16 de juny del 2009

PUIG DE SANT ANTONI (408,8 m.)

CIM: Puig de Sant Antoni (408,8 m.)
COMARCA: Baix Penedès
HORARI: 1h 10 (40 min. + 30 min.)
DESNIVELL: 210,4 m.
CARTOGRAFÍA: Mapa ICC

El Puig està situat a la serralada litoral a l’alçada del Vendrell i és la punta més enlairada de la serra del Quadrell. Terreny majoritàriament calcari del cretaci, les seves aigües van a parar a la riera de La Bisbal, a la banda sud pel torrent se Sant Nicolau i pel nord pel de la Seguera.
L’excursió és molt curta i molt fàcil, per un terreny molt sec, de característiques típiques del mediterrani. Regió poc arbrada degut als incendis i on els matolls son els amos de l’indret. És força interessant veure un Bufador força important que hi ha sota del cim, així com l’ermita de Santa Antoni que dóna nom al cim i que data del segle XVIII. Aquesta Ermita sembla es va construir aprofitant una torre de guaita de segles anteriors.

ACCES PER CARRETERA.
Amb automòbil ens hem de dirigir fins Albinyana. Ho podem fer des del Vendrell o des de Valls, per la carretera que enllaça aquestes dues viles. A 3 km. del Vendrell hi ha una rotonda que indica la població d’Albinyana i “Rio León Safari”. Cap aquí ens hem de dirigir.
Travessem el poble d’Albinyana per la carretera principal direcció a Bonastre i “Rio León” i en acabar-se la vila, on es troben un parell de restaurants, hem de girar a la dreta per un carrer que en pujada i tornant enrera ens dur fins a l’església del poble, anomenada de Sant Bartomeu, al centre de la vila. Carrers estrets ens duent fins la plaça Vella davant de l’esmentada església, on aparquem el vehicle. Rutómetre del RACC
ACCES AMB TRANSPORT PÚBLIC
RENFE (fins al Vendrell)
Autobús del Vendrell (de dilluns a divendres)
Taxis: Ràdio Taxi Vendrell: Tel. 977 155 252
Ràdio Taxi Central Catalunya: Tel. 977 662 042

En resum el nostre recorregut segueix un G.R. direcció sud-est per atansar-nos a l’ermita de Sant Antoni d’Albinyana i d’aquí seguir direcció nord per tal de pujar al cim. En aquest tram no hi pèrdua, doncs la vegetació no ens deixa perdre el corriol per on pujarem.

Les referències més importants i horaris sense comptar parades són:

0 minuts: Aparcament  (198,4 m). Plaça Vella, on hi ha un rètol indicador i d’on sortim direcció l’ermita de Sant Antoni, seguint les marques del G.R. i per un carrer de ciment.
5 minuts: Enllaç (215 m.). De la nostre esquerra arriba un carrer asfaltat, on a més de les marques del G.R. que seguim, n’hi ha unes de grogues que assenyalen el camí de Sant Jaume. Seguim aquest carrer que ja esdevé carretera, doncs s’acaben les cases, i 100 metres més endavant deixem a la nostre dreta, enlairat, un dipòsit d’aigües. Lleugera pujada.
10 minuts: Trencant (240 m). Deixem la carretera i prenem un camí que surt a la nostre dreta, seguint el G.R., i que s’enfila de flanc per la muntanya, direcció a l’ermita. Terreny desarbrat amb força matoll i restes d’antics camps de conreu.

25 minuts: Ermita de Sant Antoni (320 m). Arribem a l’ermita, on destaca un singular campanar enlairat damunt d’una gran roca. Passem davant la porta i al seu darrera hi ha dues explanades que serveixen d’aparcament de cotxes. Es troben a diferent nivell i encara hi ha una tercera explanada més en sobre, on hi ha dues taules de pícnic. El camí al cim surt de l’explanada més baixa, però costa de veure’l, així que sortirem per un altre camí que surt de la segona explanada en forma de corriol i que, cent metres més endavant, enllaça amb el que surt de l’aparcament més baix. Seguim aquest corriol en lleugera pujada, fent algun revolt, per entre antics bancals i camps de conreu ara farcits d’argelagues, romaní, bruc, arítjol i algun garric.
30 minuts: Bufador (360 m). A la nostre esquerra hi ha una gran esquerda a la pedra, per on a l’hivern surt aire calent i a l’estiu fresc. El camí ara decanta un pel a la dreta, de flanc, i després fent un giravolt arriba a la carena.
35 minuts: Carena (400 m). En un indret on hi ha un quadrat de ciment. Girem a la dreta on es veu el vèrtex geodèsic que presideix el punt més alt d’una ampla explanada.
40 minuts: Puig de Sant Antoni d’Albinyana (408,8 m). Planer, farcit de vegetació típica del mediterrani amb restes d’una antiga pista que arribava per la banda nord. Vèrtex geodèsic i poques vistes de l’entorn.

Aquesta ruta es pot fer a peu tot l’any, llevat a l’estiu, quan la calor pot ser asfixiant. Recomanem fer l'excursió a l’hivern.

Itinerari poc transitat a partir de l’ermita, on hi trobem el major interès del recorregut amb un bufador espectacular sobretot quan hi ha contrast fort de temperatures entre els 18 graus aproximats que surt l’aire de l’interior de la terra i la temperatura exterior.
Des del cim podem admirar cap el sud el mar i les serralades litorals veïnes com la de la Plana de Xim o la Mola de Montornès. A llevant veiem la plana del Penedès fins a Vilafranca i destaca el circuit de proves automobilistes. Al nord veiem tota la serra del Montmell i a ponent la plana de l’Alt Camp amb les seves destacades viles. Més enrera les muntanyes de Prades, de l’Arbolí i de la Mussara.

La vegetació i el clima és de caire mediterrani. Matolls, sequera i forta calor els dies de sol. Els dies d’hivern poden presentar jornades de vent i dies rúfols, mentre que a l’estiu sovintegen els dies calitjosos, de forta calor i humitat.

Motxilla, gorra o barret. A l'hivern cal dur roba protectora del vent. L'excursió es pot fer amb

Ajuntament d’Albinyanacalçat tou. També recomanem dur una màquina de retratar i uns llargavistes. Cal dur aigua.