16 de maig del 2011

POLLEGO SUPERIOR (2.506,4 m.)

CIM: Pollegó Superior (2506,4 m.)
RUTA: Canal del Verdet
COMARCA: Berguedà
HORARI: 4h 40 min. ( 3 h. + 1h 40 min.)
DISTANCIA: Uns 6 km. (Aproximadament)
DIFICULTAT: mitja (Iº i Iº+)
CARTOGRAFÍA: Serra del Cadí – Pedraforca. Ed. Alpina. Escala 1:25.000

NOTA PRELIMINAR
Hom comunica que, degut a que cada dia hi ha més gent moltonejada, més lletrats aprofitats i les lleis interpretades com penells, per seguir aquesta ressenya és obligatori dur un mòbil, saber-lo fer anar i saber trucar al telèfon d’emergències 112. També és obligatori dur un mapa que sigui de la regió i una brúixola que sigui per orientar-se a la muntanya. És indispensable saber interpretar i fer anar aquests aparells, al igual que s’ha d’entendre i conèixer les tècniques d’anar per la muntanya. Aquesta ressenya no té pas manteniment (data edició al peu)

L'ascensió al punt culminant del Pedraforca, per tan sols 3 metres no entra dins del que, per alçada es considera alta muntanya, es molt variada i es combinen el senderisme, el muntanyisme i un xic d'escalada, molt sensilla que amb l'argot dels muntanyencs anomenen grimpada. Les pedres soltes i la verticalitat amb alguns trams obligam a una forta atenció durant la ascensió per la canal especialment a la part final.

Pel Eix del Llobregat amb direcció al Túnel del Cadi. Un cop superat Guardiola de Berguedà, després d'un túnel seguir a l'esquerra amb direcció a Gósol i Saldes.
Un cop a Saldes i sense entrar al poble, seguir la pista que surt de la carretera a Gosol i puja a la Jaça del Prat i Mirador del Gresolet, amb aquest darrer punt poden deixar el cotxe.
Per arribar a Saldes per carretera cal seguir:
Des de Barcelona: l'eix del Llobregat (C16) fin s a Berga
Des de Girona: Eix transversal fins a Manresa i fins a Berga la C16
Des de Tarragona: A7 fins Martorell i seguir fins a Berga per la C16
Des de Lleida: Eix Transversal fins a Manresa i fins a Berga per la C16

Tram comú des de Berga: C16 fins el Km. 113 en desviament a l'esquerra en direcció a Saldes per la B400

ACCES AMB TRANSPORT PÚBLIC
Autobús: Alsina Graell (Berga) Tel. 938 210 259. Fins a Berga i Guardiola de Berguedà. Des de aquesta població la ascensió només es possible amb taxi (*)
Taxi Collel: tel. 938 227 026 i Taxi Coronado: Tel. 938 227 299 / 607 886 430
(*) Truca'm a l'Alsina Graell de Berga, sempre que s'empleie aquest servei el cost del taxi es de 3,5€ i s'encarrega d'encarregarlo la mateixa Alsina Graells.

En Tren
Rodalies Catalunya estació de Manresa.
FF.GG. (Ferrocarriles de la Generalitat de Catalunya) Manresa (línea R5) Plaza d'Espanya (Barcelona) .Tel. 932 051 515 Web:http://www.fgc.net/viatjar/planol.asp
Desde Manresa a Berga Alsina Graells fins a Berga. http://www.alsinagraells.es
Des de Berga taxi.

Taxi:
Berga. Parada: 938 210 255 ó 609 076 246

DE Saldes al Mirador del Gresolet
CÓMO ACCEDER AL REFUGIO DE LLUÍS ESTASEN
Des de Saldes (1.214,2 m) al Refugi Lluís Estasen (1.675,3 m) existeix un desnivell de 460 m
A peu:
Ascensió
a peu des de Saldes: 1h 40 a 2h.
Des del mateix poble neix un camí, clar i marcat que evita seguir la pista, que es pot seguir si cal en diversos punts del seu recorregut.
00H 00: Saldes
00h 10: Calç Minoves
01h 20: Carretera de el Mirador de Gresolet
01h 35: Mirador de Gresolet (Situació: N 42º 14' 49.5'' --- I 001º 43' 21.8'')
En vehicle (últim tram a peu):
Total recorregut: 40 minuts.
La ruta en vehicle s'inicia a Saldes per una pista forestal (senyalitzada i asfaltada en els seus primers 3 Km), situada i senyalitzada, en la carretera direcció a Gósol.
Seguir la pista fins al denominat mirador de Gresolet, una panoràmica balconada penjada sobre un precipici de més de 100 metres d'altura).
A partir del mirador seguirem, a peu ja sense asfaltar en direcció al refugi Lluís Estasen, (20 minuts).
Mirador del Gresolet (1.530 m.) - Refugi Lluís Estasen (Jaça dels Prats) 1.640 m. - Canal del Riambau – Coll del Verdet (2.270 m.) – Pollegó Superior (2.497 m.)

0h 00 min.: Refugi LLuis Estasen (1.640 m.). Des de ell refugi cal seguir, entre parts i boscos, el PR 123 cap a la dreta, per sota de la pared nord. Creuar tres canals, la darrera la canal del Riambau.
0h 25 min.: Canal del Riambau.
Canal del Verdet. A partir d'aquí el camí  pujar fort.
0h 45 min.: Bauma de la Rua Gran i per una feixa a la paret. Travessem un rierol i, després d'un collet, pugem per una canal dreta i arribem a un coll ascendint amb sig-zag deixant a l'esquerra la timba de l'impressionant cara Nord per arribar al coll del Verdet
1h. 40 min.: Coll del Verdet (2.270 m.)
Seguir les marques de pintura a la roca (grimpada de Iº ) primer fins un petit coll i por més tard resseguint l'aresta NW (Iº i 1º+) fins el cim del Pollegó Superior
3h.: Cim del Pollegó Superior (2.497 m.).

Al descens cal seguir, des de el cim ,mirant al Pollegó Inferior, una canal amb marques grogues, amb comte amb les pedres soltes,  fins l'Enforcadura deixant a la dreta les parets del Pollegó Inferior i baixant per la tartera seguint les traces. Quan s'arriba al bosc seguir el camí marcat de l'esquerra fins arribar novament al refugi i posteriorment al Mirador de Gresolet.

ÉPOCA ACONSELLABLE PER L'ASCENSIÓ
Tot l'any, A l'hivern es habitual trobar neu i gel.

Per aquesta ascensió i donades les seves característiques es aconsellable prescindir del calçat tou i utilitzar botes de treking o botes rígides,. Roba d'abric, aigua, llarga-vistes, no esta de més una corda de 7 mm. D'uns 20 metres per emergències.