agafarem la de la dreta que se’n va cap a La Clusa. Seguim aquesta carretera que al cap d’1 qm. esdevé pista forestal. A 150 metres d’acabar-se l’asfalt, deixarem un altre pista a l’esquerra que marxa cap a Can Cuirós i 600 metres més endavant un altre, també a l’esquerra que duu a Can Pujals. Ja en terreny més obert i a 800 metres de la darrera cruïlla esmentada, passarem per la masia de Can Espades (mà esquerra). Seguirem la pista 300 metres més on deixem un altre trencant a mà dreta que porta a Sobrepuig i per entre bosc, en 500 metres més, arribarem al Coll de La Plana. Aquí envoltats de pi roig deixarem el cotxe. Estem a 6 km. de La Nou. Poc espai per aparcar.

ACCES AMB TRANSPORT PÚBLIC
Autobús:  Alsina Graells. Tel. 938 210 485, fins a Berga
Des de Berga taxi: Ja parada al terminal del autobús
Des de La Nou taxi: Tel. 938 213 995

Seguirem una pista molt malmesa que baixa en direcció NE. travessant boscos i prats, per tal d’anar a enllaçar amb un altre, força apariada, que puja de Vilada i que ens durà a Sant Romà de la Clusa. D’aquí seguirem la mateixa direcció per anar a la Casa de l’Orri on ara, en direcció nord, pujarem al coll i pla de Catllaràs per arribar-nos, en direcció llevant, fins al cim del Pedró de Puiglluent. Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:
0 minuts: Aparcament del Coll de la Plana (1.425 m) Aquí la pista per on veníem es divideix en dos. La de l’esquerra que marxa planera per dins del bosc i la dreta que seguirem, en forta baixada, seguint unes marques de GR. La pista està força malmesa i molt enfangada si ha plogut, va per entre bosc, tot seguit es torna més plana, passa uns prats i no gaire més enllà, ja veurem una casa cap a on ens dirigim.
10 minuts: Can Rossinyol de Baix (1.310 m). Passem pel mig de les instal·lacions i per un vell empedrat. Ara la pista i el GR. fan una lleugera pujada per tal de remuntar un petit llom (+20 m.), per tot seguit tornar a baixar i anar a cercar una pista que puja per la nostre dreta des de Vilada. Anem per entre bosc de roure i pi roig. Terreny un pel encinglerat de roca conglomerada (Calcària).
35 minuts: Enllaç amb la pista de Vilada. (1.270 m) Pista en molt bon estat, ample i amb força greda. Seguim aquesta pista i les marques del GR, en lleugera pujada i amb el mateix tipus de vegetació.
50 minuts: Sant Romà de la Clusa. (1.360 m). Casa pairal i bonica ermita romànica del segle XII. Molt enganxada a l’ermita, hi ha un edifici de l’antiga rectoria. La casa pairal està reconvertida en Refugi i Casa de colònies i disposa d’un bestiar (gats, gallines, etc.) força manyac. Just al costat de la rectoria tenim un trencant. Cap a l’esquerra i seguint el GR. el camí porta cap a Guardiola de Berguedà. Nosaltres la deixem i prenem un altre pista, la de la dreta, que passa pel darrera de l’ermita i per entre prats s’enfila molt suaument cap el fons de la vall. El riu principal d’aquesta vall, torrent de l’Orri, resta llunyà, un pel enfonsat a la nostre dreta. Passem dues petites torrenteres, Fontanals i Cabanelles, i ens apropem a una casa, la de ‘Orri. La pista volta la casa per sota (resta a la nostre esquerra) i just en un revolt molt ample també cap a l’esquerra i prop de l’edifici, trobem un petit torrent anomenat el Rec que haurem de seguir.
1 h. i 25 min: Casa de l’Orri. (1.590 m) La deixem a la nostra esquerra, al igual que la pista, per tal de seguir pel torrent, direcció nord, en pujada per prats. Davant nostre al fons tenim el coll de Catllaràs i mà dreta el cim del Pedró, tot envoltat de bosc de pi roig. Un pel més amunt passem una pista secundària i anem cap el coll.
1 h. i 50 min.: Coll i Pla de Catllaràs. (1.695 m) Bones vistes de tot els Pirineus Gironins, millor que des del mateix cim que es troba curull de vegetació. Aquest coll planer es travessat per una pista que puja de la casa de l’Orri. Ens dirigim sense camí cap a la nostre dreta, direcció llevant, per tal d’entrar al bosc i per una mena de rec enfilar-nos fins el cim.
2 h.: El Pedró . (1.764,6 m).Vèrtex geodèsic, petita senyera i petit pessebre al peu d’un pi. Cim envoltat de vegetació i molt ampli.
La baixada la farem pel mateix camí de pujada en 1 hora i 30 minuts. Compte en prendre el trencant de Can Rossinyo

HORARI
Tot el recorregut el farem, sense comptar parades, en 3 hores i 1/2.

DESNIVELL
El desnivell acumulat de tota l’excursió és de 690 metres, tant de pujada com de baixada.

ÈPOCA ACONSELLABLE PER A FER L'ASCENSIÓ
Aquesta ruta es pot fer tot l’any, encara que cal evitar anar-hi al pic del estiu i al migdia, per la forta calor que podem passar. Recomanem fer l'excursió els mesos hivernals, època en que la lluminositat del terreny és més intensa. A l’hivern molt esporàdicament sol haver-hi neu. El recorregut està molt protegit del vent.

PUNTS D'INTERÉS
A part del que s'ha explicat sobre la varietat de la vegetació, la morfologia i el conjunt de Sant Romà de la Clusa, cal fer referència a les boniques vistes que hi ha des del coll de Catllaràs. De bestiar difícilment en podem veure, si bé podem trobar rastres de guineu i borricades de senglars. Respecte la panoràmica cal destacar que cap a ponent tenim molt bones vistes dels Rasos de Peguera, la Serra d’Ensija, la del Verd, el Pedraforca i el Cadí. Al nord, podem veure la serralada Pirinenca des de l’esmentat Cadí fins el Canigó, amb cims com La Tossa, el Puigllançada o el Puigmal, així com la serralada de Tosses-Montgrony. A llevant veurem cims com el Taga o serralades com la de Sta. Magdalena o Milany. Cap el sud, les serralades que hi destaquen son el Montseny, Sant Llorenç o Montserrat.

La vegetació és típica de la mitja muntanya, amb boscos de pi, roure i en alguns trams de cara nord, aquests estan combinats amb faig. Prop del torrents tenim arbres de ribera. A les parts altes i trobem prats. El clima és molt benèvol. Tot el recorregut és cara sud i molt protegit del vent. A l'estiu la calor pot ser angoixant, mentre que a l’hivern, malgrat que a les nits glaça, de dia amb sol la temperatura remunta força. Els dies de pluja, boira i humitat el fred és pot fer sentir a les parts més altes. A l'estiu son freqüents i fortes, les tronades.

Motxilla, gorra o barret, ulleres i crema solar tot l'any. A l'hivern cal dur roba d'abric. També cal dur especialment roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb calçat tou, doncs tot el recorregut va per camí o per pista . També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes.
En el recorregut no trobarem pas fonts, per això recomanem dur aigua, sobretot a l'estiu.

Ajuntament de La Nou deBerguedà

PER ESMORZAR O DINAR
Restaurant Sant Bàrbara Sant Corneli. Tel.: 93 824 82 09 (Recomenat)