16 de juny del 2009

PUIG DEL COMANEGRA (1.557,4 m.) pel Coll de Moners

En Joan al cim

CIM: Puig de Comanegra (1.557,4 m.)
COMARCA: Garrotxa / Vallespir
HORARI: 70 min. (40 min. + 30 min.
DESNIVELL: 273,3 m.
CARTOGRAFIA: Alta Garrotxa (Ed. Apina) E. 1:25.000

El Puig  de Comanegra està situat a la serra de Moners, una de les darreres dels Pirineus axials i fa frontera entre les comarques del Vallespir i del Ripollès. Aquest cim no fa gaire pertanyia a la Comarca de la Garrotxa. Format per materials eocènics aixecats pel plegament hercinià, el terreny està format per pedres calcàries i argiles, i les seves aigües pel nord van a parar al riu Tec pel torrent de Pontarròs i al riu Fluvià pels torrents de Moners i de Bellestil.
L’excursió és molt curta i molt fàcil, per un terreny humit, amb influencies euroasiàticas, sobretot per la banda nord, on la vegetació es d’aquest caire amb grands fagedes. Bones vistes cap a la banda sud.

ACCES PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins a Camprodon. Ho podem fer des de Ripoll o bé des de Prats de Molló al Vallespir. Un cop a Camprodon, venint de Ripoll, Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Seguries, hem de passar el poble i prendre la carretera (C-38) a Molló. Fem uns 2,5 quilòmetres d’aquesta carretera i ens desviem per un altre que hi ha a ma dreta i que porta a Rocabruna i Beget.
La carretera, força estreta, ens durà en 6,2 quilòmetres a la vila de Rocabruna i d’aquí hem de fer 2,2 quilòmetres més, per tal d’arribar a una pista de terra que surt a ma esquerra de la carretera. Compte que primer trobarem una pista revestida de ciment i 300 metres més endavant trobarem la que ens interessa. La identificarem pel fet de que surt en lleugera pujada i des de la carretera, podem veure un dipòsit circular de ciment que hi ha a uns 50 metres.
Seguirem la pista uns 8 quilòmetres, als 2,8 km. trobarem un oratori, 1 quilòmetre més enllà can França i 4,2 quilòmetres més endavant el coll de Moners, que identificarem perquè s’acaba el bosc, en sota de la pista, a ma dreta, hi ha la bassa de Moners i també per un rètol que hi ha al terra. Aquí aparcarem el vehicle en un eixamplament de la pista.

ÀCCES  EN TRANSPORT PÚBLIC
Autobús TEISA, fins a Camprodon. Tel 972 204 870 / 972 747 181 Horari autobusos
RENFE (Fins Ripoll)

En resum, pujarem la muntanya, direcció nord i fent algun revolt per tal de fer la pujada més accessible. Per carena direcció llevant arribarem al cim.
Les referències més importants i horaris sense comptar parades.

0 minuts: Aparcament Coll de Moners (1.290 m.). Sortim en direcció nord des del mateix coll, per prats, i deixant uns corriols rogencs molt marcats que marxen planers cap al nord-est. Terreny desarbrat, algun ginebre. En aquest indret ja podem trobar unes marques de P.R. verdes i taronges. En dos minuts arribem a un pla que travessem i ens dirigim cap a unes penyes que es veuen al cap damunt de la muntanya. En arribar al començament de la forta pujada, deixem dos arços blanc solitaris a ma esquerra i decantem un pel a la dreta per uns corriols marcats i on hi ha les marques del P.R. Compte: sempre he de prendre el camí més alt i no allunyar-nos gaire cap a la dreta. El P.R. i el camí, a estones va de flanc, en fort pendent, i a estones en forta pujada enfilant de dret.
25 min.:Penya amb senyals del P.R.(1.480 m.) Trobem una penya d’uns 3 ó 4 metres d’alt i uns 8 de llargada que te un senyal del P.R., Ens hi enfilem al damunt per un corredor d’herba, per tal d’arribar a un petit pla.
26 min.: Pla (1.485 m.) El travessem en lleugera pujada per prat e direcció nord i en direcció a unes altres penyes. Seguim el corriol i les pintures.
30 min.: Pla (1510 m.) Arribem a aquest petit replà, el camí fa un gir de 90 graus a l’esquerra, de flanc, entra en prat que travessa diagonalment, per anar a cercar un gran faig que hi ha sota una penya. Passem enmig del dos, l’arbre i la roca, per tal d’atansar-nos a la carena.
35 min.: Carena (1.550 m.) La seguim cap a la dreta, fent algun pujant i baixant. Bones vistes, a la dreta, sobre la Garrotxa i el Ripollès, i fageda a l’esquerra que no permet veure el Vallespir. Per carena seguim fins el cim.
40 min.: Comanegra (1.557 m.) Cim estret, allargassat i pedregós. Vèrtex i senyal geodèsic. Restes d’una placa de ferro d’una Area privada de caça. Un pessebre abans d’arribar al cim.
Baixada pel mateix camí d’anada.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant. Al hivern és difícil trobar-hi neu, però no és impossible.

Itinerari on hi trobem el major interès en les vistes que podem veure cap a la banda sud; així, a llevant hi tenim molt prop El Puig de la Bruixa i el Bassegoda, al sud tota la vall de Beget amb les serralades del Puigsacalm i transversal al fons.
A ponent distingim cims com el Taga, la Serra Cavallera o el Balandrau i totes les muntanyes que envolten tota la Vall del Ter. Al nord una bonica fageda que ens impedeix la visió.

La vegetació i el clima és de caire alpí, si bé amb influències mediterrànies, ambient de mitja muntanya, amb pastures, ginebres i faig. A la primavera hi ha gran floració de flors de muntanya. Els dies de tardor i d’hivern poden presentar jornades de pluja, boira, vent i glaçades. El vent de torb pot bufar intensament. La neu actualment sol ser esporàdica i fon ràpidament. A l’estiu forta calor i risc de desenvolupament de sobtades tempestes.

Motxilla, gorra o barret. Sempre, potser llevat a l’estiu, cal dur roba protectora del vent. L’excursió es pot fer amb calçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Cal dur aigua.

Els pobles de Camprodon, Oix i Molló
Molló Parc

ON MENTJAR
Hotel Calitxo (Molló)

Ajuntament de Camprodon
Ajuntament de Molló
Ajuntament Montagut-Oix

Barcelona a 1 de març de 2008
Molló (Girona), 13 de novembre de 2015 (13h 24 min.)